Citroën C-Zero

Vid första anblicken ser C-Zero ut lite som en leksaksbil, men märkligt nog försvinner känslan direkt då man sätter sig i den. För att vara en liten stadsbil, för det är var den är, känns den ändå förhållandevis rymlig. I det fall då man snabbt behöver hitta en parkeringsplats i staden är denna bil klockren.

 

Även om det på papperet inte är någon vidare prestanda kan du vara säker på att vara först iväg från rödljusen. Bilen är riktigt pigg upp till 50-60 km/h  och för de inom t ex vård och omsorg som snabbt behöver ta sig fram till patienter i stadstrafik är denna bil ett utmärkt alternativ.


Citroën chocksänkte priset på C-Zero med 70 000:- för inte så länge sedan och det är förståeligt med tanke på att konkurrensen började dyka upp. Det är svårt att påstå att bilen trots detta är särkillt prisvärd men kommuner kan nog absolut finna attraktivitet iom bilens bra användningsområden och lätthet i att ta sig fram fort och parkera på de minsta utrymmen. 


Interiören i C-Zero är relativt spartansk men lätt att förstå och informativ. Bilen är otroligt lättkörd och det behövs ingen direkt lektion i hur man ska handskas med C-Zero. Vrid om nyckeln, tuta och kör. Nästan som att köra radiobil. 


Citroën var en av de första ut på marknaden med en eldriven bil och viljan att visa upp ett miljötänkande är stort iom att i stort sett alla deras bilar går att få som sk miljöbilar. Tyvärr är C-Zero den enda eldrivna bilen i sortimentet och jag skulle önska att dom ändå la lite större resurser på detta med tanke på att dom ändå var bland dom första att lansera. Inom en snar framtid kommer deras HEV DS5 men som sagt utan laddlösning. Det är svårt att se åt vilket håll Citroën egentligen vill gå och jag hoppas innerligt att det kommer fler eldrivna bilar från dem.