Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister

Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljningen av laddbara bilar har ännu inte tagit fart, men äntligen finns förutsättningarna i form av bra bilmodeller och ett växande antal laddstationer. I detta läge spelar små signaler stor roll. Att göra det dyrare att åka på långfärd i elbil än i fossilbil är en signal i helt fel riktning.

Hittills har det bästa plånboksargumentet för elbilar varit den låga milkostnaden. Att ladda sin elbil på en laddstation är oftast gratis. Laddar man elbilen hemma kan man köra för 2-3 kronor milen, om man bara räknar drivmedelskostnaden. Att köra en bensin- eller dieselbil är ungefär tre gånger dyrare.

För den som laddar sin elbil med Vattenfalls eller Fortums snabbladdare kommer det i bästa fall bli lika dyrt att köra på el som att köra på bensin eller diesel, i sämsta fall dubbelt eller tredubbelt så dyrt. Det är svårt att sätta exakta siffror på milkost­naden eftersom laddningseffekten beror på hur fulladdat batteriet är, och även på ladd­aren och bilmodellen.

– Detta besked kommer i ett läge när elbilsförsäljningen står och stampar på en låg nivå, säger Martin Prieto Beaulieu, presstalesman för Gröna Bilister. I januari nyregistrerades 78 elbilar, vilket är lägre än genomsnittet för 2014. Vad vi skulle behöva istället är fler positiva incitament, även om de huvudsakligen är symboliska, som parkeringsförmåner.

Kraftbolagen motiverar det höga minutpriset med att de har stora investeringskostnader för snabbladdarna. Dessutom står bilarna och laddar onödigt länge när det är gratis. Det ökar risken att laddstationen är upptagen när man behöver ladda sin bil.

– Det stämmer att snabbladdarna är dyra, säger Martin Prieto Beaulieu. De är så dyra att ett minutpris på tre kronor inte alls räcker för att täcka kostnaderna, åtminstone inte i dagsläget när elbilarna är få och laddstationerna endast används sporadiskt.

– Därför handlar det hela om att sända signaler, säger Martin Prieto Beaulieu. Kraftbolagen signalerar att de har utgifter. Gröna Bilister skulle önska att de istället väljer att signalera att de tar klimathotet på allvar, att de vill bidra till omställningen till en fossilfri fordonspark.

– Om de så vill kan de se gratis eller billig snabbladdning som en ovanligt meningsfull post i sin marknadsförings­budget, fortsätter Martin Prieto Beaulieu. För att få tillbaka investerade pengar måste kraftbolagen först bidra till att de laddbara bilarna blir så många att laddstationerna används flitigt. Då kan de ta ordentligt betalt.

– Risken är att den enda effekten av den nuvarande prissättningen blir att folk väljer andra snabbladdare, säger Martin Prieto Beaulieu. Fortums och Vattenfalls laddare kommer att stå oanvända. Då får de ändå inte in några pengar.

– När marknaden mognat bör dock laddningen kosta pengar överallt, av precis de skäl kraftbolagen anger, säger Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister. Gratis laddning kan dessutom uppmuntra till onödigt bilåkande. Det är en subvention som gör nytta på kort sikt. På lång sikt är det bättre att subventionera kollektivtrafiken än biltrafiken.

Källa: mynewsdesk.com

 

Kommentera gärna:

  • Peter B på SunDrive • 18 februari 2015 19:13:05
    Ville redovisa ett verkligt utfall istället för teoretiska skrivbordsberäkningar. Min poäng är kanske inte glasklar, men avsikten var att visa att förtjänsten med att ladda hemma kan räcka för att det faktiskt blir lönsamt med elbil om den rullar mer än ca 100 mil/månad, dvs 1200 mil/år. Även med en bil som drar 0,6 liter/mil och inte 1,0 liter/mil som min törstiga V6. Kan man ladda på sin arbetsplats kan man pendla upp till 8 mils avstånd mellan bostad och arbete. Om arbetsgivaren eller fastighetsägaren desutom bjuder på elen får man en riktigt bra morot för bilägarna att satsa på eldrift.
    Någon måste betala för laddinfrastrukturen, det är ju nu klart att kraftbolagen inte är villiga att bjuda på elen längre.
    Genom att öka bensinskatten med 10 öre/liter får staten in ca 800 MSEK/år, vilket på några få år skulle generera all finansiering som behövs för en modern snabbladdinfrastruktur i vårt avlånga land. Några tecken på att så skulle ske lyser med sin frånvaro. Det har cirkulerat rykten om att bensinpriset måste dubbleras för att klara detta, vilket är rent nonsens!
    Givetvis får det inte bli lika dyrt som med bensin/dieseldrift att köra elbil. Tid är ju också pengar, när man väntar på att fylla upp batteriet.
    Men här finns säkert många olika uppfattningar om detta. Skall bli intressant att se vad laddaelbilen.se enkäten ger för resultat.
    Vi har ju under sista halvåret 2014 hjälpt TESLA att mångdubbla snabbladd-kapaciteten i vårt land med 13 SuperCharger stationer med 100 laddplatser från Löddeköpinge i söder till Östersund i norr. Här laddar man gratis som ägare av TESLA Model S, och fyller på i snitt en mil per minut. Det går nu att köra gratis från Östersund till Lissabon eller Rom utan räckviddsångest med en TESLA Model S.
    Avslutningsvis: En Renault ZOE kostar ca 170 000 SEK när supermiljöbilspremien är frånräknad. En bråkdel av kostnaden för en TESLA, men också en bråkdel av användbarheten.
  • Peter B på SunDrive • 18 februari 2015 09:02:21
    Vi har tre tjänstebilar av fabrikat Renault Zoe i bolaget. De levererades 1 juli 2014. Siste december 2014 hade jag kört 797 mil. Vårt kontor ligger drygt 4 mil från min bostad. Med min bensinbil som jag har kvar för längre resor med osäker tillgång till laddinfrastruktur hade dessa mil kostat mig 797 x 14 = 11 200 kr i drivmedelskostnad. Det sitter en 2,5 liters V6 i den.
    Min snittförbrukning med elbilen hamnade på jämna 2kWh/mil, men varierade från 1,24 till 2,58 beroende på körstilen framför allt, men också väderförutsättningarna.
    Mitt elpris exklusive fasta avgifter hamnade på 75 öre/kWh inkl moms.
    Zoes batteri leasas för 1000 kr/mån inkl moms.
    Min totala drivmedelskostnad med elbilen blir 797 x 2 x 0,75 = 1 200 kr. Lägger man till 6 x 1 000 = 6 000 kr,
    blir det totalt 7 200 kr.
    SLUTSATS: jag har sparat 4 000kr på ett halvår med elbilen och samtidigt besparat vår miljö skadliga utsläpp! En riktigt bra affär!
  • Kenneth • 16 februari 2015 13:58:15
    Jag tror dock att det kommer att hämma utvecklingen och intresset. För min egen del så kommer jag nog tyvärr ta fossilbil istället om priset blir ungefär lika. Då behöver jag inte stanna o tanka en enda gång mellan Stockholm o Göteborg tex. Medans om jag tar elbilen så kommer det att ta mig typ minst 1 timme extra i restid, med allt vad det innebär med familjen i bilen...
    Tycker att det vore bättre med typ ett årskort eller liknande för att utnyttja tjänsten, då skulle man nog behålla en bättre image också.

    Kanske man kan ha ett dynamiskt pris. Står man och laddar över en halv timme så ökar kostnaden dramatiskt.
    Och då kan man dessutom passa på att bötfälla fossilbilar (eller överhuvudtaget bilar som inte laddar) som tar upp elbilsplatser och dra in extra pengar den vägen också.
  • Elbilisten • 14 februari 2015 20:48:03
    De flesta som kör elbil laddar det mesta hemma. Man börjar ju normalt med fulladdat batteri hemifrån så att det blir en mindre del av långturen som går på den dyrare strömmen. Så för totalekonomin är det inte så dramatiskt. Ungefär som att gå på restaurang ibland i stället för att äta hemma. Dessutom finns det fortfarande många köpcentra och liknande som bjuder på laddning i förhoppningen att du handlar när du ändå är där - vilket ju brukar vara syftet med att åka dit. En positiv vinkling är att fler kan bli intresserade i att sätta upp snabbladdare när de ser vad folk på enstaka långfärder är villiga att betala. Man är ju inte heller tvingad att ladda fullt. Man avbryter när det räcker för att ta sig till en gratis laddplats eller till målet med resan. Under ett år kommer man kanske bara att snabbladda på enstaka långturer som semester eller på någon ovanligt kall dag. Sverige skulle må bra av fler snabbladdare för elbilar med små batterier.
  • Peter B på SunDrive • 14 februari 2015 15:17:34
    Håller med båda Olle! Detta är ett positivt steg framåt. Vi som är vana elbilsförare laddar hemma på natten och klarar de flesta körbehov med det. Men så fort vi vill köra lite längre en vardag eller över helgen är vi beroende av möjligheterna till lite snabbare laddning. Det är ofta inte praktiskt möjligt att vänta på laddning en timme för att få en till två mils extra räckvidd. Jag betalar gärna för snabbladdning, då alternativet är att inte kunna eller hinna uträtta mitt ärende eller ta min bensinbil istället a' 8-10 kr/mil och ytterligare belasta vår miljö. De som kör plug in hybrider betalar givetvis hellre för mer snabbladdar el än ytterligare bensin/ diesel. Allt ovan förutsatt att elkostnaden inte blir för hög! Nu verkar det som man tänker ta ut en kostnad som omräknat motsvarar 3 - 4 kr/kWh vilket är i högsta laget. Det motsvarar ca 5 - 8 kr/mil vilket är lite för högt, så 1kr lägre pris per kWh är en enligt min mening lämpligare nivå. Det är väl klart att man skall betala för att snabbladda, om sedan en tankstationskedja, ett köpcenter eller en vägrestaurant vill bjuda på elen för att locka laddkunder att köpa andra varor eller tjänster just hos dem är detta ju ett win - win concept för alla.
  • Olle • 14 februari 2015 11:34:01
    Jag tycker det är helt OK att betala för sig. Vår LEAF går jobb-skola-träning osv. Precs som de flesta bilar. Det blir dryga 2000 mil per År.

    Om nu Fortum kan ta betalt så hoppas jag på FLER snabbladdare. Jag ser laddarna som Range Extenders. DVs jag kan ta mig till Stugan/skidbacken osv. Om ja då får betala en hundring så är ju inte det hela värden. Ren elbil+snabbladdare tycker jag är en bra Combo.

    Fler Snabbladdare vid infarter till städerna + BRA destinationsladdare (som inte är upptagna av ICE-bilar eller laddhybrider) är vad jag vill se!

    En annan Olle
  • Olle Frispång • 14 februari 2015 10:38:15
    Detta är kanon! Nu kommer många att se att det går att både locka kunder till sig och på sikt även tjäna pengar på laddstationerna! Det Vattenfall och Fortum gör nu är sätter en "peng" på vad de vill det skall kosta. Se det som en Börsintruduktion av ett företag, nu kommer priset att gå upp och ned för vad det kommer att kosta att ladda! Det är vi elbilsförare som kommer att styra det! Helt plötsligt kanske Ica handlaren kan ta 25:-/30min att ladda på en 22kW laddare som han investerat 20 000:- och det kommer att dyka upp massor av sådana! På motorvägen när du behöver ladda upp 30km extra för att ta dig hem istället för att sitta fast flera timmar kanske det är värt 50:- att ladda 50kW CHAdeMO. Du blev av med problemet med KÖER! Blir det KÖ? Ja då finns det intresse att sätta upp fler 50KkW laddare på samma ställe för det kommer in pengar!
    Det kommer att vara gratis på många ställen, svindyrt på andra men och det är vi som styr!!!
    Varför laddar ingen på Vattenfalls eller Fortums laddare? Jo för tecknar du Villa el med EU-EL får du ladda gratis på alla deras snabbladdare ;)
    NU KOMMER DET ATT TA FART!!!!!
    DETTA ÄR DET BÄSTA SOM HÄNT PÅ LÄNGE!
    Vattefall och Fortum, varför inte sätta 5:-/minut? ;)
    /Olle

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln