Renault Kangoo ZE

Rymlig, tyst, säker, eldriven och en perfekt arbetsbil för de med större lastbehov. Så kan man sammanfatta Renault Kangoo ZE. 

 

Renault är först ut i Sverige med en eldriven transportbil och med officiell premiär i Sverige under vecka 12 2012. Enligt uppgifter är intresset redan bra stort och köparna står på kö, vilket kanske inte är så konstigt. Men det blir intressant att se hur stor marknad Renault egentligen tar. 

 

Bilen är relativt billig i inköp i och med att batteriet leasas ut istället för att ingå med bilen. Det gör att priset i Sverige landar på 198 500:-. Tråkigt i sammanhanget är att bilen tyvärr inte omfattas av supermiljöbilspremien eftersom det anses vara en transportbil och inte en personbil, trots en senare lansering av en 5 sitsig variant. Hur som än haver måste det ändå anses som attraktivt med en eldriven bil under 200 000 kronor. Till det tillkommer avgiften för batteriet på 780:- per månad. Men det kan man leva med.

 

Interiören är sparsmakad som sig bör i en arbetsbil men har ändå en kvalitativ känsla för klassen. Styrningen är fast och precis och enkelt att manövrera. Egentligen ingenting konstigt att anmärka på. Man sitter bra, man ser bra och bilen känns pigg och allert. Detta är en bil att ha i sitt arbete och ytterst få kommer någonsin klaga på räckvidden med tanke på att det i princip ändå aldrig görs längre resor med denna sorts bilar.

 

Till Sverige kommer bilen extrautrustad med en dieselvärmare vilket man kan säga lite vad vill om. Men anpassningen till det nordiska klimatet finns det lite olika lösningar på och Renault har hittat sin. Rent teoretiskt är det så små utsläpp det handlar om att det i sammanhanget är försummbart.

 

Jag tror att Renault kommer lyckas bra med sin elbilssatsning i och med ett gediget modellprogram. Förhoppningsvis kommer Kangoo ZE sälja så pass bra att även Fluence ZE dyker upp i handeln inom kort. Jag ser fram emot fler modeller inom Renaults elbilssatsning.