Volvo c30 electric

Volvo c30 electric känns precis som en vanlig bil. Volvo har lyckats bra med detta. Det tråkiga i sammanhanget är att bilen bygger på vanliga c30 fast med väldigt bra modifikationer. Jag tror personligen att resultatet skulle blivit ännu bättre om Volvo hade utvecklat en helt ny modell från grunden men med samma koncept. Men nu valde Volvo att hellre lägga mer krut i form av pengar på V60 laddhybrid och den strategin får man väl acceptera. 

 

Alla som har kört en c30 tidigare kommer känna väl igen sig i förarmiljön. Små förändring såsom växellådan och specifika inställningar för t ex laddning kommer man snabbt underfund med.

 

De två olika drive mode inställningarna är rätt utnyttjade mycket praktiska och man känner verkligen att man kan påverka bilens kapacitet beroende på körstil. 

 

Bilen är härligt rapp och fungerar utmärkt vid omkörningar på landsväg, den har stabil väghållning och känns inte alls direkt mycket tyngre i körsättet, trots ökad tjänstevikt för batterierna.

 

Bilens närmsta konkurrent är väl i det stora hela Nissan Leaf då dom har likvärdiga prestanda, skillnaden är att c30 electric endast kan leasas av företag och då till en rätt rejäl summa av 15 000:- per månad. bästa sättet att ta del av bilen är därför via t ex Sunfleets bilpooler eller Statoils uthyrning i Hammarby sjöstad.

 

En annan lite tråkig sak är att bilen ej kan snabbladdas och förhoppningsvis är detta något som kommer åtgärdas hos kommande uppgraderingar. I ett användarperspektiv där man är säker på att ej behöva köra längre sträckor varje dag är detta dock inget man bör väga in som något problem.