Nissan LEAF

Fakta

Maximal hastighet

145 km/h

Prestanda 0-100 km/h

11,9 sek

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
80kW / 280Nm

Batterikapacitet
24kWh

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

ca 7 h

Snabbladdning
Ja CHAdeMO

Uppskattad räckvidd
170 km

Elförbrukning
17,34 kWh per 100 km

Laddlösningsförslag: Sundrive Webshop


Koldioxidutsläpp
0

Längd x bredd x höjd
4445 x 1770 x 1550

Batterigarantier
5 år/10 000 mil

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
302 990 kr

 

Officiell webbsida

www.nissan.se

 

Testkörning av ladda elbilen

 

Kör du en Nissan LEAF? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Andreas • 27 november 2018 10:16:05
    Jag har kört min Leaf 24kw snart 13000mil pendling mellan Varberg och Göteborg på lite mindre än 3,5år. Vid 11800mil tappade jag första stapeln på batteriet, så nere på 11 av 12 nu. Tänkte pendla med den så länge den håller... :-) Betalar sig själv med insparade bensinräkningar. Jag kommer aldrig pendla med annat än elbil, det kommer bara bättre modeller än den jag redan har. :-)
  • Gustav • 10 juli 2018 14:10:01
    Bor i Norge.
    Kört Leaf 6 månader.

    Går inte att jämföa med en vanlig bil, dålig komfort och obefintlig körkänsla.
    För kortare stadskörning fungerar den ok.
    Kvalitetskänslan är dock bättre en tesla medoel S.
  • Bengt • 20 april 2018 19:04:11
    Jag kör en Nissan Leaf sedan 3 år och har inte någon gång ångrat mitt val. Tyst och snabb samt bekväm som vilken fosilbil som helst.
  • Göran • 2 juni 2017 19:42:49
    Vill berätta att vår Leaf fyllt 5 år och rullat 6200mil. Leaf Spy visar att 90% av batteriet kvarstår vilket inte innebär någon egentlig förlust av räckvidd då körstilen påverkar mest. Måttligt med shuntar vid såväl tomt som fullt batteri. Tilläggas kan att vi snabbladdar sällan och använder mest långlivsläge (80%).
  • Ulf • 31 mars 2017 02:33:44
    Kan väl tillägga att egen erfarenhet i provkörning ger förbrukning på ca 1,8 kWh/mil i tätort med en del "buskörning".
  • Ulf • 31 mars 2017 02:31:30
    Anders: Det beror ju lite på. Nissan anger räckvidd mellan 12-20 mil beroende på körstil på sommaren. Räkna med 30% tapp vid hårt vinterväder = 9 mil. 5+5 mil bör alltså vara fullständigt oproblematiskt på sommaren och eventuellt kräva ett laddstopp på vintern. Detta stämmer väl överens med olika fora på nätet, där kommer olika människor 11-13 mil med 24kWh-leaf i 110 km/h på sommaren.
  • Anders • 8 mars 2017 23:26:39
    Hej undrar om det någon som har någon erfarenheter eller har någon bra hemsida på tester hur långt man kan köra med en LEAF.
    Då menar jag 30 kWh. Jag skall köra cirka 10 mil tur och retur till jobbet. Kör i stort sett bara motorväg 120 km/h. Vad är elföbrukningen när man kör 120 km/h? Hur många mil tror ni jag kommer? Sommar respektive Vinter? Tänkte köpa en för pendla till jobbet. Helst svar för de som har Fakta och inga gissningar. Tack
  • Tobben@etanol.nu • 23 januari 2017 09:19:05
    Har snart kört Leaf i två år och är strålande nöjd! Kommer helt troligt köpa ut bilen. Har semestrat Sthlm-Rättvik med familjen och det funkade kanon, billig semester :) Funderar på att bila en sväng i Europa men har inte koll på om det finns lika bra med laddställen i andra länder. Kring Stockholm är det aldrig ngt problem att köra längre än de 14-15 mil man kommer på en laddning. Det är dock sällan jag laddar annat än hemma, är sällan på macken numera :) Leafen är favoritbilen, jättetrevlig att köra och har inte krånglat med något alls på dessa två år. Helljusen kändes riktigt usla till en början men det beror nog mkt på att de inte lyser just framför bilen utan bara där framme där det behövs, har vant oss nu.
  • Göran • 25 november 2016 19:38:45
    Har nu passerat 5000mil på 3 år. Tyckte att bilen fick lite kortare körsträcka under året och en dag startade den inte. 12V batteriet var dött och efter byte har jag nu full räckvidd igen samt att datorerna räknar mer korrekt. Hela bilen känns som ny. F.ö. aldrig haft några problem:)
  • Anders • 14 september 2016 14:58:52
    Tog ut en ny Leaf i April 2016 , mitten av maj efter 100 mils körning gick den bara att köra i nödläge (30 kmh) . Bilen blev skickad till Nissan i Stockholm för batteribyte och har i skrivande stund 14 september fortfarande inte blivit åtgärdad......