Sverige runt med Ampera

Laddar Ampera Laddar Ampera

2012-11-03

 

Jag har den senaste tiden i mina uppdrag runt omkring i Sverige använt Opel Ampera som val av bil. I flera situationer har en ren elbil inte varit tillräcklig då körsträckorna har varit 50-60 mil och möjligheten att snabbladda i stort sätt har varit obefintlig. Så i dessa lägen har Amperan varit föredömlig att använda.

 

Flertalet ställen som erbjuder elbilsladdning längs vägen skulle dock behöva tänk om och de pausställen som inte erbjuder laddning borde se till att ordna detta inom kort. Kör man E4:an söderut är det i stort sett bara snabbmatsrestauranger som erbjuder möjlighet till laddning längs med motorvägen. Det gör matvalet lite tråkigt. Samtidigt ska det nämnas att många av dessa laddställen är dåligt underhållna och några är ur funktion. Inköparna/ägarna av dessa stolpar skulle behöva en rejäl genomgång av Sundrives kompetensutbildning inom E-mobility inför nästa inköpsrunda. Men nog med smygreklam, hur fungerar det egentligen med en laddhybrid som Opel Ampera på långresor?

 

Amperan och andra laddhybrider erbjuder flera olika köralternativ som gör att man kan välja när man ska använda batteriet eller ej. Vid körning i stadsmiljö har jag helt enkelt valt eldrift och vid motorvägskörning har jag valt "vänteläget". Det har gett mig mellan 52-71 km eldrift och trots att Amperan har ett batteri på 16 kWh, är batteriets användbara effekt begränsad till runt 10 kWh. Vid lunchpauser har jag som sagt valt ställen längs vägen som erbjuder laddning och fått in ytterligare ca 10-15 km eldrift.

 

Framme vid hotellen har jag vidare försökt smuggla till mig lite el via ett uttag inför nästa dags körning. Flertalet hotell har vid telefonkontakt sagt att de inte erbjuder elbilsladdning, men vid ankomst har man dock varit vänlig nog att undersöka saken lite närmre och oftast funnit ett användbart uttag. I stort sett alla har tyckt att det varit lite roligt att någon kommer med en elbil. Som försiktighetsåtgärd har jag dock alltid laddat på lägsta effekt, något som inte kommer vara accepterat i framtiden.

 

En nyligen gjord undersökning visar på att ägare av laddhybrider drabbas oftare av räckviddsångest än ägare av rena elbilar. De laddar också i genomsnitt 1,4 gånger per dag i jämförelse med 1,1 gånger per dag hos ägare av rena elbilar. Jag kan direkt säga att det inte kommer som en överraskning. Varje kilometer av bensindrift ger ett abstinens till att finna tid och möjlighet till att plugga in och ladda upp, man gör i stort sett allt för att krama ur så många km som möjligt per laddning och varje tankning känns som ett stort misslyckande. Körbeteenden skiljer sig ganska ordentligt åt då det kommer till elbilar och laddhybrider.

 

I alla bilar finns det för och nackdelar och så även hos Ampera, men de skiljer sig garanterat åt i olika betraktares ögon och känsla varför jag väljer att lägga detta åt sidan just nu. Det viktigaste är vetskapen om att en laddhybrid (även kallad elbil!) fungerar alldeles utmärkt både som vardagsbil för de kortare resorna i staden, såväl som långdistansresorna med många stopp. Som företagsbil åt flertalet försäljare är laddhybriden en klockren bil.