Volvo V60 laddhybrid

Fakta

Maximal hastighet
200 km/h

 

Prestanda 0-100 km/h
6,2 s

 

Batterityp
Litiumjon batteri

 

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
50kW 

 

Batterikapacitet
12 kWh

 

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

Ca 3 1/2 h

 

Snabbladdning
Nej

 

Räckvidd
50 km på ren eldrift eller 500 km med "räckviddsförlängare"

 

Elförbrukning
13,5 kWh per 100km

 

Dieselförbrukning
0,19 l per mil

 

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 0,49 g CO2/km

 

Längd x bredd x höjd
IU x IU x IU

 

Batterigarantier
IU

 

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
Från 520 000 kr

 

Officiell webbsida

http://www.volvocars.com/se/campaigns/hybrid/pages/v60-plugin-hybrid.aspx

 

Kör du en V60 PHEV? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Adel • 6 maj 2018 03:41:37
    Hej jag är ute efter En V60 D6a
    2014 årmodell. Läser lite va ni har skrivit .
    Är de värt byta från D4 V40 CC ? Kör ca 6 mil landsväg ( 90 km/h) per dag .har ladd station på jobbet
  • Tycker att den är för dyr. • 26 februari 2018 10:17:47
    Har en gammal diesel bil 21 år.Volvo s70.
    Skulle vilja ha en laddhybrider som klarar
    15 mil på el. 5 mil är fötlite.
  • Hybriden • 6 februari 2018 13:42:48
    Kört V60 D5 Laddhybrid i ett år nu och är mycket nöjd. Körde första längre körningen i somras, Göteborg till Idre, landade på 0,48 i snitt. Till vardags har jag 6 mil tur och retur till kontoret och kommer alltid över 4,7 mil på el varje dag (kallare väderlek med minusgrader landar jag på 4,5 mil). Lite besviken på storleken på bagaget, annars väldigt nöjd.
  • EB • 3 januari 2018 11:26:07
    Jag har tagit over en Volvo V60 D5 Twin Engine i jobbet som gått ca 800 mil. Jag tycker denna elhybrid är ett skämt, räckvidden i eldrift är riktigt dålig. Vid fulladdning anges 50 km, det räcker att köra ut ur garaget så är räckvidden nere i 40 km. Dieselmotorn drar otroligt mycket, minst 0,8 l/mil vid blandad körning, närmare 1,6 l/mil vid stadskörning och jag är inte tung på gasen. Den totala räckvidden är inte bra, mellan Stockholm och Goteborg måste jag tanka minst 1 gång. Jag förstår inte hur detta kan kallas en miljöbil. Har kört bade BMW 320D och Audi A4 TDI innan, de låg konstant kring 0,55 l/mil vid blandad körning och kring 0,45 vid landsvägskörning. Med dessa bilar kunde jag köra Sthlm - Gtb fram och tillbaka på en tank och ändå ha bränsle kvar.
  • Primus • 23 augusti 2017 17:27:11
    Jag har snart kört 3 år med min V60 D6. Snittat 0,18 l/mil under dessa år. Jag har såklart en näst intill perfekt körcykel för en laddhybrid och den mesta diselförbrukningen kommer från långresor. På sommaren kommer jag nästan alltid över 47 km och på vinet över 40. Självklart inte varje gång, en oftast. Jag kör i hybridläge till 99%, nästan aldrig i Pure och någon gång då och då i Power. Jag parkerar ute på vintern över natt och helg och använder diselvärmaren då. Med andra ord är jag extremt nöjd med hybridsystemet.
  • Anders Nacka • 26 juni 2017 16:41:25
    Kör en V60 Twin engine D6, årsmodell 2016.
    Enligt uppgift vid köp skulle dieselmotorn dra 0,55 l/m det stämmer inte skulle tro att den snarare drar ca 07-08 l/m. Föregående bil en audi A6 kunde jag få att dra samma som uppgivet utan någon större ansträngning, det går inte med V60. För övrigt är det mycket teknik som ska fungera vilket det inte alltid har gjort, mycket viktigt att välja verkstad där det finns tekniker som är intresserad och kan bilen.
  • Per Högberg • 20 juni 2017 16:33:04
    Nu har jag kört ett år, men fortfarande har jag inte hittat något som närmar sig reklamen om "Räckviddsförlängare 50 mil och 0,19". lart att om jag tankar el med jämna melanrum, men med 22 mil till jobbet så är det lite svårt...
    Någon som har förstått hur man använder "räckviddsförlängaren..."??
  • Hans Gedda Boden • 13 maj 2017 06:15:55
    Jag har 3 mil till jobbet och bor i Norrbotten. Bilen står i varmgarage under natten ca 6-7 grader. Bilen går bra och batteridriften är med ned till ca -15. När det är kallare än 15 så går den på diesel på hemresan från jobbet där jag kan ladda bilen där den står utomhus. Men den går alltid på el
    till att börja när jag tar ut den från garaget oberoende av temperatur tills någon sensor tycker att den är för kall vilket den inte är när den stått i varmgarage. Den går då några kilometer på innan systemet säger ifrån att den är för kall. Vet ej var sensorn sitter men uppenbarligen mäts inte tempen på systemet, utan det är omgivningens temperatur som bestämmer om den ska gå på el eller Diesel vid låga temperaturer. Men sammantaget, jag är mycket nöjd, den går otroligt tyst. Mindre bagageutrymme är en minusfaktor men vi har inga barn hemma längre så för oss fyller den våran funktion mycket väl.
    Den fungerar även i kallt klimat, men bra är om du har tillgång till varmgarage över natten. Kapaciteten sjunker även när det är kallt beroende på extra värmebehov etc. Den går då ca 3 mil på en laddning.
  • MH • 26 april 2017 14:16:23
    Kör den dagligen 15 mil till och från jobbet mestadels motorväg. kan ladda på jobbet. Snittar förbrukning på 3,5.
    Behöver dieselvärmare igång på vintern.
    Har även kört 200 mil med fullpackad bil och takbox och landade på förbrukning på 7,0.

    Mycket bra bil som kan rekommenderas varmt.
  • CW • 18 oktober 2016 14:26:56
    Mycket trevlig bil. Kör mest kortare sträckor och efter att laddbox installerats vid parkeringsplatsen har jag använt 0,1 l/100 km och då troligen det mesta från dieselvärmaren. "Räckviddsförlängare" ovan verkar konstigt. Tanken rymmer 45 l så den borde gå minst uppåt 800 km på det. Mina batterigarantier är 18000 mil eller 10 år enligt garantin som följde med.