Opel Ampera

Fakta

Maximal hastighet
161 km/h

 

Prestanda 0-100 km/h
9 sek

 

Batterityp
Litiumjon batteri

 

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
111kW (63kW från bensinmotor)

 

Batterikapacitet
16 kWh (ca 10 kWh användbar)

 

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

4 timmar

 

Snabbladdning
Nej

 

Uppskattad räckvidd
40-80 km på ren eldrift eller 500 km med "räckviddsförlängare"

 

Elförbrukning
13,5 kWh per 100km

 

Bensinförbrukning
0,16 l per mil

 

Koldioxidutsläpp
0 eller ca 27 g CO2/km

 

Längd x bredd x höjd
4320 x 1790 x 1430

 

Batterigarantier
8 år eller 16 000 mil

 

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
Från 379 900 kr 

 

Testkörning av ladda elbilen

 

Officiell webbplats

www.opel-ampera.com

 

Kör du en Ampera? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Tryggvej • 17 december 2016 19:57:08
    Hur är det med reservdelar och service?
  • PM • 17 december 2016 13:55:09
    Håller med alla som skriver att detta är den bästa bilen man kört/ägt!! Haft denna i 6 månader nu, kört sommar och vinter...Pendlar 10mil enkel väg varje dag till jobbet (Falun-Fagersta). Sommartid, 20grC blir bensinförbrukningen ca 1,8lit/100km (~7,5mil på el)
    Vintertid, -10grC är bensinförbrukningen ca 2,8lit/100km (~5,2mil på el). Använder Ampera appen för mer data om min körning=riktigt bra app faktiskt!
    Provkört Leaf och Zoe en vecka t&r, jobb-hem. Knappt att batteriet skulle räcka fram och tillbaka sommar tid om inte laddning på jobbet skulle funka. De båda elbilarna var mkt trevliga att köra men båda kändes hopplöst plastiga/snåla och faktiskt tråkiga. Tråkig "grå klädsel", panel mm och lite väl ljus kupé.
    När jag väl provade Amperan så var saken självklar!!! Otroligt trevlig bil att köra, snygg invändigt och man åker riktigt "lyxigt". Lite BMW eller Mercedes känsla att köra/åka. Sitter lågt o härligt! Ingen snål "miljöstil" i kupén :-).

    Använder bilens original laddare hemma (klumpen är monterad på väggen/fasaden) Köppte en anna laddsladd utan klumpen som jag använder på jobbets parkering (evconnect.se). Den är gjord för upp till 16A = kan jobba 1/2dagar och få fullt batteri innan jag kör hem (batteriet är på 0%innan jag laddar)!!!
  • joneri • 10 december 2016 17:51:30
    Mkt nöjd. Smart bil med mkt hög byggkvalitet. Tyst och bekväm.
    45-55Km på el vintertid. Varför åka fossilt nu?
    Kört 270 mil och tankat en gång...trots att det är vinter.
    Ser fram emot hur bra det blir när det är varmare ute.
  • Anders • 3 september 2016 13:23:37
    Den absolut bästa bil jag någonsin haft. Klarar mellan 4 och 8.5 mil (mitt rekord 9.3), beroende av fart och väder. Skulle gärna köpa den igen. Har nu kört 3500 mil och förbrukat 180 liter bensin.
  • Uffe • 31 augusti 2016 13:38:08
    Bästa bilen jag har ägt, utan tvekan. Den har allt, jag kör ca 14 mil t&r jobb / hem varje dag och detta på ström under vår och sommar. jag kan ladda på jobbet också. Under kalla månader så är det ca 3 mil jag kommer på full laddning. Bilen går billigt på bensin. Har egentligen inget negativt att säga om den.
  • Maria • 25 juli 2016 22:36:07
    Är super nöjd med min Ampera Den är snygg, bekväm och härlig att köra!
  • David • 9 juni 2016 10:46:51
    Det finns en svensk Facebookgrupp som riktar sig till Amperaägare.
    Få har hittat dit, men tillsammans kan vi göra nytta för varandra:
    https://www.facebook.com/groups/208491776197497
  • Patrik • 28 april 2016 14:22:06
    Kör Ampera sedan ett och ett halvt år tillbaka. Begagnad 2012 som jag köpte för 250000 kr. Drar i snitt 0,03 l/mil april-okt och cirka 0,09 resten av året. Har som mest lyckats köra strax under 80 km på el. Sparar cirka 2500 kr/mån jämfört med min gamla bensinare.

    Jättenöjd med allt utom laddaren som strulat flera gånger och som nu bytts till en svensktillverkad från Charge Amps. Den ger ett väsentligt bättre kvalitetsintryck och man slipper den klumpiga elektronikboxen på mitten, allt sitter i handtaget. Funkar den bra så har jag inget allt klaga på alls.
  • Fredrik • 21 oktober 2015 09:38:13
    Bytte min 2014 BMW mot en Ampera nu i oktober. Haft en 2013 Toyota Yaris Hybrid förut, men detta är något helt annat. Fick tag i en privatimporterad 2012 (från Tyskland nyligen). Tillverkad december 2011, så den måste vara en av de första till Europa. Den har rullat 5200 mil. Jag älskade min BMW, men måste säga att Amperan är både sportigt snygg samt lagom futuristisk i linjerna. Lithium White metallic med helsvart skinn. Snygg kombination. Tuff och lite egen inredning med enbart digit och grafisk instrumentering. Hoppas touchknapparna håller i längden. Den är smidig och otroligt mjuk att köra. Typisk amerikansk styrning, d.v.s. väldigt lätt. Lite plastig interiör, men bortskämd från BMW'n antar jag. Opel är ju inte direkt premium, även om den är helt ok inuti. Snyggt med blå nattbelysning. Dock är bromsarna i svagaste laget för en sådan tung bil. Körningen uppmanar till eco-driving med låg bromsverkan, speciellt bakbromsarna tar stryk ser jag. Har kört ca 35 mil hittills och det mesta på el. Ligger på 0.19l/mil ackumulerat. Aldrig haft större elräckvidd än 57 km på fulladdat, numera 52 km verkar det som. Stereon på och klimaten på ECO. Har ca 9 km till jobbet och bara 50 och 70-vägar. Lite tveksam till Opels siffror på 83 km elräckvidd. Men får se nästa sommar. En härlig, sugande acceleration är det i alla fall. Speciellt i Sportläge.
  • Lina • 17 oktober 2015 16:16:20
    Fantastisk bil! Sååå nöjd!
    Härlig att köra och elen räcker för all vardagskörning. Bagageutrymmet rymmer förvånansvärt mycket.
    Enda nackdelen så här långt är laddkabeln som nu gått sönder efter 6 månader......