När man lyfter bort karossen på en modern elbil och på en bil med förbränningsmotor... 

...ser man tydligt en stor skillnad i komplexitet. Tittar man sedan på motorn, inser man snabbt hur många tusen mekaniska delar som åldras och utsätts för mekaniskt slitage i förbränningsmotorn, medan elmotorn enbart består av några få rörliga delar. Elbilen har ej heller någon komplex växellåda som bilar med förbränningsmotorer har (kräver detta för avsaknad av linjärt vridmoment)

Vad kostar det att hålla igång ett "mekaniskt TIVOLI" i 200 000km?

Vad är service och underhållskostnaden för att hålla igång "en elmotor med batteri och fyra hjul" 200 000km?

Tittar vi sedan på att en förbränningsmotor enbart har en verkningsgrad på 35% medan en elmotor på ca 85%, verkar ju valet självklart! eller? En modern elbil drar ca 1,5-2kWh/mil vilket motsvarar ca 0,2l bensin/mil i energiinnehåll. 

Kostnad energi att köra elbil ca 2:-/mil, kostnad energi att köra fossilbränslebil ca 8:-/mil och uppåt.

Batterierna i elbilarna tappar kapacitet med tiden, dels beroende på åldrande och dels beroende på antal laddningar! Detta har visat sig varit en överdriven oro! En liter bensin som man häller i tanken efter 200 000km har faktiskt lika mycket energiinnehåll som en liter bensin man hällde i tanken när bilen var ny. Detta innebär att tanken rymmer lika mycket energi oavsett bilens ålder och körsträcka. I elbilens fall kan man jämföra den minskade batterikapaciteten med en tank som krympt och rymmer mindre energi ju äldre bilen blir. Jag har själv kört två olika elbilar, Nissan LEAF 5500 mil och Renault Zoe 3500 mil utan något mätbart tapp i energikapacitet!

Det har visat sig att dagens moderna litiium/jon batterier i elbilarna klarar sig mycket bättre än vad man förutspått, vilket gjort att tillverkarna av elbilar har ökat sina garantier på batteriernas livslängd mycket de senaste åren. Ett exempel att ta upp här, är en Nissan LEAF i Californien som körts motsvarande 220 000km och tappat 40% i kapacitet på batteriet. Bilen är mekaniskt i nyskick och ett nytt batteri med full kapacitet till LEAFEN kostar idag ca 3500 USD. De flesta bilar idag är byggda så man kan byta dåliga celler utan att behöva byta hela batteripacken. Uppgradera batteriet och bilen är som ny igen!!!

Bromsarna på en elbil slits nästan inte alls då man oftast bromsar genom regenerering av energin tillbaka till batteriet. Skivor och klossar på min LEAF var i nyskick efter 5500 mil!

Underhåll på en elbil är i princip däck, torkarblad, spolarvätska, kupeluftfilter och uppgradering av mjukvaror. "Elbilen = Serviceverkstadens fiende No 1"

Underhåll fossilbränslebil? Det kan ni själv svara på!

Elmotorn efter 200 000km då? Den är väl helt slut! eller? Nej, den är knappt inkörd! Det visar sig att elmotorerna hos bl.a. Tesla har en livslängd som skulle räcka upp mot 1 000 000km! 

Priset på en elmotor är typ en tjugondel mot priset på förbränningsmotor med motsvarande effekt och mycket enklare att byta!

Elbilar har 0% utsläpp medan fossilbränslebilar släpper ut massor med föroreningar!

Har bilar med förbränningsmotorer några fördelar? Ja, de har generellt sett längre räckvidd på en tank bränsle, än vad elbilar har på ett fullladdat batteri (Tesla Model S undantag)! Det går snabbt att fylla tanken med bränsle och fortsätta! Dock så växer snabbladdarna upp som svampar överallt längs vägarna nu och elbilarna får större batterier med varje ny årsmodell.

Elbilen "tankar sig själv på uppfarten" över natten, vilket aldrig skett med min fossilbränslebil!

Alla moderna elbilar känns väldigt pigga och roliga att köra, mycket tack vare det linjära vridmomentet som saknas i fossilbränslebilar.

Ja, undrar du fortfarande vad som är rätt val, el eller ICE? Läs en gång till!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:
(Tänk på att du har ett eget ansvar för vad du skriver!)

  • Olle • 28 november 2015 21:34:40
    Knappa 4 000 mil med leafen, inga bromsproblem. Ser nya ut
  • Tesla • 27 november 2015 07:42:18
    Rundar i dagarna 70000 km. Bilen ska in på sin första service i slutet på januari2016. Då kommer kupefilter och bromsvätska att bytas. Till midsommar kommer bilen att ha gått ca 95000 km utan att en enda droppe drivmedel tankats. Startar varje morgon med batteri laddat till 90%. Ingen skatt. däremot 40k från staten i startkapital. Aluminiumkaross som tycks klara vintersältet utan problem.
    Värdeminskning hittils 50-60tkr. Klart billigaste bilen jag haft. Utsläpp=0. Det bästa av allt : Aldrig behöva gå in hos en bilhandlare mer (dyrt, dyrt).
  • Mats Hägglund • 26 november 2015 18:18:46
    Vill bara meddela att jag har samma erfarenhet som Stefan, problemfri efter 2 år och 5000 mil. MVH/Mats
  • Stefan • 25 november 2015 10:24:13
    Jag har snart kört 5000 mil med min LEAF och har aldrig haft problem med att mina bromsar kärvar! Det finns ej heller något märknart slitage på dem. Kan det va så att Nissan förutsett detta och gjort något annorlunda för att undvika de problemen med bromsarna att de kärvar!?
    /Stefan
  • Priusanks • 25 november 2015 10:10:20
    Har kört en Prius 2001 i 24000 mil under 14 år.
    Bromsarna slits inte på en Prius heller, men jag har svarvat bromsskivor, bytt bromsok, bytt skivor och belägg, ungefär vart annat år. Slitaget är noll, med det rostar ihop och man får påliggande bromsar. Jag har servat bromsoken två gånger om året (vid byte av däck) ibland tre (före semester), för att slipa bort rosten och smörja upp glid-ytorna. Underhållet har säkert hjälpt men inte avskaffat behovet av nya delar! En uppskattad kostnad på tre kronor milen.
    Nu har jag även en Outlander PHEV, som är två år gammal nu, och det ser ut som bromsarna snart behöver rejäl service även på denna! Bromsarna ser inte nya ut efter 4500 mil.
  • Olof Jansson • 25 november 2015 09:49:59
    Bra skrivit, detta var intressanta argument som kom fram. Jag har mest tidigare tänkt på att det är billigt att köra på el och miljöaspekten med inga utsläpp.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln