Audi visar framtida teknik på Consumer Electronics Show 2015 i Las Vegas

Audi presenterade mycket nyheter på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas den 6-9 januari 2015. På elektronikmässan, som räknas som en av världens viktigaste, visar Audi prov på dagens och morgondagens teknik med fokus på kommunikationen mellan bilen och omvärlden. Huvudteman kommer att vara självkörande bilar, nya Audi connect-tjänster, infotainmentmoduler, nya koncept för reglage och skärmar samt det senaste inom ljusteknik. Till höjdpunkterna hör den hybriddrivna självkörande konceptbilen Audi prologue.

Nedan är några av nyheterna:

En fyrkärnig processor som gör åtta miljarder beräkningar i sekunden. En virtuell varvräknare med en visare som uppdateras 60 ggr per sekund för att garantera en helt flytande rörelse. 3D-ljud som kan matcha ljudet i en konserthall, en integrerard surfplatta som styr multimedia och enkel, trådlös kommunikation mellan bilen och de mobila enheterna. Bekväm induktiv laddning av elbilar och laserstrålkastare som lyser upp vägen hundratals meter. Därtill autonoma bilar som kör förarlöst runt Hockenheim-banan i 240 km/h och på highway från Silicon Valley till Las Vegas för egen maskin. Audi driver på den tekniska utvecklingen. På CES i Las Vegas visar märket prov på vad vi kan förvänta oss av framtidens Audi-bilar.


“Digitalisering och uppkoppling inom alla områden är megatrenderna för närvarande” konstaterar Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Utvecklingschef AUDI AG. "Bilen håller på att bli en mobil enhet på fyra hjul. Att kunna vara uppkopplad är nyckeln till framtiden och ett av de viktigaste områdena för vårt utvecklingsarbete.

Förarassistanssystem och självkörande bilar

Förarassistanssystemen gör körningen både bekvämare, säkrare och effektivare. Audi Q7, som lanseras under 2015, kommer att utrustas med helt nya system som t.ex. Predictive Efficiency Assistant, trailerassistent och adaptiv farthållare med köassistent. Redan under innevarande årtionde kommer Audi som nästa utvecklingssteg introducera ny teknik för självkörande bilar. Systemen kan då ta över körningen i vissa situationer om föraren begär det.

Audi har under flera år tagit en ledande position och visat vad som är möjligt. I oktober 2014 kördes konceptbilen Audi RS 7 för första gången förarlöst runt Hockenheim-banan. Med en topphastighet på 240 km/h blev den världens snabbaste självgående sportbil.

Under tidigare år har Audi visat upp självparkerande bilar och teknik för körning i trängseltrafik under CES. I samband med CES 2015 passerade Audi en ny milstolpe med en självkörande Audi A7 som utvecklingsteamet döpt till Jack. Konceptbilen, som har försetts med en rad sensorer och säkerhetssystem kördes autonomt hela den långa sträckan från Stanford i Silicon Valley via Bakersfield till Las Vegas.

En central del i Audis ledande position när det gäller autonoma bilar är det centrala styrsystemet (zFAS) som bearbetar all information som samlas in av sensorerna. Av informationen skapas en detaljerad bild av omgivningen runt bilen. Den snabba onlineuppkopplingen via Audi connect skickar data från systemet till en molnbaserad IT backend. Där bearbetas informationen med hjälp av maskininlärningsalgoritmer och artificiell intelligens innan den skickas tillbaka till bilen. På så sätt utökas hela tiden bilens intelligens under körningen så att den kontinuerligt förbättrar förmågan att hantera komplexa trafiksituationer. Samtidigt kan andra användare av tekniken dra fördel av den insamlade informationen.

Audi Matrix Laser – ny innovativ ljusteknik

Audi har under många år varit ledande inom ljusteknik i bilindustrin. Bland banbrytande innovationer, som idag erbjuds i flera Audi-modeller, är Matrix LED-strålkastare för intelligent och flexibel helljusbelysning av vägbanan samt dynamiska blinkers som visar körriktningen.

En annan världsnyhet är laserstrålkastare, som redan idag finns på Audis supersportbil R8 LMX med en räckvidd på flera hundra meter. På CES lanserar Audi nyheten Audi Matrix Laser som nästa steg. Det är laserstrålkastare som lyser upp vägen med ett skarpt sken med lång räckvidd och dessutom automatiskt anpassar helljuset kring mötande trafik och trafikanter. En annan nyhet är belysning som underlättar vid smala passager som t.ex. vägarbeten. Genom två skarpa ljusstrålar på vägen markeras bilens bredd.

