Elbilens historia

Elbilen är inte någon ny uppfinning. Redan 1900 lanserad Ferdinand Porsche en hybridbil med en förbränningsmotor som drev två elmotorer som i sin tur drev framhjulen. De första elbilarna kom med andra ord redan för över 100 år sedan och var de bilar som dominerade vägarna i USA fram till runt 1915. 

 

Efter ett tag förbättrades dock vägar och infrastruktur och eldriften ansågs inte tillräcklig, förbränningsmotorn fick sitt genomslag och tog över som biltillverkarnas val av motor. På den tiden var bensinpriser och utsläpp självklart något man inte oroades över. 

 

Under andra världskriget fick elbilarna ett litet uppsving i Europa då bensinpriser drevs upp till höga nivåer, men tappade snabbt mark igen då freden kom.

 

1971 var det en elbil som kördes som den första bilen på månen och ungefär vid denna tid började det lanseras golfbilar som drevs av el.

 

I början av 1990-talet krävde Kalifornien att biltillverkarna skulle erbjuda en viss andel Zero Emission Vehicles. Det ledde till en rad elbilar men de flesta erbjöds enbart för leasing.

 

Nutek genomförde i början av 1990-talet en elbilsupphandling i Sverige och många av de elbilarna rullar faktiskt fortfarande på våra vägar. 

 

När oljepriserna steg kraftigt i början av 2000-talet ökade intresset för elbilar. Klimatdebatten blev allt intensivare vilket även det ökade intresset för att ta fram bränslesnålare och mer miljömedvetna bilar. Många tillverkare började erbjuda elbilar men batteritekniken med bly gjorde bilarna tunga och den begränsade körsträckan rönte inga stora framgånar.

 

Efter ett par år började hybridtekniken dyka upp igen och en allt snabbare utveckling inom batteriteknik gick från nickelkadmium till lätta och energitäta litiumjonbatterier i hemelektronikens värld. Dessa lämpade sig väl för elbilar och hybridbilar. 2005 blev Årets bil för första gången en hybridbil och 2010 gick priset till en renodlad elbil. 

 

Idag har vi ca 4,4 miljoner bilar i Sverige. De svenska energibolagen har ett önskemål att runt 600 000 bilar ska vara el eller laddhybrider 2020. Regeringen har satt som mål att fossila bränslen ska vara utfasade i Sverige 2030 och EU har som målsättning att all trafik inom tätorter ska vara utsläppsfri 2050. Det kan låta som långt fram i tiden, men ska denna enorma förändring ske behöver vi starta nu.