Volvo V60 laddhybrid

Fakta

Maximal hastighet
200 km/h

 

Prestanda 0-100 km/h
6,2 s

 

Batterityp
Litiumjon batteri

 

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
50kW 

 

Batterikapacitet
12 kWh

 

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

Ca 3 1/2 h

 

Snabbladdning
Nej

 

Räckvidd
50 km på ren eldrift eller 500 km med "räckviddsförlängare"

 

Elförbrukning
13,5 kWh per 100km

 

Dieselförbrukning
0,19 l per mil

 

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 0,49 g CO2/km

 

Längd x bredd x höjd
IU x IU x IU

 

Batterigarantier
IU

 

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
Från 520 000 kr

 

Officiell webbsida

http://www.volvocars.com/se/campaigns/hybrid/pages/v60-plugin-hybrid.aspx

 

Kör du en V60 PHEV? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Leif • 31 augusti 2018 19:22:52
    Jämfört med mina tidigare törstiga bilar V70 D5, är jag förvånad över den låga bränsleförbrukningen i V60 D5. Har nu kört ca 1700 mil sedan nyinköp i mars 2018 ,med en snittförbrukning 1,5 l/ 100 km. Har laddstation hemma och på kontoret med enkelresa 2,5 mil. Visst saknar jag min gamla V70, men tidigare dieselräkning på ca 2500:-/månad har nu minskat ner till några hundra. Emätaren snurrar lite mer nu, och en intensiv hemmaperiod drar max 100kwh/vecka. Men ingen större räkning från Fortum.
    Har hört från andra hybridägare som är djupt missnöjda med den höga bränsleförbrukningen. Men de har inte heller laddmöjligheter på arbetet eller hemma, alternativt endast hemma.
    En avgörande faktor är att kunna utnyttja batteri/diesel optimalt, samt att kunna tillföra el när bilen står parkerad.

    Kan jämföras mot att köpa en dieseldriven bil och inte har tillgång till bränsle. Finns då alltid möjligheten att ha med någon hjälpare som kan skjuta på i uppförsbackarna.
  • Markus • 30 augusti 2018 19:03:11
    V60 D6, lätt den bästa bilen jag haft. Finns ingen annan bil som är lika bekväm, tyst och rolig enligt mitt tycke såklart. Mycket bra väghållning.
    Har 3.5mil till jobbet där jag kan ladda. Mestadels motorväg. När det är vinter med många minusgrader och kommit fram till jobbet har jag nästan alltid 10km kvar av batteriet. Kör i snitt ca 40km på ren el.
    Angående utrustning så får man det man väljer till @Thomas !
    Nu är det dags att byta bil snart, men svårt att hitta en bra kandidat till denna.
  • Kjell • 15 augusti 2018 20:59:40
    Kör bilen i stadsmiljö hela sommaren och därigenom inte använder dieselmotorn.Kör på diesel enbart på motorväg,och är mycket nöjd.
  • Thomas • 10 augusti 2018 18:25:20
    V60 D5 -18 vilket skämt. Går kast på vägen, får den inte under 0,6, och räckvidden hälften vad dom lovar. Miljöbil ett skämt Volvo.
    Saknar min Passat -15.
    Ingen regnsensor, litet bagage, ingen backkamera, riktigt dålig avtagbar avtagbar dragkrok, går inte justera ärmstödet
    mellan stolarna.
  • Adel • 6 maj 2018 03:41:37
    Hej jag är ute efter En V60 D6a
    2014 årmodell. Läser lite va ni har skrivit .
    Är de värt byta från D4 V40 CC ? Kör ca 6 mil landsväg ( 90 km/h) per dag .har ladd station på jobbet
  • Tycker att den är för dyr. • 26 februari 2018 10:17:47
    Har en gammal diesel bil 21 år.Volvo s70.
    Skulle vilja ha en laddhybrider som klarar
    15 mil på el. 5 mil är fötlite.
  • Hybriden • 6 februari 2018 13:42:48
    Kört V60 D5 Laddhybrid i ett år nu och är mycket nöjd. Körde första längre körningen i somras, Göteborg till Idre, landade på 0,48 i snitt. Till vardags har jag 6 mil tur och retur till kontoret och kommer alltid över 4,7 mil på el varje dag (kallare väderlek med minusgrader landar jag på 4,5 mil). Lite besviken på storleken på bagaget, annars väldigt nöjd.
  • EB • 3 januari 2018 11:26:07
    Jag har tagit over en Volvo V60 D5 Twin Engine i jobbet som gått ca 800 mil. Jag tycker denna elhybrid är ett skämt, räckvidden i eldrift är riktigt dålig. Vid fulladdning anges 50 km, det räcker att köra ut ur garaget så är räckvidden nere i 40 km. Dieselmotorn drar otroligt mycket, minst 0,8 l/mil vid blandad körning, närmare 1,6 l/mil vid stadskörning och jag är inte tung på gasen. Den totala räckvidden är inte bra, mellan Stockholm och Goteborg måste jag tanka minst 1 gång. Jag förstår inte hur detta kan kallas en miljöbil. Har kört bade BMW 320D och Audi A4 TDI innan, de låg konstant kring 0,55 l/mil vid blandad körning och kring 0,45 vid landsvägskörning. Med dessa bilar kunde jag köra Sthlm - Gtb fram och tillbaka på en tank och ändå ha bränsle kvar.
  • Primus • 23 augusti 2017 17:27:11
    Jag har snart kört 3 år med min V60 D6. Snittat 0,18 l/mil under dessa år. Jag har såklart en näst intill perfekt körcykel för en laddhybrid och den mesta diselförbrukningen kommer från långresor. På sommaren kommer jag nästan alltid över 47 km och på vinet över 40. Självklart inte varje gång, en oftast. Jag kör i hybridläge till 99%, nästan aldrig i Pure och någon gång då och då i Power. Jag parkerar ute på vintern över natt och helg och använder diselvärmaren då. Med andra ord är jag extremt nöjd med hybridsystemet.
  • Anders Nacka • 26 juni 2017 16:41:25
    Kör en V60 Twin engine D6, årsmodell 2016.
    Enligt uppgift vid köp skulle dieselmotorn dra 0,55 l/m det stämmer inte skulle tro att den snarare drar ca 07-08 l/m. Föregående bil en audi A6 kunde jag få att dra samma som uppgivet utan någon större ansträngning, det går inte med V60. För övrigt är det mycket teknik som ska fungera vilket det inte alltid har gjort, mycket viktigt att välja verkstad där det finns tekniker som är intresserad och kan bilen.