Svenske Peter Carlsson ska göra Tesla billigare

Peter Carlsson på besök  i Höllviken där han bl.a. träffade Laddaelbilen.se och SunDrive AB,  Juni 2014 Peter Carlsson på besök i Höllviken där han bl.a. träffade Laddaelbilen.se och SunDrive AB, Juni 2014

Saxat ur Ny Teknik

Peter Carlsson sitter i Teslas företagsledning tillsammans med grundaren och ikonen Elon Musk.– Elon var själv i fabriken sista kvällen av första kvartalet för att säkerställa målet, säger svensken som lärt sig kvalitetsstyrning på Sony Ericsson i Lund.

Plötsligt en dag för fyra år sedan kontaktades Peter Carlsson av Tesla. Den haussade elbilstillverkaren, vars bilar kostar närmare 800 000 kronor, hade hört talas om den svenska logistikstjärnan som då jobbade med produktion hos halvledartillverkaren NXP i Singapore.

Efter att ha träffat gänget i Silicon Valley och provkört en prototyp var Peter Carlsson övertygad.

– Jag blev otroligt imponerad av folket och slogs av den intensiva energin. Så jag sa till min fru att ”De har något väldigt speciellt på gång. Det här äventyret går inte att säga nej till”.

Peter Carlsson började som inköps- och logistikchef på Teslas huvudkontor i Palo Alto sommaren 2011.

Som ung läste han produktion och kvalitetsstyrning på Luleå universitet. Jobbade sedan några år i Norrland, och flyttade till Lund 1995 för att arbeta med mobiltelefoner hos Ericsson, långt innan Sony gått in i bolaget.

– Det var också spännande. Vi var redan då övertygade om den extrema volymtillväxten som väntade mobilbranschen.

Teslas vision är lika dramatisk. Grundaren Elon Musk, utan egen erfarenhet av biltillverkning, har bestämt sig för att utmana den traditionella och kapitalintensiva bilindustrin.

– Alla här är så hängivna den visionen och så otroligt fokuserade att jag aldrig har sett maken. Sista kvällen av första kvartalet var Elon själv i fabriken i Freemont för att leverera bilar ut till kund. Allt för att vi skulle nå vårt mål.

Peter Carlsson berättar också om de något udda åtgärderna bolaget tog till under den långvariga hamnstrejken på amerikanska västkusten i vintras.

– Vi slet som djur för att hitta lösningar på de förseningar som uppstod. Vi fick båtar att öka farten genom att tala direkt med kaptenerna. 

Det samtalet lönade sig. Miljardären Jonas Kleberg hjälpte till.

– Om det är något som Elon Musk försökt trumma in, så är det att ”slaget inte är över förrän klockan slagit tolv”, säger Peter Carlsson.

Bilbranschen har alltid ansetts vara extremt volymberoende. Ettan Toyotas årsproduktion var ungefär 9 miljoner bilar förra året, Volvos 466 000 och Teslas 35 000.

Silicon Valley-bolaget söker andra sätt att jobba på för att nå lönsamhet med lägre volymer. Inköpschef Carlsson menar att en avgörande skillnad är arbetet med leverantörerna.

– Vi jobbar direkt med underleverantörer, och inte med större systemintegratörer. Vi valde till exempel att vända oss direkt till Apples underleverantörer och utvecklade vårt eget infotainmentsystem i stället för att köpa en färdig lösning.

På så sätt hoppas Tesla slå två flugor i en smäll. Unik funktionalitet och lägre kostnader.

Teslas prisnivå måste ner för att nå ökad volym. Ambitionen är att halvera kostnaden för kommande modeller med bibehållen räckvidd.

– Det är utmanande men fullt möjligt att halvera materialkostnaden för de flesta delar i bilen. Vi har exempelvis en hel del läderklädsel av premiumkvalitet. Med något enklare material och stora volymer kan vi göra besparingar.

– Batterikostnaden är en större utmaning. Det krävs nästan lika mycket batterier i den billigare mellanklassbilen. Och det är därför vi bygger den nya batterifabriken.

Tesla investerar 35 miljarder kronor i sin Gigafactory i Nevada. Där försöker Tesla skapa ett effektivare materialflöde med råmaterial direkt från gruvor i Nordamerika och med elkostnader som är väsentligt lägre än i Japan där batterierna tillverkas i dag. På så sätt räknar bolaget med att kunna sänka batterikostnaden med 30–40 procent. Tillverkningen startar nästa år.

Inte långt från Teslas huvudkontor ligger Apple, som sägs vilja vara med och förändra även bilbranschen.

Peter Carlsson vill inte avslöja om han tror på ryktena att Apple utvecklar en egen elbil.

– Nej, jag vill inte kommentera det. Men alla i Silicon Valley talar om det som att det kommer att ske. Och klart är att Apple söker den typen av folk.

Om han själv blivit approcherad vill han inte heller kommentera. Peter Carlsson säger dock, som sig bör, att all konkurrens är välkommen.

– Och eftersom vår vision är att omforma hela industrin, så vill vi förstås att fler ska tillverka elbilar.

Peter Carlsson verkar inte heller bekymrad över att en nytänkare som Apple skulle kunna vara ett större hot än exempelvis Ford och Toyota.

– Nej, men det lär bli konkurrens om talangerna. Det märker vi redan av. Vi rekryterar friskt från varandra.

Och hur är han då, egentligen, den där Elon Musk, en av världens mest hyllade entreprenörer? Peter Carlsson beskriver honom som ”otroligt fokuserad, visionär och snabbtänkt”.

– Han vägrar acceptera konventionella metoder och utmanar oss hela tiden.

Han har bland annat frågat Peter Carlsson varför de nya lättare aluminiummaterialen som används i flyg- och rymdindustrin är för dyra för bilframställning.

– Och då kräver Elon att man går ner på atomnivå för att kunna avgöra om det verkligen behöver vara dyrare. Elon pushar hela tiden. Det är enormt utvecklande – och utmanande.

Källa: Saxat ur Ny Teknik

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln