VW Passat GTE Plug-In hybrid

Fakta

Maximal hastighet
225 km/h
130 km/h i E-Mode

Prestanda 0-100 km/h
7,6 s

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor effekt/vridmoment
85,5kW (114 hk) max 330Nm

Förbränningsmotor effekt/vridmoment
115,5kW (154hk) max 250Nm

Motorer i samverkan effekt/vridmoment
163kW (218hk) max 400Nm

Batterikapacitet
9,9kWh

Laddning Batteri
Laddning Mode 3 effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt. 
 

Snabbladdning
Nej

Räckvidd
50 km på ren eldrift 

Elförbrukning
1,98kWh/mil

Laddlösningsförslag: VW Sundrive Shop


Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 2,0 l/100 km.

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 45g CO2/km

Längd x bredd x höjd
4767 x 1832 x 1477

Batterigarantier
8 år/16 000 mil.

Pris (Grundutförande och utan statliga subventioner)
Sedan från 409 900 kr
Sportkombi från 419 900 kr

 

Officiell webbsida

http://www.passat.com/se/sv/home.html?page=thepassatgte

Kör du en VW Passat GTE? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • MarieWi • 7 september 2018 08:47:06
    Vår laddkabel har gått sönder, sannolikt ngn som råkat köra på "klumpen". Är det ngn som vet om det finns ngn som kan reparera laddkablar? Svindyrt att köpa ny VW-sladd (har en typ av leasing - personalbil heter det) men jag måste lämna tillbaka bilen med originalkabel om ca 1 år.
  • Trustor • 13 augusti 2018 13:20:36
    Jag har haft min GTE sedan i december -17 nu. På det stora hela tycker jag det är en mycket bra bli. För sitt pris. Den har vissa brister, men den kostar inte heller som en BMW.

    Hybridsystemet levererar som förväntat. Jag har inte mätt hur långt jag kommer, men optimal temperatur verkar vara mellan 21 och 24 grader varmt. Du kanske jag kommer 40 km som bäst. Det är något kortare än med min tidigare Volvo V60 D5 TE. På vintern är dock räckvidden mycket kort med GTEn. Där har Volvo en annan lösning där värmen inte tas från batteriet utan från en bränslevärmare. Men i Volvon går ju alltså dieselvärmare väldigt mycket när det är kallt så även om motorn går på el så förbränns disel.
  • Krille • 11 juli 2018 23:18:39
    Har haft min Passat GTE i två och ett halvt år nu och kan sammanfatta ägandet med att bilen är ok men kvalitetskänslan är låg och VW har lång kvar till andra märkens hybrider. Växellådan är ryckig, övergång från el hybridläge långt ifrån omärkbar, känns lite som en beta-produkt. Fjädringen i Passat är horribel generellt, inte bara på GTE. Har provkört BMW 530e och första intrycken är bra. Körmässigt lirar den i en helt annan liga. Beställer troligen en sådan i höst.
  • Henrik • 5 juni 2018 18:35:53
    @Jonas Hur länge behöver du vanligtvis vänta? Har felet just nu...
  • Jonas • 29 maj 2018 14:40:16
    Har haft en GTE sedan 2,5 år. Vid minst 5 tillfällen har bilen vägrat att starta. Felmeddelandet "Hybridfel. Kontakta verkstad". Felet uppstod första gången när jag haft den cirka 2 år. Vid ett tillfälle blev det bärgning till verkstad. Den går alltid igång igen, men man måste vänta. Har nu haft den inne på service idag och man har lovat att det ska vara löst. Men vi får väl se. Trots att felet uppstod första gången inom garantitiden så tar VW detta på sin Goodwill påstår man. Själv menar jag att det måste gå på garanti. På verkstaden där vi hade inne bilen första gången hade man inte hört om felet, och man sände en räkning...
    Dåligt av VW att inte informera och att inte gå ut med en återkallelse, när det nu tydligen finns en uppdatering gällande detta. Jag har inge lust att få ofrivilligt stopp på bilen när man stannat ute i bushen eller vid järnvägsövergång och motorn slagits av... Hur som helst så ska en bil för en halv miljon inte ha detta fel.
  • Tomas • 25 maj 2018 18:19:29
    Har haft min GTE sedan november 2016 och är supernöjd. Bor i Kiruna och med nya programuppdateringen kan jag köra på el oavsett utetemp så länge batteriet är varmare än -10, och det är den efter laddning. Finns två nackdelar med bilen, enbart 2-hjulsdrift och för litet batteri. Men egentligen är jag bara bortskämd med 4-hjulsdrift från min förra bil, Mercedes ML320. Att glida fram på el drift är beroendeframkallande och nästa bil blir nog ren elbil.
  • Henke • 18 maj 2018 07:56:03
    När det var dags att byta bil efter 12 år med förra bilen Volvo V70 kändes laddhybrid som det självklara valet. Även om begagnade passaten -16 jag nyss kom över kostade lika mycket som alla mina tidigare fyra bilar sammanlagt så har jag hel klart inte blivit besviken (eller kanske just därför ). Känns som att jag lyckats undvika ett måndagsexemplar Kul att smyga fram tyst inne i stan! Känns bra på alla sätt Tekniken funkar också bra o enkelt. Bara att plugga in den varje gång man kommer hem till carporten.
    Det enda jag kan tycka är att elräckvidden på ca 30-35 km sommar och 20-25 km vinter (? - har inte haft den på vintern än) är aningen snål, storleksordningen 100 km hade varit riktigt bra, då hade man bara behövt använda bensin på riktiga långsemestrar!
    En höjdare vore ju om batteriteknik-utvecklingen så småningom medger att uppgradera till ett batteri med högre kapacitet. Nån som vet nåt om det?
  • BrunoGTE • 4 mars 2018 14:12:25
    Jag stortrivs med min GTE men nu när det var som kallast så har jag inte kunnat öppna bakluckan, trodde att den frusit så jag inväntade plusgrader i garaget men ingen förbättring. Är det någon annan som råkat ut för samma fenomen?
  • • 2 mars 2018 19:59:54
    ANNE-AMARIAEDELROAPROAIO 16
  • Holger • 16 februari 2018 23:27:12
    @bodum. Verkar som du köpt GTE:n i tron att den var fyrhjulsdriven? Det är inte sämre framkomlighet med GTE:n jämfört med VW:s ickehybridare med tvåhjulsdrift. Möjligen kan den höga effekten och vridet ställa till det i halkan om man är ovan.