Hur mycket är du beredd att betala för att ladda?

Artikeln från Gröna Bilister satte igång kommentarerna angående hur mycket man är beredd att betala för att kunna ladda publikt. Med anledning av detta så skulle vi på Laddaelbilen.se vilja få in våra besökares synpunkter på hur mycket ni är beredda att betala för att ladda?

Hur mycket skall det kosta att ladda publikt?
När är ni berädda att betala för laddning?
Hur mycket?
Snabbladdning?
Långsamsam laddning?
Motorväg?
Parkeringshus?
Övriga kommentarer?

Vi tror att inte bara vi på Laddaelbilen.se utan alla ni besökare är intresserade hur andra resonerar kring detta heta ämne!

Fyll i vår enkät på länken här! 
(sammanställning av svaren presenteras på laddaelbilen 2015-03-01)

Kommentera gärna i kommentarsfältet nedan!
 

Kommentera gärna:

  • Daniel • 15 oktober 2016 09:50:33
    Jag kör laddhybrid, jag laddar gärna långsamt på en destinationsparkering. Då betalar jag gärna för parkeringen. Snabbladdare är inte så intressant för mig som kör hybrid.

    Om jag kör elbil betalar jag gärna mer för en tillgänglig snabbladdare och då kan ju en avgift/minut vara ok. Som destinationsladdare betalar jag för långsam laddning men då helst ca 2kr/kwh och parkeringsavgift.
  • Anders H • 17 februari 2015 10:49:32
    Tesla har en vettig lösning som redan täcker det mesta av Europa. Betalas samtidigt med bilköpet och gäller så länge bilen rullar.

    Obegränsad 8 års garanti på batteri och drivlina och kaross i aluminium borgar för högt andrahandsvärde. Enkel konstruktion utan obligatorisk service. Rent och miljövänligt utan olja o bensintank. Motor med en roterande del som kräver lagerbyte efter 50000 mil!
  • Kalle • 16 februari 2015 23:52:26
    Tesla kör en intresant modell, de betalar ju i praktiken en engångs suma på ~ 20'000kr när de köper bilen, så får de "gratis" laddning bilens hela livslängd.

    Man slipper ju kort, id brickor och sånt krångel i alla fall.
  • Magnus • 16 februari 2015 14:22:18
    @Johan, jo men det får inte bli dyrare än att köra på bensin.
    Att ta betalt för tid kan vara relevant på snabbladdare, men i ett parkeringsgarage, köpcenter o dyl. Går man ju inte gärna och parkerar om bilen bara för att man laddat klart.
    Kostar parkeringen multum som den gör på många ställen i Stockholm kan man gott bjuda på lite ström i ett vanligt 10A/16A uttag.
  • Johan Olsson • 15 februari 2015 12:31:26
    Jag tror inte man är beredd att betala mer än vad elen kostar för långsamladdning om man kör hybrid! Ni som kör hybrid, tänker jag rätt?
    /Johan
  • Göran Sjöstedt • 15 februari 2015 12:27:22
    Överförd energimängd baserat på elpriset samt ev tillägg för kortavgift och investering i stolpen. Dock ska väl investeringen förutsätta en marknad med hög beläggning inte dagens minimala start up beläggning. Tidstaxa slår ju hårt mot laddhybrider, som inte tar emot mer än ca 10A och alltså inte kan snabbladda. Stolpar med lägre strömstyrka kräver lägre investering och kan ha lägre tidstaxa. Finns kanske utrymme för två typer av laddstolpar på en utbyggd marknad.
  • Ulf P • 14 februari 2015 19:56:14
    Ola!
    Det var ett resonemang som jag tycker va väldigt genomtänkt!
    Ingen kommer att sätta upp laddstationer i volym om de inte kan se någon ekonomi i det och du fick precis mig att se ett resonemang och modell som håller!
    Tack!
  • Ola • 14 februari 2015 19:30:32
    @Dan
    Håller inte med !
    När det gäller elbilsladdning så är inte energipriset den avgörande faktorn vad som skall betalas när man laddar publikt.
    Det kostar ca 1:00 Kr/kWh men beroende på typ av laddare och hur snabbt bilen tar emot laddning så skiljer kostnaden sig åt från bil till bil.
    Exempelvis får en Nissan LEAF med 3,3kW laddare stå ca 7,5timmar och blockera en 22kW AC laddare för att ladda fullt, medan en Renault Zoe med samma batterikapacitet endast behöver blockera laddaren i 1,25 timmar!

    På publika laddare vill man kunna styra bort problemet att folk parkerar och blockerar laddare längre än de behöver med "avgift per minut".

    Investeringen i laddaren i förhållande till priset på "drivmedlet" är i ett helt annat förhållande än i en bensinpump!
    På tre minuter distribuerar man bensin till ett värde av 1000:- vilket gör att en bensinmack kan på fyra pumpar teoretiskt omsätta 80 000:-/timmen (20 000:-/pump och timme ) på distribuerad bensin/diesel!

    På en 50kW laddare så kan man i bästa fall omsätta el för ca 50:-/timme!
    Detta måste tas med i hur man prissätter! Tillgänglighet av laddare är här mycket viktigare parameter än när det gäller Bensinpumpar!
    Priset måste vara ett styrmedel!
    Sen finns det regler som gör det svårt att vidarsälja el och därför lättare att ta betalt för tid!
    Med vänlig hälsning,
    Ola
  • Dan Ingelsson • 14 februari 2015 19:02:16
    Debitering av laddning skall självklart baseras på överförd energimängd! du åker väl inte till macken och betalar bensinen per tankad minut?
  • Jan Andersson • 14 februari 2015 15:19:42
    Tycker att nu är vi där med laddning att "gratis är inte alltid bäst" !
    Ser man att man kan räkna hem en investering i att sätta upp en publik laddare (både snabb och långsamladdning) så kommer också fler att göra det!
    Det är ju naivt att tro det alltid ska va gratis! Inget annat i värden som har ett värde är gratis! Man får alltid betala på ena eller andra sättet.
    Med vänlig hälsning,
    Janne

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln