7 144 laddbara fordon i Sverige

Under oktober ökade antalet laddbara fordon i Sverige med 414 stycken, trots att supermiljöbilspremien tillfälligt är slut. Hittills i år har de laddbara fordonen ökat med 122 procent eller 3 922 fordon. Det totala beståndet uppgick i slutet av oktober till 7 144 fordon, fördelat på 4 321 laddhybrider, 1 924 eldrivna personbilar, 754 eldrivna lätta lastbilar samt 145 eldrivna fyrhjuliga mc. 

På www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

Trenden att laddhybriderna dominerar beståndsökningarna fortsätter, under oktober stod laddhybrider för drygt fyra femtedelar av ökningen. I slutet av oktober fanns laddbara fordon registrerade i 257 av landets 290 kommuner.

-  Just nu råder stor osäkerhet kring hur styrmedlen för laddbara fordon kommer att se ut de kommande två åren. Osäkerhet gynnar aldrig ny teknik, och den direkta konsekvensen är att färre kunder vågar byta från diesel och bensin till el som drivmedel. Ironiskt nog verkar den röd-gröna regeringen ha väsentligt lägre ambitionsnivå för de klimatbästa bilarna än Alliansen haft, säger Olle Johansson, VD Power Circle.

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (774 st) och Renault Kangoo (644 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (1 958 st) och Toyota Prius (1 025 st) vanligast. De flesta laddbara fordonen ägs av juridiska personer (83 procent), vilket är en trend som håller i sig. Den vanligaste kontakten på fordonen är fortfarande Typ1 (69 procent), följt av Typ2 (26 procent).

Källa: Power Circle

Kommentera gärna:

  • Marcus • 23 november 2014 01:25:36
    Power Circle är en lobbyorganisation som har nästan bara vinstdrivande privata företag som medlemmar, fast de kallar dem partners. Så det är inte direkt någon nyhet att de gör allt för att svartmåla den nya regeringen som är icke borgerlig.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln