Tesla Motors - Model S

2012-06-12

 

Den som tror att elbilar aldrig kommer att slå kan sluta läsa nu. Efter ett besök i entreprenörernas mecka Silicon Valley, är jag mer än övertygad om att elbilarnas tid är här och nu. Jag besökte Tesla Motors fabrik och utställningshallar endast 2 veckor före lanseringen av deras nya elbil, Model S. Bolagets svenska CPO Peter Carlsson gav mig en ordentlig rundtur.


Tesla Motors grundades av Elon Musk med förmögenheten han gjorde när han sålde internetbetaltjänsten Pay Pal. Elon hade målsättningen att skapa en eldriven bil med grymma prestanda. Den första bilen som lanserades var en mindre elbil, en roadster med goda sportbilsprestanda och i stora delar byggd på Lotus Elise plattformen. 2008 offentliggjorde Tesla att de skulle tillverka en helt eldriven premiumfamiljebil med en räckvidd på över 400 km, Model S. Få människor trodde att det skulle lyckas men 2009 visades den första prototypen upp och 3 år senare är det äntligen dags för lansering. Många väntar med spänning, har de lyckats göra det ingen annan biltillverkare lyckats med?


Tesla Roadster tillverkades i stora delar i England men för att bygga Model S behövde Tesla någonting mer seriöst. 2010 köpte Tesla Toyotas gamla fabrik i Fremont, det är idag Nordamerikas största bilfabrik till ytan. Fabriken hade då en kapacitet att tillverka upp emot 500 000 bilar om året, men Tesla använder idag bara en bråkdel av den fulla kapaciteten för sin Model S. Möjligheten till att skala upp tillverkningen är med andra ord stor, även för kommande modeller. Allt ifrån drivlina, batteripack, kaross och interiör tillverkas på ett och samma ställe. Fabriksytan har till och med gett plats för ett par av Teslas underentreprenörer, för t ex sätestillverkningen. Utöver fabriksytan finns även ett enormt öppet kontorslandskap.


Kvalitén i tillverkningen är extraordinär. Varenda detalj är formad med yttersta perfektion allt för att skapa den bästa bilen som går att köpa. Ordspråket "Underpromise, overdeliver" genomsyrar allt på fabriksgolvet och genom hela bolaget. Tesla Motors nyrekryterar folk i mängder och med kombinationen, "clean tech" och "new tech" har de lyckas knyta till sig de bästa inom samtliga områden. Mötet mellan Silicon Valley och bilindustrin ger ett spännande nytänk.
Model S är en unik bil, det är en bil som aldrig har gjorts förut. Det är en bil som väcker ha-begär på många punkter utöver det vanliga. Otroligt vacker, sportbilsprestanda, kvalitativa materialval, enorma utrymmen, helt eldriven med en räckvidd på 480 km och sist men inte minst, en unik 17 tums touch screen integrerad styrpanel i mittkonsolen. Helt plötsligt ter sig en Ipad liten och onödig och en tysk lyxbil lite gammal och föråldrad.


Operativsystemet till styrpanelen är Unix-baserat och många tidigare Apple-anställda har varit med under utvecklingen. Som basfunktioner finns alla vanliga styrreglage som t ex värme och musik, men också en webbläsare och navigation kopplad till Google maps. Även bilens adaptiva luftfjädring och soltak styrs från panelen, ja i stort sätt allt en vanlig bil har knappar för styrs av denna enorma display. Alla bilar är direktuppkopplade till Tesla via 3G nätverket och det kan enkelt skickas över mjukvaruppdateringar om det behövs. Precis som till smart phones, kommer det också finnas möjligheter för utvecklare att skapa applikationer till styrpanelen, vilka och vad som kan tänkas dyka upp återstår dock att se. Ur en säkerhetsaspekt är displayens dator dock skild från systemen som styr bilens köregenskaper och innehar även ett speciellt night mode under nattetid.


