Regeringen miljonsatsar på elbilar och elbussar

Saxat ur SVD näringsliv

Regeringen ökar satsningarna på elbilar och elbussar i Sverige med drygt 380 miljoner kronor, kan SvD Näringsliv berätta. Bland annat räddas den så kallade supermiljöbilspremien med en kraftigt utökad budget. Men samtidigt blir det dyrare att ha en elbil som tjänstebil.

Regeringens höstbudget bjuder på goda nyheter till den som går i tankarna på att köpa en elbil. Den så kallade supermiljöbilspremien, som innebär att den som köper en bil som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer får en subvention på 40 000 kronor från staten, kommer att få ett ordentligt tillskott i kassan - 226 miljoner kronor, närmare bestämt.

Och det behövs. Premien har brottats med omfattande finansieringsproblem de senaste åren. 2014 tog budgeten slut i oktober. I år var pengarna slut redan i augusti.

Både den nuvarande och den tidigare regeringen har tvingats lösa finansieringen genom att låna från nästkommande års budget. Men nu ska det vara slut på lappandet och lagandet av supermiljöbilspremien, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson till SvD Näringsliv.

– Det har funnits nackdelar med supermiljöbilspremien, som både vi och den tidigare regeringen har dragits med. Därför har vi eftersökt en långsiktig lösning. Men det är inget som får hastas fram och under tiden måste vi kunna säkerställa att det befintliga systemet kan leverera, säger hon.

Det långsiktiga system som Åsa Romson syftar på är ett så kallat bonus malus-system, där subventionerna av bilar med mindre utsläpp kommer att finansieras av en straffbeskattning av bilar med högre utsläpp. Men ett sådant system kommer att komma på plats först den 1 januari 2017 - och fram till dess ska supermiljöbilspremien nu finansieras ordentligt, för första gången på tre år.

Redan i år skjuter regeringen till 132 miljoner kronor, för att alla eliminera oron för att bli utan premie bland årets supermiljöbilsspekulanter. Nästa år utökas budgeten med 94 miljoner kronor till totalt 309 miljoner kronor. Skälet att siffran är högre i år än nästa år är helt enkelt att finansieringen av supermiljöbilspremien släpar efter, då man tidigare år lånat från nästkommande års budget.

Men det är inte på alla håll som subventionerna utökas. För den som går i tankarna att köpa en så kallad laddhybrid, alltså en bil som kan drivas med både el och bensin eller diesel, kan det vara läge att skynda på. Från och med den 1 januari 2016 halveras supermiljöbilspremien till laddhybrider, till 20 000 kronor.

– Det är helt enkelt för att marknadsförutsättningarna när det gäller laddhybrider har förändrats, behovet av subventioner är inte lika stort längre, säger Åsa Romson.

Marknadsförutsättningarna när det gäller laddhybrider har förändrats

Samtidigt bjuder höstbudgeten på halvljumma nyheter för den som har valt en tjänstebil med låga utsläpp. Fram till sista december 2016 har den som valt en gasbil, elbil eller laddhybrid som tjänstebil ett rabatterat förmånsvärde med maximalt 16 000 kronor. Länge var det oklart om rabatten skulle förlängas, något som fått kritik från branschen. Men nu meddelar regeringen att det blir en förlängning fram till 2019 - dock med ett maximalt avdrag på 10 000 kronor.

Även här ska skälet till den minskade subventionen vara att marknaden har utvecklats starkt. Samtidigt poängterar Åsa Romson att det viktigaste i sammanhanget är att regeringen ger klara besked om att rabatten på förmånsvärdet förlängs till och med 2019.

– Branschen har länge efterlyst långsiktiga spelregler och nu får de det, säger hon.

Med de mer långsiktiga och något utökade subventionerna av elbilar, räknar regeringen nu med att försäljningen tar fart ordentligt. Enbart den utökade budgeten till supermiljöbilspremien ska räcka till 8 000 elbilar under 2016, eller 15 500 laddhybrider. Det kan jämföras med förra årets försäljning på endast drygt 1 200 elbilar.

Men den satsning som Åsa Romson själv är mest stolt över i höstbudgeten är kanske den på elbussar. Redan nästa år ska 50 miljoner kronor satsas på att öka investeringarna i elbussar, och från 2017 till 2019 avsätts 100 miljoner kronor till samma ändamål.

– Jag är väldigt glad att vi kan presentera den här reformen. Elbussmarknaden ligger i sin linda, men har en enorm potential - inte minst när det gäller för tätorter att ha en busstrafik som skapar mindre buller och utsläpp, säger Åsa Romson, och fortsätter:

– Samtidigt gynnar satsningen en teknikutveckling som ser väldigt positiv ut i dag, inte minst hos våra svenska busstillverkare som kan exportera bussar till hela världen.

Ska Sverige bli en testmarknad för svenskproducerade elbussar?

– Jag skulle bli väldigt glad om det skulle bli så.

Källa: SvD Näringsliv

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln