Volvo V60 laddhybrid

Fakta

Maximal hastighet
200 km/h

 

Prestanda 0-100 km/h
6,2 s

 

Batterityp
Litiumjon batteri

 

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
50kW 

 

Batterikapacitet
12 kWh

 

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

Ca 3 1/2 h

 

Snabbladdning
Nej

 

Räckvidd
50 km på ren eldrift eller 500 km med "räckviddsförlängare"

 

Elförbrukning
13,5 kWh per 100km

 

Dieselförbrukning
0,19 l per mil

 

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 0,49 g CO2/km

 

Längd x bredd x höjd
IU x IU x IU

 

Batterigarantier
IU

 

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
Från 520 000 kr

 

Officiell webbsida

http://www.volvocars.com/se/campaigns/hybrid/pages/v60-plugin-hybrid.aspx

 

Kör du en V60 PHEV? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Chchi • 5 november 2018 08:50:24
    Vnngikcgökxfok
  • LK • 29 oktober 2018 16:36:42
    Fel som jag har haft på min D6 som gått 13000 mil är.
    Fel på nivågivaren för spolarvättska. Låg batterispänning nyckel,blir inte bättre med nytt batteri. Låset på förardörren och en bakdörr strular men går att öppna ibland, kostar ca 6000 per dörr att laga. Antenn för larm bakdörr behöver bytas, larmar att bilen är olåst. Ac pump trasig bytt på garanti för 15000 "som hittat". När det är kallt och den inte vill gå på batteri händer det att jag samtidigt får larm om att jag inte har tillgång till förbränningsmotorn "spännande". Och så var det dielselvärmarn som låter som en jag vet inte vad, kostar 10000 att byta. Annars är den bra.
  • Lars • 24 oktober 2018 18:35:53
    Har kört en V60 D6 i snart 5 år och drygt 9000 mil. Den bästa bil jag haft, inte ett endaste litet fel på bilen under hela perioden. Har väl en körcykel som är hyfsat bra för den här biltypen. Mycket 10 mils resor (enkel väg) på helgerna, med möjlighet att ladda. Vardagar mest stadskörning där det i de flesta fall räcker att ladda bilen hemma. Dessutom 3-4 långresor (150-250 mil) per år. Räckvidden på el drygt 3 mil- 4,5 mil beroende på årstid, väglag och typ av vägar. Sammantaget under 9000 mil ca 0,25 per mil. Runt 0,5 per mil vid långkörningar om man någorlunda håller fartbegränsningarna. Trygg och säker på vägen (halva året på vintervägar), fantastisk komfort fram, lite trångt baksäte. Största nackdelen är litet bagage, men normalt sett är vi två i bilen, men 4 personer med större packning kräver takbox. Fint samspel mellan el och diesel, vid landsvägskörning knappt märkbart vid övergång. Rekommenderas!
  • Toyota • 30 september 2018 10:14:43
    Har bytt bort min ladd Toyota Prius mot en ny laddhybrid Volvo V60 för drygt ett år sedan. Volvon är säkrare, tystare, bättre, komfortablare och skönare stolar och framförallt betydligt bränslesnålare än Toyotan. Tototan gick bara mellan 1,5 till i bästa fall futtiga 2 mil på el innan bensinmotorn kickar igång. Volvon går mellan 3,9 till 4,5 mil på ren el innan dieselmotorn startar. Volvon ligger på det hela betydligt bättre till än Toyotan på alla sätt. Volvon har nu rullat strax över 6000 mil och jag kan verkligen rekommendera den!
  • Leif • 31 augusti 2018 19:22:52
    Jämfört med mina tidigare törstiga bilar V70 D5, är jag förvånad över den låga bränsleförbrukningen i V60 D5. Har nu kört ca 1700 mil sedan nyinköp i mars 2018 ,med en snittförbrukning 1,5 l/ 100 km. Har laddstation hemma och på kontoret med enkelresa 2,5 mil. Visst saknar jag min gamla V70, men tidigare dieselräkning på ca 2500:-/månad har nu minskat ner till några hundra. Emätaren snurrar lite mer nu, och en intensiv hemmaperiod drar max 100kwh/vecka. Men ingen större räkning från Fortum.
    Har hört från andra hybridägare som är djupt missnöjda med den höga bränsleförbrukningen. Men de har inte heller laddmöjligheter på arbetet eller hemma, alternativt endast hemma.
    En avgörande faktor är att kunna utnyttja batteri/diesel optimalt, samt att kunna tillföra el när bilen står parkerad.

    Kan jämföras mot att köpa en dieseldriven bil och inte har tillgång till bränsle. Finns då alltid möjligheten att ha med någon hjälpare som kan skjuta på i uppförsbackarna.
  • Markus • 30 augusti 2018 19:03:11
    V60 D6, lätt den bästa bilen jag haft. Finns ingen annan bil som är lika bekväm, tyst och rolig enligt mitt tycke såklart. Mycket bra väghållning.
    Har 3.5mil till jobbet där jag kan ladda. Mestadels motorväg. När det är vinter med många minusgrader och kommit fram till jobbet har jag nästan alltid 10km kvar av batteriet. Kör i snitt ca 40km på ren el.
    Angående utrustning så får man det man väljer till @Thomas !
    Nu är det dags att byta bil snart, men svårt att hitta en bra kandidat till denna.
  • Kjell • 15 augusti 2018 20:59:40
    Kör bilen i stadsmiljö hela sommaren och därigenom inte använder dieselmotorn.Kör på diesel enbart på motorväg,och är mycket nöjd.
  • Thomas • 10 augusti 2018 18:25:20
    V60 D5 -18 vilket skämt. Går kast på vägen, får den inte under 0,6, och räckvidden hälften vad dom lovar. Miljöbil ett skämt Volvo.
    Saknar min Passat -15.
    Ingen regnsensor, litet bagage, ingen backkamera, riktigt dålig avtagbar avtagbar dragkrok, går inte justera ärmstödet
    mellan stolarna.
  • Adel • 6 maj 2018 03:41:37
    Hej jag är ute efter En V60 D6a
    2014 årmodell. Läser lite va ni har skrivit .
    Är de värt byta från D4 V40 CC ? Kör ca 6 mil landsväg ( 90 km/h) per dag .har ladd station på jobbet
  • Tycker att den är för dyr. • 26 februari 2018 10:17:47
    Har en gammal diesel bil 21 år.Volvo s70.
    Skulle vilja ha en laddhybrider som klarar
    15 mil på el. 5 mil är fötlite.