Desto fler detaljer och funktioner man går igenom på bilen desto fler gånger undrar man varför ingen av de andra biltillverkarna har tänkt på något liknande. Alla biltillverkare, och då menar jag alla, ligger uppenbart flertalet år efter Tesla i innovation. Man förstår varför både Daimler och Toyota har ägarintressen i Tesla på sammanlagt 12 % och varför flertalet andra biltillverkare åker på studiebesök. Den här bilen är inget skämt, det här företaget är inget skämt, det här är mer än fullblodigt allvar.


Alla i ledningsgruppen är medvetna om att det är ett stort risktagande att gå all-in. Men det finns ingen som tummar på kvalité eller hängivenhet. Majoriteten av de arbetande, inklusive de på fabriksgolvet är aktieägare eller går under något optionsprogram och viljan att lyckas och målmedvetenheten det medför, är en av grundstenarna till varför jag är övertygad om att Tesla är ett av de mest spännande företagen på jorden just nu.


Bilen riktar sig uppenbart mot konsumenter för premiumklassen. Model S är utvändigt storleksmässigt i klass med BMW 5-serie och Mercedes E-klass men invändigt är den bra mycket större. Eftersom batteripacket ligger som en matta under bilen så tar det heller inte upp någon onödig plats för innerutrymmen. Motor, växellåda och bensintank saknas självklart också och man blir lätt lite fundersam över hur bilen ens kan drivas, det är så tomt. Där motorn i vanliga fall brukar sitta finns istället ett extra bagageutrymme. Bagageutrymmet i Model S är otroligt nog ca 4 gånger större än i en BMW 5-serie och tack vare detta kan man sätta in 2 extra barnsäten i bakluckan vilket gör bilen 7-sitsig!


Före lansering har det tillverkats 100 prototyper för gedigen testning av alla bilens egenskaper. För att hålla nere vikten på bilen har samtliga metalldelar tillverkats av aluminium vilket gjorde krocktesterna lite speciella att få ordning på. Men tack vare avsaknad av motor samt den gedigna bottenplattan med batteripacken, uppvisar bilen extremt goda resultat och är något av det säkraste man kan köra idag. Volvoägare är definitivt en kundgrupp som borde dra öronen åt sig.


Tesla har idag redan mer än 10 000 förhandsbeställningar på sin Model S utan att en enda provkörning har gjorts. När den första bilen levereras 22 juni kommer provkörningar att inledas för de som har lagt sina reservationer. De fåtal inom Tesla som har fått provköra bilen vittnar dock om extremt bra köregenskaper med go-cart känsla bland annat pga bilens låga tyngdpunkt och höga vridmoment. 0-100 görs på mellan 4,4 - 6,5 s beroende på modell och toppfarten nås vid 212 km/h.


Model S levereras med val av 3 olika batteripack på 40, 60 eller 85 kW och översatt till räckvidd blir det 255, 370 eller 480 km. Priserna varierar på modellerna mellan 57 400, 67 400 till 77 400 usd. Priserna för Europa har ännu inte släppts men räknar man om till svenska kronor och lägger på svensk moms hamnar vi runt 502 000, 590 000 och 677 000 sek, supermiljöbilspremien ej inräknad. I jämförelse med Volvos nya V60 laddhybrid för 560 000 kronor ter sig priserna ovanligt attraktiva.


Tesla har idag runt 700 förhandsbeställningar i Norden varav ca 70 % går till Norge, 25 % till Danmark men endast 5 % till Sverige, dvs ca 35 bilar. Jag kan än så länge bara gratulera dem som tagit steget till att beställa denna bil, för enligt min mening är Model S förmodligen den mest innovativa och coolaste bil som någonsin har tillverkats. Kalla mig gärna en nörd av högsta klass, men tack Tesla Motors, tack för att ni har visat att det går.


Fotnot: Vid besöket fick inga bilder av fabriksytan tas. De bilder som visas är från utställnings exemplar hos återförsäljare.