Nästa bubbla som spricker är inte en fastighetsbubbla utan en fossilbränslebilsbubbla!

1948 började importen av VW Typ 1, kallad Käfer i Tyskland, vilket betyder "Bug" på Engelska och i Sverige fick den smeknamnen "Folka", "Folkis", "Bagge" eller "Bubbla". Denna bil såldes i över två miljoner exemplar bara i Sverige! Den allra första Volkswagen som kom till Sverige 1948 köptes av telemontören Olof Holmgren, som alltså fick bil nummer ett, medan motorprisen Bertil fick nöja sig med nummer två.  VW typ 1 kostade då 6.300 kronor. Den hade en fyrcylindrig luftkyld boxermotor på 25 hästkrafter och toppfarten låg runt 100 km/h. 

Denna bil har nog påverkat den globala bilutvecklingen på ett sätt som ingen annan, men denna artikel är ingen hyllning till VW Typ 1, även om det är en fantastisk bilmodell på många sätt. Detta handlar om en annan "Bubbla"! Allt har ett "bäst före datum" och fossilbränslebilar passerar snart detta datum i kalendern!

Fram tills början på detta sekel var det svårt p.g.a. tekniska begränsningar och ovilja att få fram funktionella elbilar till vettiga priser och som samtidigt mötte minimikrav på räckvidd. De senaste fem åren har det hänt mer än på hundra år när det gäller framsteg med elbilar. Batteritekniken och batteriernas kapacitet ökar i en takt som man inte trodde var möjlig för några år sedan. Snabbladdarna växer upp som svampar ur marken och intresset för att bygga infrastruktur med kommersiella intressemål börjar nu ta fart. Att man nu ser kommersiella möjligheter i snabbladdning, kommer att accellerera utbyggnaden de kommande åren på ett sätt som ingen vågat förutspå!

Vad skriver han? Tänker ni! Alla vet ju att man inte tjänar pengar på snabbladdning! eller? Den dag det står en bil vid snabbladdaren i Värnamo när du är på väg till Stockholm från Ljungby och du vet att du måste ladda en gång till på resan bryr du dig inte om att det kostar 5:-/kWh för att slippa stå i kö! Är det ofta kö vid laddaren dyker det snart upp en laddare till, tro mig! Tror inte en bensinmack skulle driva verksamhet med enbart en bensinpump om det ofta var kö till den!? Sätter inte befintlig operatör av laddstationen upp en till så gör någon annan det!

Snabbladdare kommer det att dycka upp många, väldigt många och mycket snabbare än ni tror! Vad innebär detta? Jo, att det blir möjligt att göra längre resor med elbilar även om de har batterier som enbart ger en räckvidd på 10-15mil. Nästa generation elbilar som börjar levereras redan 2016 har ca 25% längre räckvidd och de som levereras 2018, dubbel eller tredubbel räckvidd (Tesla, Nissan, Mitsubishi, GM m.fl.) Vad innebär detta? Jo, att rörligheten med elbilar närmar sig den som fossilbränslebilar har!

Räckvidden och att det går snabbt att fylla tanken är det enda argument som idag talar för en fossilbränslebil!

Förra veckan presenterade Huawei Watt Lab vid sitt 56e batteri symposium en ny batterityp som gör det möjligt att ladda tio gånger snabbare än med dagens lithium batterier. Lägg därtill att ny teknik gör det möjligt att bygga batterier med mycket högre kapacitet, så ser vi vart vi är på väg. Alltså räckviddsproblemet och långa laddtiden försvinner! 

Produktionsvolymerna för elbilar ökar hela tiden, vilket gör att prisskillnaderna på nya elbilar och fossilbränslebilar blir mindre. Tittar man på helheten kan en elbil vara bra mycket dyrare än motsvarande fossilbränslebil i inköp, men ändå få en lägre totalkostnad!

Med en fossibränslebil ligger de stora kostanderna inte i inköp utan i drivmedel, årlig service, underhåll och reperationer. 

