Volvo V60 laddhybrid

Fakta

Maximal hastighet
200 km/h

 

Prestanda 0-100 km/h
6,2 s

 

Batterityp
Litiumjon batteri

 

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
50kW 

 

Batterikapacitet
12 kWh

 

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

Ca 3 1/2 h

 

Snabbladdning
Nej

 

Räckvidd
50 km på ren eldrift eller 500 km med "räckviddsförlängare"

 

Elförbrukning
13,5 kWh per 100km

 

Dieselförbrukning
0,19 l per mil

 

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 0,49 g CO2/km

 

Längd x bredd x höjd
IU x IU x IU

 

Batterigarantier
IU

 

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
Från 520 000 kr

 

Officiell webbsida

http://www.volvocars.com/se/campaigns/hybrid/pages/v60-plugin-hybrid.aspx

 

Kör du en V60 PHEV? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • paulh • 22 januari 2019 23:24:43
    john
    Fått uppgift från Volvo att dieselvärmaren drar max 0,6l/h och att avgaserna är betydligt renare än från dieselmotorn.
    Har försökt mäta dieselvärmarförbrukningen genom att starta dieselvärmaren 30ggr, utan att köra alls. Dvs starta dieselvärmaren 30ggr och den gick 50min varje gång. Fick då tanka 2,44l diesel. Utetemperatur ca 0C. Mycket svårt tanka korrekt med så små mängder. 30ggr * 50min = 25h. Blir 2,44l/25=0,1l/h.
  • paulh • 22 januari 2019 23:02:21
    Angående parkeringsvärme för bil som står utomhus på natten.
    Ställer in två uppvärmningar med appen dvs ca 2h uppvärmning för att få bort isen på rutorna. Dieselvärmaren verkar har dubbla effekten jämfört med eluppvärmning. Nu när det är -15C verkar krävas 3h uppvärmning. Struligt att få till med appen. Kräver både kvälls och morgonjobb. Tyvärr är det maxtid på 50min för fieselvärmare OCH elvärmare.
    Har frågor hos Volvo om att installera klassisk kupevärmare som styrs av veckotimer inne i huset. Urenkelt då...
    Hörde att det blir sämre på årsmodel 2019. Då finnns det ingennelvärmare.
    Men, hittat en möjlig lösning. Ansluta kupevärmare till cigarettuttaget! Strömmen till det uttaget kommer gissningsvis från startbatteriet så för att det här skall fungera måste startbatteriet laddas när hybridkabeln är ansluten. Försöker kolla upp det. Nån som vet?
  • MP • 9 januari 2019 14:03:00
    *menar givetvis D5 och inte D6
  • MP • 9 januari 2019 14:02:20
    Har haft V60 D6 Twin Engine sedan maj 2018 och kört 1500 mil hittills. Har ca 2,5 mil fram och tillbaka mellan hem och jobb. Dieselmotorn är extrem törstig och det är den största besvikelsen med bilen. Annars är det en grymt bra bil.
    Förstår inte varför dieselmotorn har så otrolig hög förbrukning.
  • John • 10 december 2018 09:16:42
    Har en D5 sedan ett år. Nöjd med det mesta med ett stort undantag. Som paulh var inne på, går parkeringsvärmaren på diesel, även om laddkabeln är i. Det finns visserligen ett sätt att göra så att parkeringsvärmaren använder el från batteriet istället för diesel: genom att ställa in att bilen står inomhus. Dock är effekten väldigt dålig med denna inställning och det blir knappt varmt i kupén. Kallare dagar (under 10 plusgrader) startar bilen nästan alltid på diesel pga ”för låg temperatur i hybridsystemet”. Under färd på höst, vår och vinter går alltid dieselvärmaren vid körning även när elmotorn kommit igång. Enligt Volvoverkstaden drar värmaren 0,6-0,8 liter diesel per timme, både som parkeringsvärmare och under färd. Volvo redovisar ingenstans denna förbrukning och inte heller utsläppen i form av partiklar och kväveoxider. Jag har dessutom hört från olika håll att dieselvärmarens avgaser i princip är helt orenade till skillnad från dieselmotorn som ju måste uppfylla avgaskraven. Tyvärr visar detta bara att Volvo bara ser till uppfylla minimikraven utan att ta hänsyn till de totala utsläppen som bilen orsakar. Som jag har förstått det gäller detta även de nya modellerna av Volvos hybridbilar.
  • Tommy • 7 december 2018 12:44:45
    Kör en V60 D5 laddhybrid sedan ett år tillbaka. Den överlägset bästa bil vi haft. Både jag och min fru älskar den. Har huvuddelen korta resor så vi åker nästan alltid på el. Drar lite mer än vår förra V60 när vi kör på diesel eftersom den är tyngre och den sliter något hårdare på däcken. Totalt är vi jättenöjda. Nästa bilbyte blir en ren elbil då vi verkligen fått smak på elkörning. Förstår inte folk som klagar på att den saknar backkamera mm. Man får det man köper ,vår har allt.
  • paulh • 21 november 2018 18:45:13
    Hej
    Har sedan en månad köpt en begagnad Volvo V60 D5 AWD Twin.
    Eldriften fungerar väldigt bra!
    Men förbryllad över dieselförbrukningen, den har dieselvärmare, som varit 20L den sen senaste månaden då den gått 83mil varav ca 80mil varit eldrift.
    Den står ansluten utomhus till el på natten och i garage på dagen. Varför går det så mycket soppa? Gamla bilar värms ju upp av el för motor och kupe och förbrukar ingen diesel. Någon som har liknande erfarenhet och hur har ni löst det?
  • Chchi • 5 november 2018 08:50:24
    Vnngikcgökxfok
  • LK • 29 oktober 2018 16:36:42
    Fel som jag har haft på min D6 som gått 13000 mil är.
    Fel på nivågivaren för spolarvättska. Låg batterispänning nyckel,blir inte bättre med nytt batteri. Låset på förardörren och en bakdörr strular men går att öppna ibland, kostar ca 6000 per dörr att laga. Antenn för larm bakdörr behöver bytas, larmar att bilen är olåst. Ac pump trasig bytt på garanti för 15000 "som hittat". När det är kallt och den inte vill gå på batteri händer det att jag samtidigt får larm om att jag inte har tillgång till förbränningsmotorn "spännande". Och så var det dielselvärmarn som låter som en jag vet inte vad, kostar 10000 att byta. Annars är den bra.
  • Lars • 24 oktober 2018 18:35:53
    Har kört en V60 D6 i snart 5 år och drygt 9000 mil. Den bästa bil jag haft, inte ett endaste litet fel på bilen under hela perioden. Har väl en körcykel som är hyfsat bra för den här biltypen. Mycket 10 mils resor (enkel väg) på helgerna, med möjlighet att ladda. Vardagar mest stadskörning där det i de flesta fall räcker att ladda bilen hemma. Dessutom 3-4 långresor (150-250 mil) per år. Räckvidden på el drygt 3 mil- 4,5 mil beroende på årstid, väglag och typ av vägar. Sammantaget under 9000 mil ca 0,25 per mil. Runt 0,5 per mil vid långkörningar om man någorlunda håller fartbegränsningarna. Trygg och säker på vägen (halva året på vintervägar), fantastisk komfort fram, lite trångt baksäte. Största nackdelen är litet bagage, men normalt sett är vi två i bilen, men 4 personer med större packning kräver takbox. Fint samspel mellan el och diesel, vid landsvägskörning knappt märkbart vid övergång. Rekommenderas!