Om Laddaelbilen.se

Varför driver vi laddaelbilen.se ?

Syftet med laddaelbilen.se är att stimulera utvecklingen av eldrift för att ersätta fossilbränslebaserade transporter. Här finns en mycket stor potential att minska vår ohållbara klimatpåverkan.

Det största hindret för att eldriften skall slå igenom på bilmarknaden är bristande kunskaper om dess överlägsenhet och framtidspotential. Ju mer korrekt kunskap som vi vanliga bilköpare, media, bilbranschen själv, politiker, tjänstemän och beslutsfattare inom kommuner och näringsliv får tillgång till, desto större blir trycket att nu satsa helhjärtat på eldriften för att ta ansvar för allas vår framtid. Att höja kunskapsnivån är högsta prioritet för oss!

En omfattande omställning till eldrift kommer att påverka oss som privatpersoner, bilbranschen och samhället i övrigt på olika sätt. En ambition är därför också att belysa och diskutera detta för att komma till nya värdefulla insikter för alla parter. Vid alla teknikskiften finns det både vinnare och förlorare. Ju mer insikter vi har om detta, ju bättre kan vi planera för att omställningen kan genomföras så smidigt som möjligt.

Vi välkomnar därför alla nyheter, inlägg och kommentarer som bidrar till ökade kunskaper och insikter. Speciellt välkomna är givetvis inlägg och information från bilbranschen själv, kommunerna, energiföretagen och våra politiker. Vi efterlyser starkt mer engagemang och konkreta handlingsplaner från våra politiker, och hoppas laddaelbilen.se kan vara ett stöd för detta!

Det är vi som driver laddaelbilen.se

Peter Bäckström är civilingenjör och har över 20 års erfarenhet av elbilsprojekt. Han har själv designat och personligen byggt elbilar och snabbladdningsstationer i samarbete med bland andra PreussenElektra, Sydkraft, Stockholm Energi, Siemens, BMW, Skoda, Renault och PSA. Under senare år har han som fristående konsult genom företaget Sundrive Development utfört uppdrag åt bl a Siemens AB och Öresundskraft AB angående framtida laddinfrastruktur i Sverige. Han är också initiativtagare till Öresundsrallyt för elbilar, som genomfördes tillsammans med Öresundskraft AB åren 1999-2002 med upp till 50 ekipage från fyra länder. Detta har nu utvecklats till Öresund Electric Car Rally, OECR, som genomförs tillsammans med flera städer, kommuner och kraftbolag i Öresundsregionen.

Peter har arbetat som VD, varit ansvarig för internationella utvecklingsprojekt avseende laddinfrastruktur, huvudprojektledare för större energiprojekt samt affärsområdeschef inom området storskaliga hållbara energianläggningar.

Förutom elbilar vurmar han för klassiska brittiska bilar och är ansvarig för Section South inom Austin Healey Club of Sweden. Till vardags kör han en Renault Zoe.

Martin Jervill har efter studier på LTH arbetat i ledande ställning inom industriell automation. Han utvecklade sitt första laddsystem för elbilar i mitten av 1990-talet då han arbetade som utvecklingsansvarig på ElektroSandberg (Sydkraft). Martin blev genom sitt teknikengagemang vald till ordförande i LonUser Nordic med 100-talet medlemmar.

Martin var VD för Weidmüller Eurolon AB som specialiserade sig på LonWorks produkter och tjänster. Genom åren utbildades +500 ingenjörer inom LonWorkstekniken.

Martin har arbetat mestadels som VD eller CTO och har bl.a utvecklat ett ladd/motor- värmarsystem som installerats i mer än 3000 enheter. Sedan 2013 har Martin arbetat heltid med projekt inriktade på teknik rörande elbilar och laddinfrastruktur.

Martin kör sedan 2014 en Renault Zoe.