Fakta om elbilar

Här har vi samlat fakta om elbilar och vad det egentligen handlar om. Myter och fördomar behöver uppdateras med fakta och korrekt information. 
Se även FAQ om elbilar för att slå hål på en del myter. 

Kontaktdjungeln

Många är berättigat förvirrade kring vilka kontakter som används för laddning av elbilen. 
Den vanliga sk. SHUCKO-kontakten ( två hål i väggen ) duger gott som "nödlösning" om man har ett litet batteri ( typiskt för elhybrider ) som behöver kort tid för uppladdning. 
Det är en nödlösning efterom denna kontakt INTE är konstruerad för att användas med hög belastning (10 - 16 Ampere ) under många timmar. Man riskerar helt enkelt att den blir överbelastad med brandfara som påföljd. Likaså erbjuder denna lösning ingen intelligent kommunikation mellan bilens laddinfrastruktur och elnätet. 

För snabb och säker laddning finns inga genvägar förbi dom anslutningar som snabbladdningsdon och laddboxar erbjuder. Nedan en liten genomgång.

För normalladdning

  • Typ 1, en enfaskontakt för max 32A som kommer från USA och används av bland annat asiatiska biltillverkare.
  • Typ 2 (Mennekes), ett tyskt don som klarar max 70A enfas eller 63A trefas. Typ 2 är standard i Europa.

För snabbladdning

  • CHAdeMO, japansk standard för snabbladdning med likström. Idag installeras CHAdeMO-laddare med upp till 100kW effekt.
  • CCS (Combined Charging System) följer den europeiska standarden med ett Typ 2-uttag för växelströmsladdning, men har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström. Fordonet kan alltså med denna typ av kontakt både snabb- och normalladda i samma uttag på bilen.
  • Tesla har sin egen kontakt och sina egna snabbladdningsstationer som är egenutvecklade. Dessa laddar idag med en effekt på 120kW, men praktiska försök görs också på 150kW effekt i USA..
EU har bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning i EU, samt att CCS-kontakten är standard för snabbladdning. Följer man dessa standarder så gör man rätt!

Ta gärna i!

Kom ihåg att ett elfordon aldrig kan laddas med för hög effekt. Det är den svagaste länken i kedjan som bestsämmer laddningseffekten. 
Laddstationen/boxen anpassar alltså strömstyrkan till fordonets förmåga att ladda. 

Därför finns det ingen risk att installera en laddstatione med högre kapacitet redan från början. Till fördel den dagen då man kanske skaffar sig en bil med större batteri, eller då man har besökande bilar med högre effekt som man vill erbjuda laddning. 

Att ta höjd för större behov initialt besparar även eventuella förnyade kabeldragningar i framtiden. 
 

Prata med Sundrive

För mera information, rådgivning och erbjudande är du hjärtligt välkommen att kontakta dina experter på SunDrive AB.