Teslas batteribytesstation

Drygt 90 sekunder tar det Drygt 90 sekunder tar det

Under natten mellan torsdag och fredag svensk tid demonstrerade som utlovat Tesla Motors ett batteribyte på deras Model S. Bytet skedde framför en live publik samtidigt som en kamera filmade en Audi A8 fylla upp sin bensintank vid Los Angeles snabbast bensinstation.

Tesla hann med hela två stycken batteribyten innan Audin hade tankat färdigt, vilket naturligtvis ska ses som en stor bedrift.

Såhär går batteribytet till. Bilen körs via guidande räls upp på två spår. 4 mindre domkrafter lyfter upp bilen marginellt för att maskineriet lättare ska komma åt. Bultar skruvas av, batteriet sänks ner och byts ut, det nya batteriet lyfts upp och skruvas åt. Snyggt, enkelt, snabbt och smidigt.

Men hur kommer det fungera i praktiken?
 

  • Batteriutbytesstationen kommer först lanseras i Kalifornien mellan Los Angeles och San Francisco och nästa år på USAs östkust. Planen ser ut att till en början följa utbyggnaden av Teslas Superchargers och de ska placeras på samma ställen. Det är tveksamt om de kommer till Europa.
  • Varje utbytesstation kan ha upp till 50 batterier.
  • Kostnaden för ett batteribyte kommer vara ungefär samma som en full tank bensin.
  • Batteriutbytesstationen håller reda på ens originalbatteri vilket gör att man kan ”plocka upp” batteriet på vägen hem. Alternativt få batteriet hemkört och utbytt vid ett senare tillfälle för en extra kostnad.
  • 60-kWh batterier kan bytas ut till 85 kWh-batterier.
  • Varje station kostar $ 500 000 att bygga.


Tesla Motors batteriutbytesstationer är återigen ett tekniskt mästerverk från bolaget, att het automatiskt byta ett elbilsbatteri på drygt 90 sekunder är riktigt häftigt, men trots allt är det svårt att se att Tesla kommer lägga ner allt för mycket resurser på att bygga denna typa av infrastruktur. Elon Musk sa exempelvis senare under kvällen att batteribyten förmodligen inte kommer bli relevanta då deras ”Gen III” bil lanseras 2016-2017 eftersom laddning och batterier då kommer ha förbättrats.

Det är med andra ord lätt att få känslan av att Teslas demonstration av att byta batterier, mer är ett ”proof of concept” och till för att tysta kritiker. För en viss typ av kunder vars bilar kör 24 timmar om dygnet i exempelvis taxiflottor, kan möjligtvis konceptet med batteribyten bli en hit. För de flesta andra kommer med all sannolikhet en gratis ”supercharge-laddning” räcka gott och väl.

Vad tycker du om Teslas batteriutbyten?

Etiketter: batterier tesla model s

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln