Renault ZOE

Fakta

Maximal hastighet

135 km/h

Prestanda 0-100 km/h
13,5 sek

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
65kW (87 hk)

Batterikapacitet
22 kWh, 41 kWh

Laddtid från tomt batteri ( Motor R90)
22kWh
3x16A Mode 3, ca 2 timmar
​3x32A Mode 3, ca 1 timmar

3x63A Mode 3, ca54 min

41kWh

3x16A Mode 3, ca 3 tim 20 min
​3x32A Mode 3, ca 1 tim 40 min

3x63A Mode 3, ca 1 tim 40 min
 

1-Fas 32A/16A  4-8 timmar
1-Fas 230V 10A 12-20 timmar,

Laddlösningsförslag: Sundrive Webshop


Räckvidd
210 km resp 400 km  NEDC
 

Elförbrukning
14,6 kWh per 100km

Koldioxidutsläpp
0

Mått
Längd 408 cm, bredd 173/195 cm, höjd 156 cm, tjänstevikt 1 423 kg, maxlast 520 kg, lastutrymme under hatthylla 338 liter, lastutrymme med nerfällt baksäte 1125 liter.

Batterigarantier
Obegränsad (Leasas ut)

Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP. ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och panikbromsassistans, automatisk låsning av dörrar under körning, automatisk nödbromssignal (pulserande bromsljus) vid kraftig inbromsning, elektroniskt antisladdsystem (ESC) med understyrningskontroll (CSV) och antispinn (ASR), ISOFIX-fästen på sidoplatserna bak samt passagerarplatsen fram, krockkuddar fram förare & passagerare samt sidokrockkuddar (huvud/bröst), manuellt barnlås, nackstöd på samtliga sittplatser bak höjdjusterbara, säkerhetsbälten fram, höjdjusterbara, Z.E. Voice: extern fotgängarvarningssignal aktiv i hastigheter < 30 km/h (urkopplingsbart)

Utrustningsnivåer
Bilen finns i två utrustningsnivåer:
(1) ”Life” (enklare)
(2) ”Intens” (välutrustad) – t.ex. nyckelkort med handsfreefunktion, parkeringsradar + parkeringskamera bak, elfönsterhissar bak, 16″ aluminiumfälgar, regn- och ljussensor, My Z.E. Inter@ctive: fjärrstyrning av batteriuppladdning och föruppvärmning från kompatibel smartphone m.m.


Garantier
5 års nybilsgaranti, 12 års rostskydd, 3 års lackgaranti, batterigaranti under batterihyresperioden (lägst 75 % av kapaciteten) samt vägassistans dygnet runt även vid urladdat batteri under samma period.
 

Pris
Listpris:
209 900 kronor inkl moms för ZOE ”Life”
224 900 kronor inkl moms för ZOE ”Intens”
Batterihyra från 799 kronor/månad inklusive moms.

Säljstart i Sverige
April 2014

Officiell webbsida

http://www.renault.se/bilar/elbilar/zoe/

Testkörning av Laddaelbilen
Zoe är en mycket trevlig femsitsig bil som har alla funktioner man kan förvänta sig av en modern bil. Mycket bra komfort även för de som är lite större. Bilen är liten men känns väldigt rymlig och man sitter bra fyra personer i den. Bilen är utrustad med ISO-fix fästen som gör det enkelt att fästa barnstolar i baksätena. Zoe är pigg och rolig att köra. Vid vårt test så försökte vi bl.a. tömma batteriet så snabbt som möjligt på två olika bilar, genom att köra så oekonomisk som möjligt. Vi körde bl.a. på motorväg i hög hastighet, med AC/Värme på för fullt. Vi fick ändå ut ca 120km i respektive bil och då gjorde vi verkligen allt för att tömma batteriet så fort som möjligt.

 

Kör du en Renault ZOE? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Micke • 18 februari 2017 12:34:32
    Leasa eller köpa? Är Renaults leasingavtal förmånliga? Är det riskabelt att leasa med tanke på eventuella oförutsägbarheter (om bilen inte anses vara i gott skick när den återlämnas etc.)? Ge mig argument för och emot leasing respektive köp!
  • Rickard • 15 februari 2017 20:17:29
    Kört Zoe sedan 21/1 2017 och är helnöjd med bilen..Tyst och rymmlig innuti med bra interjör förvärmning nu när det är vintermånad gör att resans börjar bra med en räckvidd vid -4 138km..Har kört volvo xc 90 tills nu och säger som en annan på detta forum aldrig mer en fosil bil...Bor i Haninge och pendlar 5-6 mil enkel resa kommer fram och tillbaka på 1 laddning....Stirra er inte blinda på att batteriet leasas pga att utveckligen av elbilar är i startskedet och kommer att Explodera snart så en bil köpt i dag är muggig (batteriet) om 2-3 år och blir svår att sälja då är det bättre batterier som gäller..Och vem vill äga ett batteri värt 150.000kr som är skit om 2-3år...Råd till dig som läser...Boka en provkörning garranterar att du blir nöjd..Jag är 197 cm lång och sitter bra i biler..
  • Lasse • 5 augusti 2016 19:24:10
    Lisa B.
    Jag körde nyss Falkenberg-Örebro med en E-up. Borde motsvara en Zoe. Stannade och snabbladdade/fikade 3x20 minuter, körde inte över 100km/h, ingen AC. Funkade fint sommartid, lär bli tätare och längre laddstopp vintertid. Men flera biltillverkare uppgraderar sina batterier nu, och snabbladdningsstationerna byggs ut mer å mer.
  • Lisa B • 27 april 2016 15:17:07
    Ok, tack för tipset.
  • fluc • 14 april 2016 09:01:05
    Gå med i Renault ZOE Sverige facebookgrupp. Där kan du få svar från de som gjort resan till Stockholm. Det är fullt av laddstolpar, så det är mest en planeringsarbetet.
  • Lisa B • 15 mars 2016 14:29:55
    Ställer återigen frågan om det är möjligt att köra från Skåne till Stockholm med en Zoe. Med korta laddningspauser.
    Intressant att ingen har ens försökt att svara.
    Beror det på att
    1) självklart kan man snabbladda bilen längs vägen. Det borde alla begripa.
    2) det är helt orealistiskt att man kan köra en Zoe mellan Skåne och Stockholm inom rimlig tid. Det borde alla begripa.

    Eller finns det något annat svar??
  • Danne • 8 mars 2016 12:22:05
    Bosse - Jo då. Jag kör med appen. Kom precis en ny app som ersätter den gamla. Ser räckvidden och batterikapaciteten när man har den står på laddning på shoppingcenter. Bra att kunna starta värmen när man är på väg tillbaka.
  • Bosse • 15 februari 2016 23:40:29
    Jo en sak till. Det här med att kunna ha kontakt med bilen på både en telefon och en dator. Har någon löst det. Jag lyckas inte,
  • Bosse • 15 februari 2016 23:38:22
    Danne - Jo den har varit på verkstad och jag fick precis den informationen. Ganska kul fel tycker jag. En bilreparatör har en ny yrkesroll att se framemot. Jag har kört i kyla i två veckor nu och har hittills inte behövt värma upp undersidan på höger backspegel. Den värmer gott. Jag är också mycket nöjd annars. Tycker att den mesta diskussionen handlar om att spara ström och köra snålt så jag la ut en liten film på youtube där jag kör till jobbet 55 km i samma takt som alla andra. Titta gärna och kommentera. "Bosse 55 km Renault zoe" Jag tycker att det behöver komma fram att det är kul och lätt att ha elbil. Det verkar som att många tror att vi kör som lusar och är rädda för att strömmen ska ta slut.

  • Danne • 10 februari 2016 20:58:46
    Bosse - Jag har samma fenomen på min. Det är ett väldigt sällsynt fel. Kontakta verkstad så dom kan göra ett ärende till Renault på det. Teknikerna arbetar febrilt att få till en lösning. Under tiden kan du värma pluppen under höger backspegel till över 13 grader (hårfön?), gör det när du har bilen igång så hör du när luftvärmepumpen hoppar igång igen.

    Annars är jag väldigt nöjd med bilen, haft den sedan hösten -15. Jag, sambon och 2 barn samåker i den dagligen.