Nissan LEAF

Fakta

Maximal hastighet

145 km/h

Prestanda 0-100 km/h

11,9 sek

Batterityp
Litiumjon batteri

Elmotor (Effekt / Vridmoment)
80kW / 280Nm

Batterikapacitet
24kWh

Laddtid från tomt batteri med högsta effekt

ca 7 h

Snabbladdning
Ja CHAdeMO

Uppskattad räckvidd
170 km

Elförbrukning
17,34 kWh per 100 km

Laddlösningsförslag: Sundrive Webshop


Koldioxidutsläpp
0

Längd x bredd x höjd
4445 x 1770 x 1550

Batterigarantier
5 år/10 000 mil

Pris (Grundutförande och efter statliga subventioner)
302 990 kr

 

Officiell webbsida

www.nissan.se

 

Testkörning av ladda elbilen

 

Kör du en Nissan LEAF? Berätta för alla andra vad du tycker om bilen!

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Göran • 2 juni 2017 19:42:49
    Vill berätta att vår Leaf fyllt 5 år och rullat 6200mil. Leaf Spy visar att 90% av batteriet kvarstår vilket inte innebär någon egentlig förlust av räckvidd då körstilen påverkar mest. Måttligt med shuntar vid såväl tomt som fullt batteri. Tilläggas kan att vi snabbladdar sällan och använder mest långlivsläge (80%).
  • Ulf • 31 mars 2017 02:33:44
    Kan väl tillägga att egen erfarenhet i provkörning ger förbrukning på ca 1,8 kWh/mil i tätort med en del "buskörning".
  • Ulf • 31 mars 2017 02:31:30
    Anders: Det beror ju lite på. Nissan anger räckvidd mellan 12-20 mil beroende på körstil på sommaren. Räkna med 30% tapp vid hårt vinterväder = 9 mil. 5+5 mil bör alltså vara fullständigt oproblematiskt på sommaren och eventuellt kräva ett laddstopp på vintern. Detta stämmer väl överens med olika fora på nätet, där kommer olika människor 11-13 mil med 24kWh-leaf i 110 km/h på sommaren.
  • Anders • 8 mars 2017 23:26:39
    Hej undrar om det någon som har någon erfarenheter eller har någon bra hemsida på tester hur långt man kan köra med en LEAF.
    Då menar jag 30 kWh. Jag skall köra cirka 10 mil tur och retur till jobbet. Kör i stort sett bara motorväg 120 km/h. Vad är elföbrukningen när man kör 120 km/h? Hur många mil tror ni jag kommer? Sommar respektive Vinter? Tänkte köpa en för pendla till jobbet. Helst svar för de som har Fakta och inga gissningar. Tack
  • Tobben@etanol.nu • 23 januari 2017 09:19:05
    Har snart kört Leaf i två år och är strålande nöjd! Kommer helt troligt köpa ut bilen. Har semestrat Sthlm-Rättvik med familjen och det funkade kanon, billig semester :) Funderar på att bila en sväng i Europa men har inte koll på om det finns lika bra med laddställen i andra länder. Kring Stockholm är det aldrig ngt problem att köra längre än de 14-15 mil man kommer på en laddning. Det är dock sällan jag laddar annat än hemma, är sällan på macken numera :) Leafen är favoritbilen, jättetrevlig att köra och har inte krånglat med något alls på dessa två år. Helljusen kändes riktigt usla till en början men det beror nog mkt på att de inte lyser just framför bilen utan bara där framme där det behövs, har vant oss nu.
  • Göran • 25 november 2016 19:38:45
    Har nu passerat 5000mil på 3 år. Tyckte att bilen fick lite kortare körsträcka under året och en dag startade den inte. 12V batteriet var dött och efter byte har jag nu full räckvidd igen samt att datorerna räknar mer korrekt. Hela bilen känns som ny. F.ö. aldrig haft några problem:)
  • Anders • 14 september 2016 14:58:52
    Tog ut en ny Leaf i April 2016 , mitten av maj efter 100 mils körning gick den bara att köra i nödläge (30 kmh) . Bilen blev skickad till Nissan i Stockholm för batteribyte och har i skrivande stund 14 september fortfarande inte blivit åtgärdad......
  • Ola • 16 maj 2016 09:24:43
    Vår familj har leasat var sin Nissan Leaf 9 månader. Vi är mycket nöjda men givet är att den inte är den perfekta semesterbilen när man tvingas uppsöka snabbladdare som inte alltid fungerar. Är mycket spänd inför framtiden med nya leasingavtal. Det vi har nu tillåter oss att köra 6000 mil under två år. Ett drömavtal? skönt att inte "äga" allt!
  • jonbli • 9 maj 2016 14:52:08
    Informationen här är helt förlegad. Äger själv inte Leaf men nu finns batteri på 30 kWh motsvarande 27 mil (vid goda förhållanden). Laddtid med HÖGSTA effekt är cirka en timma (till 80% på drygt 30 min), har aldrig varit 7 timmar, det är för hemmaladdning (där uppnår man inte i närheten av effekten i publika snabbladdningsuttag). Garantin är nu 8 år/160 000 km för nya batteriet. Vet inte om resterande information är korrekt, se istället hemsidan ")
  • Sven • 5 april 2016 11:41:26
    @Tommy
    Tack för svaret. Köpte till slut just en begagnad LEAF 2012 och är jättenöjd. Men slipper pendla 52 km vilket är skönt av många anledningar. Har också märkt att höga hastigheter och kyla är LEAFens värsta fiende. Men pendlar nu ca 30 km (varje väg) vilket är en ren njutning. Bästa bilen jag ägt.