Opel Ampera

Årets bil Opel Ampera har nu äntligen landat i Sverige. Lanseringen blev ett par månader försenad pga extra kontroller av batteriet och sådant ska väl vara tacksamt att det görs.

 

Det trevliga med Amperan är att man egentligen inte är så beroende av batteriet men ändå är det. Amperans lösning är lite annorlunda utformad och är som bekant en laddhybrid. Bilen körs med fördel på ren eldrift men använder en mindre bensinmotor som räckviddsförlängare, vilket gör att bilen i bästa fall tar sig upp mot 500km utan att man behöva stanna. Bilen använder i princip aldrig mer än 50% av sin kapacitet vilket gör batteriet extremt hållbart och mindre utsatt av laddcykler.

 

Jag har tidigare aldrig varit någon fantast av Opels bilar eller designspråk, men måste nu säga att dom har lyckats extremt väl med Amperan. Amperan är snygg, sticker ut och är kaxig. Alla fördomar om att elbilar är en plastlåda försvinner ganska snabbt. 

 

Precis som alla andra rent eldrivna bilar är den mycket tyst i låga farter upp till 50km/h, men även i motorvägsfart känns bilen behagligt tyst och bekväm. Ska man kritiser på något är det att bilen kan gunga lite och fjädringen kunde ha önskats styvas upp något. Men i låga hastigheter och på ojämna vägar ger den ändå en behaglig körning.

 

Det finns mycket teknik bakom ratten och för de som älskar att sätta sig in i olika körstilar kommer älska Amperan. Lägg växel läget i "L" och ladda upp batteriet med kraftigare motorbroms, lägg i Sportmode och du får en lite busigare körning. Lägg i Waitmode och du hämtar kraft från bensinmotorn utan att använda batteriet. Valen är flera och många små detaljer som varningstuta vid låga hastigheter är helt enkelt kanon.

 

Jag gillar Amperan skarpt som ett alternativ till en ren elbil och tror att den kan täcka många människors behov både för vardagen och för de lite längre resorna. Det jag kan se som en mindre nackdel men ändå inte är att Amperan inte går att snabbladda. Långsam laddning kan dock göras på 3-5 h och dessutom gör ju bensinmotorn sitt, så egentligen är det inget problem om man vill ta sig framåt hur som helst. Men än dock något att beakta.

 

Jag förstår att Amperan blev Årets bil då den är nytänkande på i princip alla områden och det vore konstigt om inte fler förare och företag blev mycket intresserade av denna bil. Go Opel, bra jobbat!