Volvo V60 laddhybrid

Elbil? Njae. Diesel? Njae. Laddhybrid? Absolut. Vid första anblicken av Volvo V60 laddhybrid möts man av ett riktigt snyggt designat skal. Kanske möjligtvis en av de snyggaste Volvo bilarna i produktion till dags datum. Bilen känns välbyggd och interiören är snyggt formgiven med sköna säten.


Instrumentpanel i mittkonsolen är den enda missen och associationer till en gammal Nokia telefon från 90-talet gör sig påminda. Den aktiva displayen bakom ratten väger dock upp intrycket av att detta är en helt ny och spännande bil.


Bilen är utrustad med 3 olika bränslelägen, Pure, Hybrid och Power.
Bilen startar alltid i hybridläget, dvs körs på ren el men dieseln hjälper till vid behov. I praktiken innebär det att man är tvungen att köra väldigt försiktigt för att dieselmotorn inte ska köras igång. Bränsleläget Pure, utökar möjligheten att vara lite aktivare på gasen men även där kan dieseln starta upp och hjälpa till om bilen behöver hjälp med en snabb undanmanöver.


Läget Power utnyttjar alla bilens resurser där både elmotor och dieseln jobbar samtidigt. Kraftfullt morrande på typiskt dieselmaner gör den 0-100 på 6,2 sekunder. Kul med farten, värre med utsläppen.


Jag vill inte vara negativ i detta eftersom bilen i sig är en "one of a kind", men känslan av att faktiskt köra en elbil försvinner lite i sammanhanget. Det är svårt att utnyttja V60 laddhybrid som en ren elbil och Volvo vill själva att man ska tanka den åtminstone någon gång per år för att undvika problem. Att få en ordentlig känsla över hur bilens batteri ska laddas genom aktiv elbilskörning är dessutom svårt, vilket gör i längden gör att den eldrivna körsträckan blir kortare. I jämförelse med Volvo C30 Electric där man klart och tydligt ser och kan påverka körsträckan betydligt mer, faller den därmed kort.


Men man ska inte heller jämföra äpplen och päron. V60 är en laddhybrid och bör kanske först och främst jämföras med Opel Ampera. I Amperan är dock byggd på ett annat vis och driver ständigt enbart med elmotor, bensinmotorn är endast där för att ladda batteriet. Så frågan är om ens dom går att jämföra?


V60 laddhybrid kommer dock med sin flexibilitet garanterat att locka till sig många köpare och de 300 bilarna tilldelade Sverige är i stort sett redan sålda. Det innebär att vi inom kort kommer ha 300 laddbara bilar till i Sverige och ytterliggare ett krav på att bygga ut lokal infrastruktur i bl a garageplatser. dock är det 300 bilar som tyvärr ej räknas in i SCBs statistik då det kommer till elbilar. Kom ihåg var ni hörde det först, för detta kommer skapa panik hos fastighetsbolag och entreprenörer.