Intuitiva smarta reglage och digitala skärmar i Audi TT och Audi Q7

Tydliga och intuitiva funktioner har alltid varit en styrka hos Audi. På CES kommer Audi att visa de senaste nyheterna när det gäller förarmiljön i nya Audi TT och kommande Audi Q7. En av höjdpunkterna är Audis virtuella förarmiljö med helt digitala kombiinstrument som visas i avancerad 3D-grafik. Föraren kan dessutom välja olika visningslägen på den 12,3-tum stora TFT-skärmen som drivs av en T 30 grafikprocessor utvecklad av Audis samarbetspartner NVDIA.

Audi kommer även att presentera nyheter när det gäller reglage. Audi TT och nya Q7 är utrustade med MMI-enheter med ett helt nytt användargränssnitt som liknar dagens smartphones, där platta hierarkier ersätter spretande menyträd.

För att enkelt och säkert kunna styra de olika funktioner med bl.a. telefon, radio, media och navigering finns flera valmöjligheter; antingen via multifunktionsratten eller röststyrning som nu förstår vardagligt tal, alternativt den traditionella tryck-vrid-knappen eller en pekplatta som klarar både tecken och rörelser med flera fingrar. I Audi TT sitter det helt pekstyrda gränssnittet för MMI på själva tryck-vridknappen. Audi Q7 har istället en separat gränssnittsyta där systemet dessutom ger en kännbar feedback efter inmatningen av varje post.

Uppkopplad mot omvärlden med Audi connect

Begreppet Audi connect omfattar alla applikationer och användningsområden som krävs för att bilen ska vara ansluten till ägaren, internet, offentlig infrastruktur och andra fordon.

En central hårdvaruenhet, Audi connect, ansluter bilen till Internet via LTE, den snabbaste överföringsstandarden som finns. Bilens passagerare kan ansluta sina mobila enheter till ett WLAN, som också ger föraren personanpassade online-tjänster i bilen från Audi connect. En av nyheterna är Online Media Streaming, som ger tillgång till olika musiktjänster och uppdatering av navigeringskartor online.

I nya Audi Q7 kommer fler tjänster att tillkomma, bl.a. för smartphones. Beroende på om kunden ansluter till en iOS- eller en Android-enhet kommer gränssnittet att öppna upp Apple Car Play- eller Android Auto på bilens MMI-skärm. Utöver ett omfattande musikutbud innehåller båda plattformarna navigerings- och meddelandefunktioner samt mötespåminnelse.

Framtida s.k. Car-to-X-teknik är ett annat viktigt område inom Audi connect. Systemet gör att framtida bilar från Audi kommer att kunna kommunicera med trafikljusen i en stad så att trafiken flyter fram snabbare och effektivare, något som redan testas i Berlin. En annan funktion är att systemet sköter betalningen när man parkerar i ett P-hus eller vid en gata, så att man slipper lägga i pengar eller dra sitt kort i parkeringsautomaten. Systemet kan också läsa av hastighetsbegränsningar och varna för faror samt föra över lämplig information till andra bilar.

En annan nyhet som visas på CES är Audis mobilnyckel. Tekniken, som innebär att föraren kan låsa upp sin bil via en smartphone eller smartwatch, är ett flexibelt komplement till de traditionella nycklarna. Mobilnyckeln utnyttjar Near Field Communication (NFC), som är tillgängligt även om batteriet i mobilen skulle vara tomt.

Infotainment i partnerskap med NVIDA. Ny surfplatta från Audi.

På CES kommer Audi att visa upp flera spännande nyheter inom infotainment. En av nyheterna visas i Audi Q7, där man enkelt kopplar upp sin smartphone via Audi phone box samtidigt som den laddas induktivt enligt Qi-standard.

3D-ljud är en annan nyhet. I de påkostade ljudsystemen från Bose och Bang & Olufsen integreras extra högtalare som ger en extra höjddimension i ljudet. En sofistikerad algoritm räknar fram information för den tredje dimensionen från konventionella stereo eller 5.1-inspelningar och bearbetar det för återgivning via högtalarna.

Med den nya modulära infotainmentenheten ökar Audi möjligheterna till snabbare uppdatering. Den revolutionära metoden med en modulbaserad elektronisk arkitektur innebär att Audi närmar sig hemelektronikbranschens snabba livscykler.

2012 lanserades den modulära uppbyggnaden MIB (Modular Infotainment Baukasten ) i Audi A3 med ett NVIDIA T 20-chip som systemets hjärta. Ett och ett halvt år senare har Audi tagit nästa steg i utvecklingen av MIB i samband med det nya infotainmentsystemet i Audi TT samt i nya Audi A6 och A7 Sportback. Åter igen är det en NVIDIA-processor som spelar nyckelrollen. T 30 är ett quad core-chip som kör ett 3D-grafikprogram från Rightware, ett företag som är specialiserat på tillverkning av mjukvara som gör det möjligt att visa brilliant grafik på två skärmar samtidigt. Tack vare den modulbaserade uppbyggnaden kan Audi hålla MIB-enheten ständigt uppdaterad och snabbt integrera nya, spännande nyheter från hemelektronikbranschen.

Tegra 4 är ett annat chip från NVIDIA som styr Audi tablet, den nya surfplattan som lanseras i nya Q7. Med en aktiv 10,1-tum stor skärm levererar Audi tablet underhållning till passagerarna. I bilen ansluts surfplattan automatiskt till bilens infotainment- och navigeringssystem via WLAN. Det unika med Audi tablet är att den har utvecklats speciellt för användning i bilen. Det innebär att den är både av hög kvalitet och robust konstruktion. Givetvis kan den användas via WLAN även utanför bilen.

Elektronisk arkitektur med 48-volts elsystem

För att befästa sin ledande position inom hårdvara införde Audi det som kallas Progressive Semi Conductor Program (PSCP) i slutet av 2010. Här engagerar Audi inte bara systemleverantörer, utan också tillverkare av halvledare, vilket är en nyckelfaktor för framtida innovationer. Precis som när det gäller hårdvara så utvecklar Audi egna lösningar inom mjukvara. En uppgift som huvudsakligen faller på dotterbolaget e.solutions GmbH.

Inom fordonselektroniken har Audi utvecklat en ny, skalbar arkitektur med ett 48-volts elsystem i bilen. Det kommer snart att komplettera konventionella 12-volts system och möjliggöra användandet av nya högpresterande elkomponenter. Exempel på det är elkompressorer som extra turboladdare eller starkare generator som har möjlighet att återvinna en större mängd kinetisk energi. När den senare används som motor förvandlar den bilens drivlina till en effektiv, mild hybrid.

Elektromobilitet med elbilar i utveckling. Ny e-tron lanseras varje år.

Under namnet e-tron driver Audi utvecklingen snabbt framåt när det gäller elektrifiering av drivlinan. Ett av många exempel är kontaktlös laddning av helt eller delvis eldrivna e-tron-modeller. Audi lägger ner stora resurser på utveckling av induktiv laddning, s.k. Audi wireless charging (AWC).

Audi har även utvecklat en matris för drivlinor som ger ett stort antal varianter så att varje kund kan hitta en lösning som tillfredsställer hans eller hennes behov. Alternativen är allt från 48-voltssystem till plug-in hybrider. De förenar fördelarna hos en förbränningsmotor med fördelarna hos en eldriven motor och ger såväl lång räckvidd som motorstyrka och effektivitet.

Strax innan årsskiftet lanserade Audi den första plug-in hybriden Audi A3 Sportback e-tron. Tekniken kommer nu snabbt att rullas ut på fler modeller, närmast i mellan- och toppsegmentet. En ny e-tron-modell kommer sedan att lanseras varje år. Samtidigt håller Audi på att utveckla helt eldrivna fordon med högkapacitetsbatterier och kraftfulla motorer som inte kräver kompromisser när det gäller räckvidd och användningsområde.

En blick in i framtiden: Audi-modeller på CES

Fyra spektakulära bilar visas upp i Las Vegas. Serietillverkade TT Roadster, RS 7 Sportback och R8 LMX samt den självkörande konceptbilen Audi prologue piloted driving som byggts speciellt för CES. Konceptbilen är ett exempel på det senaste inom progressiv teknik. I den ljusa interiören har man skapat en helt ny enhet där bilens arkitektur och konceptet med skärmar och kontrollenheter integrerats till en helhet. Hela frontpartiet på instrumentbrädan består av en tredelad pekskärm. Utöver detta finns även en innovativ, supertunn och flexibel OLED-skärm (organic light-emitting diode).

Hybrid-drivlinan i koneptbilen har en stark 4,0 TFSI-motor, som arbetar tillsammans med en kraftfull elmotor. Systemet har en effekt på 677 hk och ett totalt vridmoment för båda motorerna på 950 Nm. Detta gör att Audis självgående konceptbil accelererar från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Källa: Presrelease Audi

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln