VW Golf GTE Plug-In hybrid

Fakta

Maximal hastighet
217 km/h
130 km/h i E-Mode

Prestanda 0-100 km/h
7,6 s

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor effekt/vridmoment
75kW (102 hk) max 330Nm

Förbränningsmotor effekt/vridmoment
110 kW (150hk) max 250Nm

Motorer i samverkan effekt/vridmoment
150kW (204hk) max 304Nm

Batterikapacitet
8,8kWh

Laddning Batteri
Laddning Mode 3 effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det 2 timmar och 15 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt. 

Laddlösningsförslag: VW Sundrive Webshop


Snabbladdning
Nej

Räckvidd
50 km på ren eldrift 

Elförbrukning
1,75kWh/mil

Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 1,5 l/100 km.

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 35g CO2/km

Längd x bredd x höjd
L 426 cm, B 179 cm, H 145 cm, axelavstånd 264 cm

Batterigarantier
8 år

Pris (Grundutförande och utan statliga subventioner)
373 000 Kr 

 

Officiell webbsida

http://gte.volkswagen.de/?culture=sv_SE

Kör du en VW Golf GTE? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Larsson • 21 december 2016 12:33:12
    Gte i Skåne: Är det fortfarande brister i swerviceorganisationen i Skåne? Hade en Gas-Passat årsmodell 2009 och lovade mig själv att aldrig mer köpa VW. Massor av problem och inte så vass service tyvärr.
  • Knota • 17 november 2016 19:32:37
    Min GTE laddar nu i November i Stockholm endast upp till en räckvidd på 36 km och räcker sedan vid verklig körning ca 20 km. Någon annan som upplevt motsvarande?
    I somras laddade den upp till ca 48km och hade verklig räckvidd på drygt 30km.
  • GTE Stockholm • 15 februari 2016 19:26:41
    Mycket snopet att inte kunna köra el-läget vid kallare än -10, inget som direkt specificerats.
    Kupévärme tar oerhört mycket av räckvidden. Fulladdad räckvidd 48km men med kupévärmare på genast nere på 25km.
    Man får klä sig varmt och ta mycket imma på rutorna om specen ska hålla höst-vinter.
  • Mats E • 14 januari 2016 14:33:05
    Eldriften fungerar inte alls i temperaturer under minus 10 eftersom batteripaketet saknar förvärmning.
  • Mikael • 5 januari 2016 21:52:05
    Gå med i Facebook gruppen "Golf GTE" och "El och hybridbilar Sverige"
  • Per Laddaelbilen.se • 19 december 2015 18:12:32
    Tack Bamse för ett mycket bra informativt inlägg!
    /Per Laddaelbilen.se
  • Bamse • 19 december 2015 16:50:15
    Trevlig bil, och kombinationen el+bensin blir här sällsynt lyckad. Istället för att växla ner och varva upp motorn när du trycker till lite på gasen stöttar elmotorn med sitt massiva vridmoment inaccelerationen. Det gör att du oftast ligger på en högre växel än du kunnat göra med enbart otto-motor. Till och från jobbet kör jag oftast på ren el, men när det är riktigt risigt väder och mycket köer händer det att batteriet inte riktigt räcker de strax över 30 km det är tur och retur. Bra att kunna toppa upp bilen medan man handlar, vilket nu blir allt vanligare vid stormarknader och shoppingcentrum. Infotainmentsystemet inklusive backkamera är lite väl buggigt, men det tycks gälla alla Golf i senaste generation och inte bara GTE. Sammanfattningsvis en extremt trevlig bekantskap, som känns som en bra mellanlandning på väg mot en ren elbil.
  • Gte i Skåne • 5 december 2015 10:39:25
    Pigg bil, räckvidden för batterin motsvarar information från VW. Uppladdningen med 10A är ovanligt långsam om jämfört med Prius plugin som på en timme laddar 16 km , medan GTEn klarar max 10km laddning på en timme. Vid fulladdning kan man på vintern köra 30-45 km . Fulladdning med 16A kan ej ske med Schuco kontakt, vilket är negativt. Bensinförbrukningen är högt upp i 0.8 l/ mil i jämna 110 km/tim, alldeles för högt för en bil från 2015, å andra sidan laddas batterin upp rätt mycket vid den förbrukning, så att 20 minuters körning kan ge 3-4 elkilometrar efteråt och sänka snitt förbrukningen något. Bilen är trevlig att köra. Fjärrstyrning via mobil fungerar inte som det ska, vilket leder till oladdad bil vid avgång, rätt irriterande.Servicen hos leverantören lämnar mycket kvar att önska, trots personalens vänlighet. VW har ännu inte byggt upp en kompetent organisation som kan ta hand om golf GTE vid fel. Säljarorganisationen är mycket mer effektiv i sin roll än service organisationen.