Volkswagen e-Golf

Fakta

Maximal hastighet

140 km/h

Prestanda 0-100 km/h
10.4 sek

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor
85 kW

Batterikapacitet
24.2 kWh

Laddtid från tomt batteri

AC Mode 3 3,3kW ca 7,5 tim

Snabbladdning
Ja CCS
30min 80%

Laddlösningsförslag: Sundrive Webshop


​​​​​​​Uppskattad räckvidd NEDC
190 km i EU NEDC
 

Elförbrukning
1.27 kWh/mil (EU NEDC)

Koldioxidutsläpp - Tail pipe
0

Längd x bredd x höjd
L 426 cm, B 179 cm, H 145 cm, axelavstånd 264 cm

Batterigarantier
8år

Pris
374 900 kr i basutförande

 

Officiell webbsida

http://emobility.volkswagen.com/se/sv/private/cars/eGolf.html

Kör du en e-Golf Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Rikard F • 28 december 2016 14:20:12
    Haft bilen 1,5 år 5000 mil. Inga problem.
    Åker till jobbet t/r 10 mil utan att ladda året runt (Linghem - Finspång).
    På 70 vägar sommartid har jag en snittförbrukning om ca ~13kWh/100km om jag håller hastigheten och kan alltså åka 20 mil. 15 mil är inga problem även om man åker lite för snabbt (80-90 km/h snitt om ~15kWh/100km ).

    Åkt en hel del långsträckor och då har jag främst valt att ladda på laddstationer där det är gratis. Struntar man i det kan man optimera tidsåtgången något
    Linghem - Sthlm/Arlanda (23 mil) har jag åkt flera gånger kräver 1 laddning (Sillekrog ~30 min fika och toalettbesök).
    Linghem - Avesta (25 mil) kräver två laddningar (Katrineholm 25 min och Västerås 10 min).
    Linghem - Motala t/r 12 mil ingen laddning.
  • monore • 4 juli 2016 09:27:16
    Vi har kört vår e-Golf ett år juli 2015- juli 2016. Själva eldriften, laddning etc har fungerat mycket bra. Räckvidden har av VW (som av alla tillverkare?) överskattats, - att komma de 19 mil som VW uppger som räckvidd har vi inte lyckats med! Snarare 15 mil i gynnsamma omständigheter. Visningen av kvarvarande mil att köra kan göras mycket bättre - den bör utvecklas!!

    När bilen var helt ny hade vi ett fel med att radio-telefonsystemet hängde sig - ibland gick det inte att starta radio/telefon. Åtgärdades genom att stanna, stänga av bilen och vid omstart brukade det rätta till sig. Felet avhjälptes med en omprogrammering på verkstad vilket tog lång tid. Felet hade alltså inget med eldriften att göra, men var lite irriterande ändå på en ny bil.
    Vi är helnöjda med bilen - fungar perfekt som pendlingsbil och det känns oerhört bra att köra fossilfritt genom att vi också köper grön el.
    Vi är dock besvikna på vår fastighetsägare (bor i hyresfastighet) som inte tillåter oss att ladda i det hyrda garaget. Det hade vi nog räknat med, men vi har löst det genom att avtala om ladd på arbetsplatsen. Laddning vid bostaden hade dock funkat smidigare.
  • Magnus • 28 december 2015 12:08:14
    Helnöjd efter 6 månaders körning. Provkörde Tesla, Leaf och BMW i3 innan jag fastnade för denna pigga bil med och tysk kvalitetkänsla.