I det ögonblicket man vrider om startnyckeln i fossilbränslebilen, sätts ett mekaniskt tivoli igång i motorrummet. Denna karussel innehåller tusentals delar, varav många rörliga. Detta bara för att skapa en roterande rörelse för att diva bilens hjul. Man har inte på hundra år lyckats utveckla denna konstruktion att ge ett linjärt vridmoment, vilket skulle göra att man sluppit använda växellåda! Man behöver alltså några tusen delar till i en växellåda (automat eller manuell) för att kunna använda fossilbränslemotorn. 

Detta är en dröm för bilverkstäderna! Havererar motorn kostar det kanske 80 000:- att laga den! Nu känner sig fossibränslebilisten trygg i att de har en försäkring som säger, att om bara de utfört service enligt servicehandboken undviker man smällen på 80 000:- ...Vänta nu! Tänk efter! Kan en bil med en motor vars haveri kan kosta 80 000:-, vara något man vill ha?  Jag slipper denna risk om jag lägger ned 10 000:- till 15 000:- om året på service/underhåll, tänker ni nu! Är det OK? Jag kan fortsätta denna "diskussion med mig själv" hur länge som helst, men jag tror att ni förstått att man är fast i en ständigt ökande "underhållskostnadsloop"  fram tills den dag bilen skrotas!

En motor i en elbil består av några få delar och enbart två rörliga. Man har en enkel transmission direkt till hjulen. Elbilsmotorerna kostar ca 5% att tillverka i förhållande till kostnaden för att tillverka en fossilbränslebilsmotor med samma effekt. Ett byte kan oftast göras på ett par timmar. Teslas elmotorer i Model S räknar man med ha en livslängd upp mot 1 000 000km.

Den dyraste komponenten i elbilen är batteriet. Förutom torkarblad och däck är batteriet det enda som slits/åldras på ett sätt som försämrar bilens funktion (bromsar slits väldigt lite då man bromsar genom regenering av energi tillbaka till batteriet)

Ett batteribyte på en Nissan LEAF idag kostar ca 45 000:- och bytes efter ca 200 000km om man vill! Detta är inget krav, men då har man tappat ca 30% batterikapacitet med den typ av batterier som används idag. Batteriernas livslängd blir bättre för varje år som går. År 2010 trodde man att batterierna i elbilarna skulle ha en livslängd på ca 10 000 mil och nu visar det sig att det ligger runt 20 000 mil. Hur ser det ut med bilar som leveras 2020 kan jag inte svara på, men fortsätter utvecklingen som den har gjort har vi kanske batterilivslängd som ligger på 30 000 mil eller mer!? Batterierna från elbilar återanvänds  och skrotas inte!

När det är bytt är bilen som ny igen! Idag bygger man de flesta elbilar på ett sätt som gör att man enkelt kan byta batteripack. Kan man uppgradera till ny batteriteknik om några år, behöver man inte vara orolig när man köper bilen idag!

Elbilen laddar man mestadels i hemmet till ett helt annat pris än på de många snabbladdare, som nu byggs längs motorvägarna och i städerna. Det kostar ca 1:50 - 2:00/mil att köra elbil om man laddar hemma. Ibland kommer man att ladda gratis på vissa laddare och i vissa fall betala lite mer när man snabbladdar.

Priserna för att ladda på snabbladdarna kommer att variera allt eftersom de blir fler och det blir konkurrens. Det är bra att man börjat ta betalt på snabbladdarna, för nu har elbilsladdning även fått ett ekonomiskt definierat värde! Vad menar jag med det? Jo, när det är alltid är gratis upplever man inte att man får något när det bjuds på laddning, vilket i sin tur gör att det blir det svårt att finna ett kommersiellt intresse att bygga laddstationer och laddplatser! 

Investeringsviljan att sätta upp gratisladdare med syfte att locka kunder/besökare har hitintills varit liten, eftersom att ge bort något som är gratis inte är så bra lockbete! Kostnaden att sätta upp laddaren är ganska hög och upplever man osäkerhet vad investeringen kan ge, blir det ingen! Det är tre parametrar som styr hur mycket laddningen är värd, ditt behov av att ladda, hur snabbt du måste fylla batteriet (effekt på laddaren) och tillgängligheten!

Exempelvis skulle det kunna se ut så här,
Värde snabbladdning vid motorväg = 5:-/kWh
Värde snabbladdning vid laddplats med hög beläggning = dynamisk pris 2:- till 10:-/kWh
Värde semisnabbladdning 22kW vid köpcentrum = 2:-/kWh
Värde mode 3 laddning 11kW vid parkering i centrum =1:50/kWh
o.s.v.

Kostnaden att köra elbil kommer altså att variera beroende på när och var du laddar. Huvudsaken är att man alltid kan ladda och använda elbilen på ett komfortabelt sätt för alla bilresor. Att man betalar exempelvis 5:-/kWh 10% av bilens laddningar och 1:-/kWh 90% av laddningarna hänger samman med hur elbilen används.

Kör ni till Alperna varje helg? Om svar nej, behöver ni kanske inte en bil som man kan köra 1600km på 16 timmar med! Eller? De flesta elbilar 2020 kommer att klara det (vissa redan idag)! Svarade du ja på frågan ovan, vänta några år med att skrota fossibränslebilen!

Fossilbränslebilarna kan aldrig visa upp 0% i uttsläpps värden, vissa inte ens möte de krav som ställs utan att fuska...hmm hyllade jag inte VW i början av denna artikeln? OK, det är nog inte samma ingenjörer som hjälpte Fredinand Porsche med Typ 1, som fuskat med dagens TDI motorer. Men som sagt fusk krävdes för att klara de tuffaste miljökraven. Känns ju helt tokigt med dessa förbränningsmotorer, låter nästan som ett dåligt skämt!

Så här skulle dagens skämt 4 April 2032 kunna låta.
Året är 2016 och Oscar 7år frågar sin pappa,
 -Pappa är inte avgaser från Diesel och Besinbilar cancerframkallande?
Oscars pappa svarar,
-Jovisst, men bara lite!
Oscar forstätter,
-Men pappa dör man inte av cancer?
Oscars pappa svarar,
-Inte alltid, det finns bra läkare!
Oscar fortsätter,
-Men pappa avgaserna gör väl så att hela världens miljö påverkas, så när jag blir gammal kanske jorden är skadad och man kan inte leva på vissa platser på jorden?
Oscars Pappa svarar,
-Jovisst, skadar avgaserna vår miljö men så gammal blir du nog inte!
Oscar tittar pappa in i ögonen och frågar,
-PAPPA, ÄR DU DUM I HUVUDET?
...

Sist men inte minst, en fossilbränslemotor har en verkningsgrad på max 35% (65% av energin går åt i förluster) medan en elmotor har en verkningsgrad på 85% (15% energiförlust) 
Det är som att välja mellan att köpa bränsle för 100:- och slå bränsle för 65:- i vasken, eller att köpa bränsle för 100:- och slå bränsle för 15:- i vasken! Valet borde vara ganska enkelt!!!

Fler och fler börjar inse att elbilar redan idag kan användas utan kompromisser i vardagen. Denna medvetenhet ökar snabbt och accellererar de kommande åren. 

Hur mycket är en Volvo V60, BMW 540, Renault Megane o.s.v. som gått 20 000 mil värd om tre år? Vem vill köpa en fossilbränslebil om tre år? Är risken att priser på nya och begagnade fossilbränslebilar rasar, när priser på elbilar sjunker, urvalet av elbilsmodeller blir större, räckvidden ökas, tillgänglighet till snabbladdare ökar, ökat antal begagnade elbilar blir tillgängliga på marknaden, batterikapaciteten ökar och annat rörande e-mobility förändras i positiv riktning?

Kan det vara så att nästa stora "BUBBLA" som spricker är "Fossilbränslebilsbubblan"?
Var försiktig nästa gång du lägger pengar på en fossilbränslebil, det är inte kul när skrotningspremien är högre än vad du får för bilen på Blocket! 

Per Jeppson
Laddaelbilen.se



 

Kommentera gärna:
(Tänk på att du har ett eget ansvar för vad du skriver!)

  • JH • 20 december 2015 09:11:57
    Jag kommer vänta ut modell tre. Mot slutet av decenniet kommer ju den första generation av av elbilar som är praktiskt användbara. Och åtminstone en tillverkare bygger ju laddnätverk också. När bilarna börjar gå 30 allvädersmil som minst och det finns laddare med kapaciteter +100kwh åtminstone var 20 mil över europa med konkurrenskraftiga priser så behöver man inte fundera över olje brännare längre. Hitills finns det bara tesla på planb men förhoppningsvis fattar de övriga galoppen. Någon gång. Men ärligt talat tror jag det blir svårt för audi, bmw och company att tänka om. Hitills har de inte gjort något användbart, och det verkar sitta långt inne med insikten att de behöver satsa på riktigt laddnät. Enklast vore om de helt enkelt gjorde gemensam sak med tesla. Hade vait bäst för alla parter.
  • Per Laddaelbilen.se • 19 december 2015 12:34:27
    Jag betalar gärna 5:-/kWh för snabbladdning när jag exempevis kör till mina släktingar i Falkenberg.
    Det är en resa på 19,8 mil i vardera riktning, totalt 39,6mil. Bilen är fulladdad när jag kör hemmifrån. När jag kommer till snapparp (söder om Halmstad) är batteriet nästan tomt och jag laddar ca 20kWh på Clevers laddare för 5:-/kW på 30min, kostnad = 100:-
    Framme hos mina skäktingar laddar jag bilen gratis och den är fullladdad när vi kör där ifrån. Söder om Halmstad i snapparp laddar jag upp den igen ca 20kWh, ca 100:-.
    Nu har jag laddat för 200:- på snabbladdare och hemma för ca 25:-. Betalar jag släktingarna i Falkenberg för elen, ytterliggare 25:-. Detta gör att denna resa med elbil kostade 250:-/40 = 6:25/mil
    Hade jag tagit vår andra bil som är fossilbränslebil hade jag knappast kört för 6:25/mil!
    På laddstoppet upp brukar vi fika och likaså på laddstoopet ned! Detta kan man ju tycka är besvärligt och hämmande! Jag har möjligheten att välja alternativet elbil eller fossibränslebil och väljer elbilen! Jag har kört över 10 000mil med elbil sedan 2011 (Nissan LEAF, Renault Zoe och Tesla Model S) Jag kör även en komfortabel fossilbränslebil ca 1000 mil/år (blir mindre och mindre) för längre bilresor över 50mil, som idag inte är praktiskta med elbilar, med undantag från Tesla Model S.
    Jag har möjlighet att välja och det blir bara fler och fler mil på el och mindre och mindre på fossilbränsle!
    5:-/kWh är inget hinder om det rör sig om det är 10% av min totala laddning!
    /Per Laddaelbilen.se
  • Per Laddaelbilen.se • 19 december 2015 11:41:51
    @JH,
    Man kan visst betala 5:-/kWh när du måste snabbladda, när du betalar 1:-kWh i 90-95% när du laddare hemma och t.o.m. laddar gratis på många ställen! Den stora skillnaden är att kör man elbil så är som jag skrev priset beroende på behovet och möjligheten att ladda!
    Du kan aldrig fylla på diesel för 1:-/litern hemna på uppfarten där 90% av din laddning sker!
    Med vänlig hälsning,
    Per
  • JH • 19 december 2015 07:54:22
    Sorry köper inte ditt resonemang över huvudtaget. 5 kr kwh är markant dyrare än enb dieselstånka, så då tar jag den. Mankan nte ta mer pengar för en produkt som är sämre på alla plan (tar längre tid och behöver anlitas oftare). De enda på plan som tillverkar elbilar och har en sund inställning just nu är tesla. Det är den enda bil som det faktiskt är praktiskt möjligt att använda på samma sätt som vilken fossildriven bil som helst, och billigare än densamma. Och det är det som är gold standard nu. Varje annan tillverkare som vill ha en 'tesla dödare' måste förlika sig med det och illverka ngot som matchar den såväl vad gäller laddningsnät och pris som bil och räckvidd. Något annat kommer inte accepteras.

    Att ta 5 sp'nn kwh på en medioker 50kw station kommer inte tolereras helt enkelt, framförallt när alternaivet är så uppenbart...
  • Calle • 18 december 2015 19:32:28
    Ja, fattar man inte efter att ha läst detta, fattar man aldrig!
    Bra Skrivit!
    /Calle

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln