VW Passat GTE Plug-In hybrid

Fakta

Maximal hastighet
225 km/h
130 km/h i E-Mode

Prestanda 0-100 km/h
7,6 s

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor effekt/vridmoment
85,5kW (114 hk) max 330Nm

Förbränningsmotor effekt/vridmoment
115,5kW (154hk) max 250Nm

Motorer i samverkan effekt/vridmoment
163kW (218hk) max 400Nm

Batterikapacitet
9,9kWh

Laddning Batteri
Laddning Mode 3 effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt. 
 

Snabbladdning
Nej

Räckvidd
50 km på ren eldrift 

Elförbrukning
1,98kWh/mil

Laddlösningsförslag: VW Sundrive Shop


Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 2,0 l/100 km.

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 45g CO2/km

Längd x bredd x höjd
4767 x 1832 x 1477

Batterigarantier
8 år/16 000 mil.

Pris (Grundutförande och utan statliga subventioner)
Sedan från 409 900 kr
Sportkombi från 419 900 kr

 

Officiell webbsida

http://www.passat.com/se/sv/home.html?page=thepassatgte

Kör du en VW Passat GTE? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • George • 8 oktober 2017 21:15:38
    Hämtade vår nya Passat GTE förra veckan. Bytte in vår Alltrack diesel. Känns rätt med ett miljövänligt alternativ. En riktig fullträff vad gäller kvalitet och dynamik. Rymlig, billig i drift och kvick på samma gång. Har bara fått komplimanger för den. Helnöjd! Ps försäljningssiffrorna får tala för sig. Rekommenderas varmt
  • Messerschmitt • 7 oktober 2017 14:48:22
    När jag skulle ta min första tjänstebil runt 2007 så kollade jag på Passat. Nu efter ett antal tjänstebilar är det dags att byta igen och tänkte gå över till PHEV.

    Jag var inne på VW och satte mig i en Passat GTE men trodde jag satt mig i en gammal VW för det såg ut som 2007 inredning. Uppgraderar inte VW sina interiörer?

    Det blir nog ingen VW, dels för den "gamla" inredningen + att det snart borde komma en ny Passat. Denna modell har funnits länge nu, men ger VW kraftiga rabatter så ska jag tänka om.

    En Volvo blir det inte heller, Volvo har världens fulaste design in och utvändigt.
  • Jisak • 27 september 2017 19:11:18
    Batterierna efter 14 månader och 7000 mil
    Laddar upp till 43Km numera
    Som ny stod det 47km haft upp den till 50km på display 2-3 gånger .

    Omkörning med boost ger bra drag

    Har några fel på bilen
    Avkänningen till elbacklucka ur funktion
    Vatten kastaren på bakrutan kastar vattnet från bilen
    Förarsätet vänster sida , metalldel kommit genom mjukdelen
    Hybridläget verkar ej fungera
    Säkringen går till uttag om man laddar telefoner fram och bak .

    Skall in på oljeservice och då kommer det visa sig om garantin gäller på dessa fel.
    Har kört passat ofta och de är sällan positiva till att fixa garantifel.

    Jag är lite oroligt över 2a handsvärdet på
    bilen. Kör personalbil inte ren förmånsbil
    Kommer alla nya upp på 60-70 snart borde det göra de äldre lite mindre attraktiva

    Men jag skulle bli mer positiv
    Jag kör en kombi
    Aldrig provat sedan , de birde ha lite bättre värden kan man gissa
  • Jisak • 27 september 2017 18:55:00
    Menade givet samma förbrukning i hybridläge som i normalläge utan el
  • Jisak • 27 september 2017 18:52:43
    Vintertid sjunker möjlig körsträcka om det är kallt jag kör Max 1,8-2,1.

    Jag har rullat 7000 mil med min.
    Normalt tar jag mig 3,5-3,7 mil normal fart på landsväg .

    Snålkört mellan luleå och Stockholm
    På 0.44 som bäst
    Men normalt ligger jag och snittar 0,64

    Har 5 mil till jobbet men kör långa sträckor i arbetet ofta .

    Jobbar jag i samma stad en vecka klarar jag mig ofta på ren el hela veckan .

    Hört folk som inte tankar på flera månader
    Men de bor nära jobbet dagis idrottsplats skola affärer mm

    Köpa den ny privat känns som en dålig ekonomi. Vilket som .

    Men min fråga
    I hybrid läge skall inte elen ta slut
    får inte min att ta el alls och har samma förbrukning som om jag körde ren el.

    Nu kör jag oftast
    El till det tar slut
    Ladda el mesans jag kör
    Töm el
    Ladda el
    Töm el
    Då kör jag på 0,44-0,53 på 100 mil ofta

    Men hybridläget känns trasigt
  • Trustor • 23 september 2017 11:11:25
    @Mats, Tack för synpunkterna. Lämnade offerten till jobbets "bilansvarige" i onsdags så ordern bör ha vandrat i väg till VW nu. Det blev Lane Assist. Vad gäller Traffic Jam så sa en kollega att den fungerar bra, men inte lika bra som Volvos. Han körde Volvo tidigare och jag kör det nu.
  • Mats • 22 september 2017 10:45:05
    @Trustor, nu har väl du redan beställt och bestämt! Men, Lane Assist är guld, känns nästan lite jobbigt att köra en bil utan. Jag tog mörkbrun skinnklädsel, helt ok, men lite trist med brun panel oxå. Har hört från andra att den ljusa blir skitig? Motorbromsen vänjer man sig vid, det är toppen att inte behöva använda bromsen. Har även Traffic Jam, det är toppen men jag måste nog kolla med VW om allt är rätt inställt, den har lite svårt att följa bilen framför utan ganska mycket passning, Lane Assist funkar inte så bra i kö.
  • Andreas • 23 augusti 2017 12:07:50
    @Trustor, vad jag vet så är Traffic Jam Assist en automatisk förlängning av farthållaren. Den är inte standard utan kräver extra sensorer som ingår i safe tech-paketet. Skillnaden är att den fungerar i kökörning i mycket låga farter och kan även stanna och starta igen automatiskt. Man ändrar avståndet till bilen framför med den vänstra "OK-knappen" i ratten (den i mitten).

    Omöjligt att säga om Lane Assist är värt det eller inte för dig. Jag gillar funktionen, lite ovant i början med ständig force feedback i ratten, men när man vant sig känns det som en extra trygghet.
  • Trustor • 22 augusti 2017 19:09:46
    Jag har nyss varit ute och provkört en GTE. Blev mycket positivt överraskad. Jag hade inte lågt ställda förväntningar, men de överträffades.

    På pluskontot:
    - Mycket stark elmotor, kör Volvo D5 TE idag och det var verkligen skillnad. Att det sedan var lite av en besvikelse när bensinmotorn kickade in är en annan sak.
    - Trevligt helhetsintryck, körställning, inredningsdesign och utrymme.
    - Testbilen hade det mesta av utrustning, exkl. HUD, och de kändes både roliga och vettiga.
    - Den drog förvånansvärt lite el under min 18 km provkörning i storstadstrafik och lite motorväg. Och provkörningen innehöll en del fullgasaccelerationer.

    På minuskontot från provkörningen kom nästan inget. Men...
    - Fattade inte skillnaden mellan Trafic Jam-systemet och adaptiv farthållare. Även på hemsidan beskrivs detta som två olika system. Men är inte det samma? Dessutom hann jag inte lära mig hur man ökar och minskar avståndet till framförvarande bil. Det måste ju gå?
    - Plastiga knappar till vänster om växelspakens typ GTE-knappen
    - Växelläge B gav extrem motorbroms. Säkert en fråga om vana, men lite svårt att hantera. Borde gå att justera i flera steg. Kanske går tänker jag nu när jag skriver.

    Ska jag sammanfatta så blev jag såld. Eller en Passat GTE blev såld. Volvons längre räckvidd på el är såklart en konkurrensfördel. Men Passat är en betydligt modernare och, för oss, bättre bil.

    Två frågor kvarstår innan köp:
    1. Är den ljusa skinnklädseln för ljus?
    2. Är lane assist värt att kosta på sig?
  • Trustor • 22 augusti 2017 18:53:42
    GTEfan Mycket intressant om det är korrekt och låter inte helt orimligt. Men vilken källa har du kopierat från?