Mitsubishi Outlander (Sommaren 2013)

Fakta

Maximal hastighet
120 km/h i ren eldrift, med bensinmotor högre.

Prestanda 0-100 km/h
IU

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor (Effekt)
2 x 60 kW

Batterikapacitet
12 kWh

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

ca 5 h

Snabbladdning
Ja CHAdeMO

Uppskattad räckvidd på el
ca 50 km (kombinerad drift 800km)


Elförbrukning
IU

Laddlösningsförslag: Sundrive Webshop


Bensinförbrukning
0,16 l per mil

Koldioxidutsläpp
ca 44g CO2/km

Längd x bredd x höjd
4660 x 1800 x 1680

Batterigarantier
8 år eller 15 000 mil

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
399 900:-

Officiell webbplats

http://www.mitsubishimotors.se

Kör du en Outlander PHEV? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Stefan • 13 mars 2020 22:03:19
    Batteriets räckvidd är ca 4 mil på sommaren om man ligger i 80-90 max (lite fläkt, ingen AC). Ingen större degradering av batteriets kapacitet på 4 år. Bilen drar klart mindre än 1 liter per mil även med E85 som drar lite mer. Jätteskön att köra, prestandan är bra, speciellt vid trafikljus då batteriet ger full effekt vid redan vid 0 i varvtal. Tar sig fram bra på leriga åkrar, 4WD fungerar bra.
  • Stefan • 13 mars 2020 21:49:34
    Har haft PHEV i 4 år. Fungerar bra, kör minst 50% E85 utan problem. Största felet, bilen har stannat 3 gånger på motorväg, med obegripliga felmeddelanden, ett långsamt stopp med felmeddelanden typ "nu sänks effekten pga fel". Slå av motorn. Starta motorn så har bilen gått felfritt igen. Verkstan säger att den kan byta en grej som kostar 18.000 och att det kanske löser problemet.De vet alltså inte vad felet beror på! Som programmerare av bl.a. bildatorer kan jag förstå att det blir på detta sätt. En ombotning av datorerna hjälper, som "Blue screen of death" i Windows. Sen ska inte detta kunna hända i en bil som är ett säkerhetskritiskt realtidssystem, men så kan det gå om man har klantiga programmerare och/eller köper in komponenter som inte är helt kompatibla med varandra.
  • Magnus • 4 december 2019 20:48:49
    Jag förstår verkligen inte, har folket fått mindre tankeförmåga? Bara titta på en Outlander...andas den effektivitet? Nä...det är en tung klumpig bil... varför ens göra mödan att stoppa dit ett batteri?? Bara så onödigt... snacka om halvmesyr på alla sätt! Sluta köpa SUV...så ordnar det sig till det bättre och effektivare.
  • Norrbotten • 1 november 2019 17:54:19
    Vi har haft en Outlander under tre år och vi kan inte förstå att den är miljöklassad. Under vintertid så drar den otroligt mycket bränsle, på en tank så låg vår medelförbrukning på 1,4 - 1,6 l/mil + uppladdning av batteriet varje dygn. Laddhybrider eller elbilar passar inte till Norrland med kyla och långa avstånd !
  • Barbalander • 14 maj 2019 21:42:38
    Har kört bilen (årsmodell -14) i knappt två år och är tämligen nöjd. Jag känner inte igen att den skulle dra en liter per mil vid landsvägskörning. Jag kör regelbundet en sträcka på dryga 20 mil på E18 genom Mälardalen och med laddat batteri vid start kommer förbrukningen aldrig över 0,75, inte ens vintertid. Om jag stannar och snabbladdar mitt på sträckan (vid kaffebehov) kommer jag ner under 0,6 på hela resan sommartid och strax över vintertid. Helt klart är dock att för att riktigt komma till sin rätt ska man ha lätt att ladda den och köra kortare sträckor under 5 mil. Då är den förstås extremt billig i drift. Bortsett från en krånglande handbroms har det inte varit några problem i övrigt.
  • Ny ägare • 28 mars 2019 11:51:40
    Överlag så är jag nöjd. Faktiskt!
    Om du har 4 mil till jobbet och kan ladda gratis på jobbet så blir det billiga mil. Tänk också på den låga skatten 335kr. Om du kör långa sträckor eller hinner sällan ladda så blir det dyrare. Men jag vill inte hålla med om att det blir 1 liter/mil. Blandad körning landsväg + stad så kryper medel ner till 0,7-0,8 och ibland har vi kör på 0,6. Mycket påverkar förbrukning. När det är kallt så minskar räckvidden då den behöver värma kupén. När det gäller batteri går det inte ladda 100%. Detta sköter bilen själv då den laddar utan att förstöra batteriet. Samma gäller urladdning. Detta innebär att vi bara laddar ca 9kWh av maximal batterikapaciteten 12kWh. Tur vi inte använder snabbladdning då det förstör batteriet om man gör det ofta. Smaken är som baken! Man skall välja en bil som man trivs att köra (provkör!) och sen kan man välja PHEV om man vill vara miljövänlig och pendlar varje dag ca: 4 mil. Vi kör väldig lite privat så att jag tankar bara för dessa få mil.
    Lycka till med ert bilköp!
  • Jan • 18 mars 2019 09:51:31
    Svindyr att köra längre sträckor motorväg med. Ca 1 liter/mil vid 120km/h. Batteriets räckvidd ca 4 mil vid kallt väder (minusgrader) och ca 2,5 mil vid plussgrader. Jo, faktiskt! Den går längre på el när det är kallt! Om jag laddar den så fort jag står stilla samt hemma under natten och på jobber under dagtid så låg den på 0,32 liter/mil.
    Köper jag en Mitsubishi efter den här? Inte en Chans! En bil får gärna dra 1 liter/mil - men då vill ha motsvarande prestanda! Min bil är ju bara sorglig att köra.
  • Tommy • 28 december 2018 12:00:10
    Hur mycket drar bilen om man bara kör på bensin?
  • Tomas • 18 november 2017 09:20:59
    Vilken OBD kör du Ronny? Jag har testat OBD II ELM 327 men den här ingen support trots att den står i listan att den ska ha det. Det är dem på Kjell och CO
  • Ronny • 12 april 2017 16:42:57
    @Hasse
    Kolla på evbatmon.com där ser du degraderingen på Outlander PHEV