Elbilar smittar av sig, men bilhandlarna halkar efter

I en undersökning som Power Circle låtit göra inom projektet Elfordonsoffensiven visar det sig att var fjärde ägare till en laddbar bil har påverkat sin bekantskapskrets till elfordonsköp. Samtidigt visar undersökningen att de lokala bilhandlarna upplevs ha låg kunskap och svalt engagemang vad gäller de laddbara fordonen.

Antalet laddbara bilar på de svenska vägarna ökar exponentiellt. Bara under förra året fördubblades beståndet och vid årsskiftet fanns närmare 16 000 laddbara bilar i trafik i Sverige. En av anledningarna till den exponentiella tillväxten är att elfordonsförare är mycket goda ambassadörer. Men försäljningen skulle sannolikt gått bättre om bilhandlarna var mer engagerade och hade mer kunskap om elfordonen.

I en undersökning som Power Circle låtit göra bland främst privata ägare av laddbara bilar i Jämtland, Västmanland, Dalarna och Gävleborg visar det sig att 26 procent av de tillfrågade har påverkat sin bekantskapskrets att köpa en laddbar bil. Hälften av de svarande uppger att flera i deras bekantskapskrets pratar om att köpa ett elfordon. Samtidigt svarar över 45 procent att de upplever att de lokala bilhandlarna har låg kunskap om de laddbara bilar de saluför och 40 procent svarar att de lokala bilhandlarna upplevs oengagerade i försäljningen av dessa bilar.

- Att ägarna av laddbara bilar är så pass bra ambassadörer är mycket glädjande, och det är uppenbart att det har en tydlig spridningseffekt i ägarnas sociala nätverk. Det är dock anmärkningsvärt att så många upplever brist på kunskap och engagemang hos sina lokala bilhandlare. Eftersom elbilar och laddhybrider representerar en ny och spännande teknik skulle man kunna förvänta sig en liknande entusiasm som vid releaser av nya mobiltelefoner. Bilhandlarna har här en unik chans att rida på nyhetsvågen kring elbilarna, en satsning från deras sida skulle kunna lyfta deras egna varumärken, säger Olle Johansson, VD på Power Circle.

Källa: Power Circle

Kommentera gärna:
(Tänk på att du har ett eget ansvar för vad du skriver!)

  • Kwh • 15 februari 2016 14:50:10
    Vilket än mer befäster att Teslas säljmodell är rätt
  • Martin • 9 februari 2016 15:38:06
    Orsaken till bilhandlarnas låga engagemang är i många fall att deras egna verkstäder tjänar mycket mer på krånglande fossilbilar. Jag har en Nissan Leaf 2013, och då, för drygt två år sedan, fick jag nästan övertala Nissanhandlaren om att jag inte skulle ha någon annan Nissanmodell (vilka jag absolut inte var intresserad av) utan just den där elbilen. Jag är en mycket nöjd elbilist sedan 19 december 2013 och jag kommer inte någonsin igen att köpa en fossilbil.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln