Bra start för bränslecellsdrivna Toyota Mirai

Mirai, Toyotas första bränslecellsdrivna produktionsbil, har fått en exceptionell försäljningsstart i Japan med 1500 kundorder den första månaden. Toyotas ursprungliga plan för den banbrytande sedanen, som började säljas i Japan den 15:e december förra året, var 400 bilar under hela 2015.


På grund av det oväntat stora intresset räknar Toyota med att vissa kunder kommer få vänta på sina bilar. Cirka 40 procent av kunderna som valt att orderteckna sig för Mirai är privatkunder. Dessa tidiga användare av Toyotas bränslecellsteknik kommer att bli de första att uppleva ett nytt kapitel när det gäller nollutsläpp vid bilkörning. Mirais elmotor drivs av elektricitet som genereras från vätgas genom en kemisk reaktion i en bränslecell. 

Bilen har utmärkt miljöprestanda utan att generera den så omtalade räckviddsångesten som många upplever med dagens konventionella elbilar. Mira har en räckvidd på över 50 mil och har endast vattenånga som utsläpp från bilen. Lanseringen visar på en potential att ytterligare påskynda energidiversifieringen och hjälpa till att bygga ett framtida samhälle med vätgas som energikälla.

För att bidra till att uppmuntra utvecklingen av vätgasdrivna bränslecellsfordon från andra leverantörer gjorde Toyota nyligen tusentals av sina globala vätebränslecellspatent tillgängliga för andra, helt fria från royalties.

Källa: mynewsdesk.com

Kommentera gärna:

  • john smith • 13 februari 2015 09:28:49
    ful bil
  • Anders • 7 februari 2015 21:39:26
    Fördelen med el är också att det finns en infrastruktur som redan är utbyggd. Varför skall det byggas en till. Jag gissar att det finns intresse inom förbränningsmotortillverkare att dessa bilar blir till. Även här ser jag en fördel med elbilen då utvecklingen av elmotorer görs inom många områden.
    Mär det gäller räckvidd så är en Tesla inget som gör en orolig med tanke på alla stationer som finns att tanka på. Dessutom kanske ni har sett Teslas video där de byter batteriet på 90 sekunder. Målet för dem är att byta på 30 sekunder. Varför då börja bygga vätgasmackar i massor som är komplicerade och dyra och dessutom hur miljövänligt kommer transporten av vätgasen att vara? Elen transporteras miljövänligt till alla uttag.
  • Patrick • 2 februari 2015 14:43:52
    Extremt negativa alla låter. Hur mycket energi som går åt att framställa kan ju vara intressant men det mest intressanta är ändå vilka utsläpp framställningen producerar, sedan vore det intressant att veta priset för bilen. Inbillar mig att det tar ett antal år innan detta kan vara konkurrenskraftigt på riktigt? Men intressant är det helt klart men än så länge är nog elbilen snäppet före i miljöhänsyn samt det nationella oberoendet som så många glömmer i debatten
  • Kalle • 1 februari 2015 09:54:01
    Om vi börjar med
    100 kwh AC vid kraftvärket.

    För att få de till elbilen transformerasde och skikasvia elnätet med 90% efiktivitet.
    Då har vi 90kwh kvar.
    Sen gör vi en ac-dc omvandling och laddar ba
    Teriet. De liger på 85% effectivitet.
    Kvar blir 77kwh
    Sen har elbilen ca 90 % efiktivetet, blir altså ca 69kWh kvar att använda.

    Nu kollar vi på en bränslecells bil:
    100kwh vid kraftvärket.
    Först komer en ac-dc convertering på 95%
    Sen kommer electrolysen av vatten på 75%
    Då har vi 71kWh kvar
    Sen kommer kompremering av vätgasen 90% sen kommer transport och tankning 80% då har vi 51 kWh kvar när de är i tanken.
    Sen är bränslecellen 50% efectiv, så 26 kWh kvar, sen har vi förståss sama elmotor som en elbil på 90% igen.
    Kvar blir då 23kWh som man utnytjar.

  • John • 21 januari 2015 21:26:45
    Vätgasbilar är ju bara efterblivet. Ineffektiv framställning, krånglig transport, svår förvarning. Hur de tänker undrar jag verkligen...
  • Martin • 19 januari 2015 13:34:44
    Faktum är att du också glömmer att berätta hur mycket energi som åtgår. Hur mycket är det?
  • Anders • 17 januari 2015 11:38:17
    Man glömmer att berätta hur mycket energi som går åt för att producera vätgasen, hur mycket komplicerad logistik med tankbilar och extremt kostsamma vätgasmackar som krävs för att detta skall fungera! Det är fantastiskt att kunna köra på vätgas med vatten som utsläpp, men tyvärr har man flyttat problemet till produktions och logistikprocessen av bränslet istället!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln