Hur många kilometer får jag när jag laddar med xxkW?

Vi får många mail där man efterlyser information om hur länge man måste ladda på olika laddstationer för att kunna köra en viss sträcka. Detta är ju väldigt viktig information både när man skall välja laddplats att ladda på och ännu viktigare för de som skall sätta upp laddstationer.

Exempelvis vill man sätta upp en laddstation vid en vägrestaurang där man vill elbilisten skall stanna upp en timma för att äta, sträcka på benen och spendera lite pengar på annat, är det dumt att sätta upp ett vanligt 16A Schuko uttag! På en sådan här laddplats bör man sätta upp minst minst 20-50kW laddare och gärna några stycken. 

Är det en parkering vid ett stort köpcenter så kommer besökaren kanske att spendera några timmar på köpcentrat detta gör att laddplatsen kanske blir blockerad en längre tid när elbilsföraren är inne och handlar. Bilarna här kommer att uppta laddstationen en längre tid än på vägrestaurangen. Detta innebär att kravet på att ladda snabbt är inte lika stort här utan kanske viktigare att det finns fler laddstationer för att öka tillgängligheten. Det kan här vara bättre att sätta upp ett antal 20kW laddstationer istället för färre 50kW stationer. Här kan man ha en kombination av laddmöjligheter.

I ett parkeringshus på en flygplats, arbetsplats eller parkering över natten är det i de flesta fall O.K. om bilen blir fullladdad på ca 8 timmar.

Ovan är bara några exempel på där det gäller att välja rätt effekt och typ av laddstation. De som väljer fel kommer att förlora besökare, när konkurrenten erbjuder bättre alternativ! Detta är redan väldigt tydligt i Norge.

Bilden ovan visar hur många km man får per minut man laddar . OBS! Detta är grova estimat då parametrar som körstil, bilens vikt, väder, däck...o.s.v. spelar in, men förhållandet mellan de olika effekterna stämmer.

Vi hittade denna jämförelse i SunDrives broschyr som beskriver olika typer av laddstationer.
Ladda ned broschyren här!

Källa: SunDrive AB

 

Kommentera gärna:

  • Olle • 28 oktober 2014 14:24:25
    Pratatde med lokala skidbacken (6 mil bort) De kunde erbjuda motorvärmaruttag på personalparkeringen. Det är fullt tillräckligt för att LEAFen skall ta sig fram och tillbaka även en kall vinterdag. PERFEKT! De lovade till och med att boka en plats om jag hör av mig dagen innan :-)
    Det måste inte alltid till stora investeringar för att göra det möjligt för elbilar.
    Jag hoppas på SNABBLADDARE vid genomfartsleder/infarter till städer och långsamladdning ( gärna typ 2 uttag) vid målen. DVS indrottsanläggniongar, shoppingcenter mm
  • Mazdak Haghanipour • 27 oktober 2014 09:33:12
    Kolla också in http://emobility.se
    Här finns all information du kan tänkas behövas när du vill etablera laddstationer.
  • Morfar • 26 oktober 2014 15:18:27
    Här är det en till som är bra att hänvisa till när man försöker påverka myndigheter eller företag att ordna med laddplats:

    http://www.svenskenergi.se/Global/Dokument/Vägledningar/Sv%20Energi_laddinfrastruktur%20uppdaterad%2026%20sept%202014.pdf
  • Johan • 26 oktober 2014 11:24:58
    Tack! Laddade hem och skickade till min kollega som ska sätta upp laddstationer på företages olika filialer!
    Mvh
    Johan

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln