Därför "klump" på kabeln!                             (publicerades första gången 2014-12-06)

Vi har fått många frågor angånde varför de flesta EVSE kablar har en "klump" ca 0,5 m från Schuko kontakten.

Svar: "Klumpen" innehåller den säkerhets och styrelektronik som annars finns i laddboxen i en fast mode 3 laddare.

Fråga: Varför bygger man inte in denna elektronik i TYP1/Typ2 Handtaget?
Svar: Standarden säger att laddkabeln skall vara spänningslös när den EJ är ansluten i bilen, bilen EJ laddar eller när jodfel uppstår. Bygger man in elektroniken i Typ1/Typ2 kontakten så är det spänning på kabeln hela vägen fram även när inte bilen laddar. Skulle fel uppstå, exempelvis om kabeln skadas, kan jordfelskretsen EJ bryta spänningen innan Typ1/Typ2 kontakten om elektroniken sitter i Typ1/Typ2 kontakten och man har då en skadad spänningssatt kabel liggande på marken!

Fråga: Vad finns i klumpen?
Svar: Minimun finns det två reläer (bryter fas och nollledare), styreletronik som bl.a. "talar om" för bilen hur hög laddström bilen kan få samt jodfelsdetektering som kan bryta spänningen via reläerna.

Fråga: Varför sitter "klumpen" så nära schuko kontakten?
Svar: De flesta schuko uttag som sitter monterade utomhus eller i laddstolpar sitter på en höjd ca 120cm över marken vilket gör att den alltid spänningssatta delen av EVSE kabeln aldrig riskerar att hamna på marken.

Fråga: Finns det EVSE kablar med mer funktioner än vad standarden kräver?
Svar: Vissa tillverkare har gjort det möjligt att via knappar på "Klumpen" ändra max laddströmsuttag som kommuniceras till bilen. Detta kan vara en fördel då man exempelvis vill ladda på ett uttag som bara är säkrat till 6A eller EJ har kapacitet över att ladda med exempelvis 10A som är ett vanligt standardvärde på de EVSE kablar som följer med elbilar/laddhybrider idag. 

Dessa går också att ställa upp till exempelvis 16A, då vissa laddstolpar med schuko erbjuder laddning upp till 16A. Det är stor fördel att kunna ställa upp laddströmmen till 16A om möjlighet ges, då man laddar snabbare än med 10A. Änvänder man klimatanläggningen aktiverad under anslutning, så är det också en stor fördel att kunna ställa upp EVSE anslutningen till 16A. 

Fråga: Kan det inte vara farligt att ladda med 16A i ett schukouttag?
Svar: Är uttaget säkrat för 16A, "i god kondition" och installationen bakom uttaget är dimensionerad för 16A är det inga problem. 

Schuko (tysk förkortning Schutz Kontakt) är från början inte konstruerad för kontinuerliga laster på 16A, men är godkänd för 16A. Det är därför väldigt viktigt att kontrollera att kontakten man ansluter till oavsett om det är 16A eller 10A man laddar med är i god kondition!
En dålig kontakt kan ge högt övergångsmotstånd, vilket i sin tur orsaka värmeutveckling och i värsta fall brand!

Fråga: Finns det inga EVSE kablar som kan övervaka så att inte värme uppstår i Schuko kontakten?
Svar: Jo, det finns det! De har inbyggt en temperatursensor i Schuko kontakten. Denna sensor styr ned laddströmmen om värmeutveckling i Schuko kontakten detekteras och skulle värmen fortsätta att öka bryter den laddprocessen helt!

Tänk på att det är ert ansvar att ladda säkert när ni ansluter bilen på ett publikt laddutag!
Lämnar ni bilen obevakad, någon skadar eller kabeln redan är skadad och ligger på marken kan det ske många otrevliga olyckor om kabeln är spänningssatt!

Ladda säkert!


Per Jeppson
Laddaelbilen.se








 

Kommentera gärna:
(Tänk på att du har ett eget ansvar för vad du skriver!)

  • Nina • 1 april 2016 16:33:52
    Hej
    Har meningsskiljaktigheter ang laddsäkerheten med grannar som laddar sina Phev på samägd motorvärmar stolpe intill fastigheten.
    Stolpen är nyligen okulärt granskad av två oberoende elektriker som vardera säger att uttaget Bör vara ok för kontinuerlig belastning, medan den andra var osäker och säkrade upp från 10 till 13 utan att försäkra sig om att kabeln till stationen är rätt dimensionerad.
    På dessa två uttag sitter nu en EVSE direkt ständigt, vilket jag har mindre problem med ur säkerhetssynpunkt, även om det med hänvisning till uppsäkring och okänd kabel diameter inte är optimalt.
    På andra uttaget sitter kopplat en förlängning med dosa 4 uttag som ligger ute i ur och skur, motiverat med att den har IP41 och kan användas som fast installation?!
    På dosan är en annan EVSE ständigt inkopplad samt 3 motorvärmarkablar.
    Hela härligheten ligger med kopplingssidan upp i vattenpöl och snöslask.
    Kan tilläggas att dessa två bilägare har små barn och djur som rör sig intill "installationen" i princip dagligen oavsett väder och nederbörd.
    Är jag överspänd som reagerar på denna hantering eller finns det fog för min oro kring säkerheten?
    Tacksam för kvalificerade åsikter!
  • Pelle Nilsson • 11 december 2015 08:30:16
    Vi har ca 5000 motorvärmaruttag i våra anläggningar runt om i stan och vi skulle aldrig tillåta att någon kopplade in motorvärmare/laddkablar om det inte finns en skyddskrets innan kabeln når marken!
    Pelle "Norrland"
  • Jan O • 11 december 2015 08:26:12
    Jag missade slutet i förra inlägget....att sätta upp en riktig laddbox eller använda en laddkabel med skyddskrets innan kabeln når marken borde vara lika självklart som det är att ha riktiga motorvärmaruttag !
  • Jan O • 11 december 2015 08:04:07
    Håller med elbilisten! Det händer också olyckor och tillbud med motorvärmarkablar. Det skall dock tilläggas att motorvärmar oftast ansluts i ett motorvärmsruttag, som har krav på jordfelsbrytare/säkring! Detta förstår man att man måste sätta upp och gör det! Det är väldigt få personer som lägger en motorvärmarkabel på marken utan att de vet de har en säkerhetskrets innan kabeln når marken!!!!
    Att sätta upp en riktig laddbox eller att använda en laddkabel med skyddskrets innan kabeln når marken!
  • Elbilisten • 11 december 2015 07:20:17
    Tänk om det var lika höga säkerhetskrav på fossilbilars motorvärmarkablar. Ibland ser man kablar som är inkopplade i stolpen och med lösa ändan liggande i snö och vattenpölar där barn leker. Eller kablar som knyts fast runt bilens extraljus eller sidospeglar men ändå släpar mot asfalten så att isoleringen skadas. Kanske skulle trafikskolorna förklara för eleverna att skadade kablar kan vara livsfarliga.
  • Anders Johnnson • 7 december 2015 14:12:57
    Angående "Sparks kabeln" från Charge Amp, förklara för mig hur elektriken i Typ1 kontakten kan göra kabeln som ligger på marken spänningslös vid skada på kabeln???
    Jag vill gärna köpa en Charge Amp spark, men måste veta att om kabeln blir skadad på marken att den blir spänningslös!!! Det är ju mitt ansvar att ingen kan skada sig på något jag kopplat in på ett publikt uttag!
    Tacksam för svar!
    /Anders
  • Magnus B • 7 december 2015 14:01:52
    Med Sparks kabeln slipper man klumpen, där finns all elektronik i handtaget.
    Min orginal laddare till outlandern höll mindre än ett halvår, sen var det glapp i kontakten. Det saknas ofta vettiga ställen att hänga den tunga och otympliga klumpen vilket sliter på kontakten.

    Jag är hittills väldigt nöjd med sparks kabeln. Smidigt att kunna ställa laddström också.
    http://charge-amps.com/spark/
  • olle • 10 december 2014 13:09:56
    @per
    Självklart!
    Sorry för att det drog i väl lite utanför området. Jag pratade allmänt om vilka råd jag fått från Nissans kundtjänst angående laddutrustning.

    Evse kabel= Nissans egen
    Mode 3 kabel = ingen rekommenderad ( tveksamt med garanti)
    Snabbladdare = de som är med i Nissan/Fortum mfl. Projektet (chademo)

    Jag ville säga att detta är smått orimliga krav. Bland annat för att Nissan EJ har någon egen mode3 kabel. Denna kabel är ett krav för att 'utnyttja den 6,6 kW laddare min LEAF är utrustad med... Den jag använder är inköpt hos Salto.no...

    Angående snabbladdare/likströmsladdare/CHAdeMO så hade kundtjänst hårdare krav än instruktionsboken. Boken nämner CHAdeMO märkning, ej krav av Nissan märkning.

    Som sagt, en avvikelse från ämnet men jag hoppas att syftet med inlägget går fram.

    Det är ca ett år sedan jag diskuterade mef Nissans kundtjänst så de kanske har andra rekommendationer nu.
  • Per Jeppson • 10 december 2014 08:08:00
    Förtydligande!
    CHAdeMo är enbart likströmsladdning!
    AC laddning till LEAF måste vara med EVSE kabel eller Mode 3 laddbox!
    /Per Jeppson
  • Per Jeppson • 10 december 2014 08:01:57
    @Olle
    CHAdeMo skall det va när man snabbladdar LEAF, helt korrekt. CHAdeMo är namnet på en defaktostandard för snabbladdning. När det gäller "långsamladdning" av LEAF finns ingen CHAdeMo laddare utan då hänvisas man till laddning med EVSE kabel.
    /Per Jeppson

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln