Första snabbladdaren i GREAT-projektet invigd


Tisdagen 31 maj invigdes den första snabbladdningsstationen i GREAT-projektet vid E.ONs kontor vid Nobelvägen i Malmö. Invigningstal hölls bland andra av Britt Karlsson – Green, projektets huvudprojektledare från Region Skåne, Jonas Abrahamsson, VD E.ON Sverige AB och Jarkko Ahlbom, Nissan Nordic. Ett 50-tal inbjudna gäster närvarade.
 
GREAT står för Green REgions with Alternative fuels for Transport och är ett projekt som skall etablera 70 st universella snabbladdningsstationer och 3 st stationer för fordonsgas utmed de största transportlederna från Hamburg via Danmark till Oslo och Stockholm.
 
Projektet kommer att knyta ihop norra Tyskland med Skandinavien med laddinfrastruktur för elfordon utmed ca 100 mil motorvägar. Snabbladdningsstationerna kommer att lokaliseras max 2 mil från motorvägarna.
 
Snabbladdningsstationerna skall kunna ladda alla moderna personbilar och lätta transportbilar med ren eldrift eller i laddhybridutförande. Laddtiden för 10 mils körning kommer inledningsvis att vara  ca 20 – 35 minuter beroende på bilmodell och körstil.
 
Projektet är budgeterat till 14 miljoner EURO varav EU kommer att finansiera 50% och deltagande projektpartners 50%.
 
Huvudpartners är E.ON Sverige/Danmark, Fordonsgas Sverige AB, Nissan, Renault, Region Skåne och Tekniska Högskolan DTU i Danmark.
 
SunDrive AB assisterar E.ON med design och installation av erforderlig utrustning på laddplatserna.
 
Se mer info på länken     http://www.great-region.org/

Kommentera gärna:

  • Jan A • 24 augusti 2016 08:45:06
    Bra initiativ. Det borde finnas någon laddstation utmed Riksväg 40 Gbg till Jönköping
  • Ove • 14 augusti 2016 09:40:59
    Jättebra att det byggs fler laddare, men varför lägga tid på "Knowledge development", "Knowledge dissemination" och "Knowledge exchange"? Vi vet redan vad som behövs, och det är många fler laddare!!!
  • Kalle • 10 augusti 2016 07:06:48
    Jag förstår inte varför snabladdare inte har kortläsare som mackarna. Ja vill kunna ladda med mitt visa, inte en massa järndött krångel med specialkort eller appar eller brickor.
  • Jan Gustavsson • 30 juli 2016 10:56:48
    @Tony
    Vet du vad det kostar att bygga en snabbladdare? Ofta ca 500 000:- med markarbeten, anslutning på 125-160A.
    Bidraget per laddstation täcker oftast inte ens halva denna kostnad! Sen kommer driftkostnader och underhåll ovanpå det!
    Laddas det 10bilar om dagen (idag högt räknat på många snabbladdare) så kanske man säljer 250kWh i bästa fall/dygn.
    Var finns incitamentet att bygga dessa även med bidrag om eon och andra inte tar betalt???
  • Tony • 29 juni 2016 14:53:45
    Menar hur de kommer prissätta laddning för stolpar som man fått bidrag för att bygga.
  • Tony • 29 juni 2016 14:52:39
    Tittade in på e.On:s hemsida, men det var skralt med information om laddning för elbilar. Så man undrar överlag hur operatörer som bygger laddpunkter som man fått bidrag för. Må det vara från EU eller Svenska staten.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln