Elbilssubventioner ger "klirr i kassan" åt staten!

Det är alltid diskussioner om subventioner i olika former och inte minst när det gäller elbilar. Det har varit mycket diskussioner i bl.a. Danmark där man nu tyvärr försämrat det "bonus malus system" man har haft, vilket gör det dyrare att skaffa elbil. Känns väldigt underligt det som sker i Danmark. Ger helt fel signaler!

I oktober beslutade man att införa s.k. registreringsavgifter även på elbilar. Registreringsavgiften är upp till 180% av bilens pris. I oktober var planen att man ska införa denna avgift succesivt fram till 2020, men på bilar med ett pris på 800 000 Kronor skulle avgiften vara 180% redan från 2016-01-01. Detta gjorde säkert sitt till att Tesla Motors sålde bilar som aldrig förr i Danmark, det sista kvartalet 2015. I slutet av December fick dock Danska regeringen ändra sig efter bl.a. påtryckningar från EU och den succesivt pålagade registreringsavgiften blir den samma även frö bilar som kostar medr än 800 000 Kronor.

Detta var i vårt granland Danmark! Vad händer i Sverige då? Här går vi varken framåt eller bakåt när det gäller att främja elbilarna, utan lunkar på med "supermiljöbilspremien" på 40 000 kronor. 
Är det så att staten får något tillbaka på dessa investerade skattepengar? Jag läste en mycket intressant artikel som Tibor på Tesla Club Sweden skrivit och vill gärna dela den med er här!

Läs Tibors artikel nedan!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se


Saxat från Tesla Club Sweden
Skrivit av Tibor Blomhäll

Varför ska elbilar subventioneras med skattemedel? Varför ska staten subventionera lyxbilar? Elbilar kan aldrig slå igenom utan att de subventioneras hårt! Så brukar det låta ibland när man pratar med folk. Låt oss räkna lite på det.

Tesla Motors har till dags dato levererat ungefär 1300 bilar i Sverige, med ett medelpris på lågt räknat 900,000 kronor per bil. Av det priset är 25% moms, dvs ca 180,000 kronor per bil. Svenska staten har alltså fått in ca 234 miljoner kronor i moms för bilarna.

Tesla Motors har också personal i Sverige. För tre år sen en enda säljare men sedan dess ökat till hundra anställda runt om i landet. Tesla Motors har nu tre, snart fyra butiker och två, snart tre serviceanläggningar i Sverige. Låt oss räkna med i medel 50 anställda som får i medel 20,000 kronor i lön. Arbetsgivaren behöver då betala 6,300 kronor per anställd i arbetsgivaravgift. På två år blir det ca 7.5 miljoner kronor i arbetsgivaravgift för 50 anställda.

Tesla Motors har också byggt 14 Supercharger snabbladdstationer i Sverige. En Supercharger-anläggning sägs kosta ungefär 1.5 miljoner kronor att bygga – för vilket Tesla Motors behöver betala moms och arbetsgivaravgifter till svenska staten. Ca 25% av stationens pris går åt till detta, sammanlagt dryga 5 miljoner kronor för de 14 stationerna.

Utöver detta ska de även betala andra skatter, som tex moms på elen Supercharger-anläggningarna förbrukar, men då börjar vi komma ner till i sammanhanget små summor, så vi slutar vår beräkning på denna grova detaljnivå:

Under de senaste två åren har företaget Tesla Motors betalat över 247 miljoner kronor till svenska staten i moms och arbetsgivaravgifter.
Under samma period har svenska staten betalat ut 52 miljoner i Supermiljöbilspremie till de 1300 Teslaägarna som har köpt sina bilar. Svenska staten har alltså tjänat ca 200 miljoner kronor på att företaget Tesla Motors har etablerat sig i Sverige.

Köper man en bil för 900,000 kronor eller mer gör ärligt talat, handen på hjärtat, de 40,000 kronor Supermiljöbilspremien är på varken till eller från. Medan premien kan ha stort inflytande på nettopriset och köpviljan för en Renault Zoe eller Nissan Leaf blir 40,000 kronor mindre än 5% av en Tesla Model S pris och har därför väldigt lite påverkan på folk.

I och med att Supercharger-stationerna endast passar Tesla bilar har Tesla Motors inte fått en enda bidragskrona för dem – bidrag betalas endast till publika laddstationer.

Så när folk pratar om ”alla dessa subventioner” ska man även titta i vågens andra skål.

Källa: Tesla Club Sweden (länk)

Skrivit av Tibor Blomhäll


 

Kommentera gärna:
(Tänk på att du har ett eget ansvar för vad du skriver!)

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln