I LÖRDAGS INVIGDES EN DEL AV EUROPAS STÖRSTA SATSNING PÅ LADDINFRASTRUKTUR  FÖR ELBILAR PÅ CENTER SYD I LÖDDEKÖPINGE 

Det är amerikanska TESLA som storsatsar på eldrift. Man har varit mycket framgångsrika med sin eldrivna lyxsportbil TESLA Model S och för att stimulera försäljningen av denna och kommande TESLA-modeller bygger man ut en egen snabbladdningsinfrastruktur till sina kunder.

TESLA har byggt över 300 Super Charger laddstolpar i Europa och nya tillkommer i rask takt. Nyligen invigdes den 50:e stationen i Europa. Satsningen saknar motsvarighet då TESLAs snabbladdare är 2-3 gånger kraftfullare än andra på marknaden förekommande stationer.

 
Under juli månad kom den svenska satsningen igång på allvar. Bara i detta första steg mer än

4-dubblas den totala befintliga snabbladdningskapaciteten i Sverige när 5 nya TESLA stationer med 38 laddstolpar öppnas. Stationerna finns i Arboga, Karlstad, Uddevalla, Falkenberg och Löddeköpinge och är nu alla i full drift. Totalt ett tjugotal stationer är planerade i Sverige och är den hittills i särklass största satsningen på snabbladdare i Sverige.

 
I dessa kraftfulla snabbladdningsstationer kan man uppnå ca en mils körsträcka per minut laddtid. Med en TESLA Model S kan man således ladda upp till ca 40 mil körsträcka på 40 minuter.


TESLA har aviserat att under 2016 kommer en ny mellanklassbil med 30 mils räckvidd att lanseras, och för dessa bilars ägare blir denna snabbladdningsinfrastruktur en viktig tillgång.


Igår invigdes den 5:e stationen i den svenska satsningen på Center Syd i Löddeköpinge. Stationen ligger i anslutning till Dahls Hotel vid södra rondellinfarten till området. Inbjudna gäster samlades kl 13, och många tog tillfället i akt att provköra eller provåka en TESLA Model S. Snart blev det kö av anländande TESLA-bilar till laddstationen och under 15-20 minuter var alla 8 laddplatserna upptagna och stationen fick arbeta för högtryck. Bland gästerna fanns bl a representanter från Region Skåne, EON och Öresundskraft och den nöjde fastighetsägaren Sten Persson delade ut champagneflaskor till alla som bidragit till att stationen kommit på plats.

 
Det skånska bolaget SunDrive AB, med rötter i Lund och Höllviken, medverkar i denna den största laddinfrastruktursatsningen för elbilar i Sverige, Skandinavien och Europa. Bolaget har anlitats för projektledning och teknisk support i samarbete med Infratek AB, som utför samtliga elinstallationer. Bolaget har också drivit och deltagit i alla processer för de tillstånd som krävts innefattande bygglov, avtal med kommuner, myndigheter, markägare och eldistributörer. Bolaget har över 20 års erfarenhet av elbilsprojekt både i Sverige och utomlands.

Källa: Pressrelease SunDrive AB

För mer information kontakta:

Peter Bäckström, SunDrive AB  peter@sundrive.se  0705-76 50 58

Kommentera gärna:

  • Nikki L • 7 september 2014 23:08:10
    @Anders Hansen
    Jag har också många gånget tänkt det samma! Tesla är byggt på engagemang och av folk som brinner 200% för det de håller på med. Glöm inte Christian Von Koeniggsegg!!! Killen som såg "Flåklypa Grand Prix" som barn och började drömma om att bygga extrema sportbilar. Han har varit uträknad många gånger, men rest sig igen och han säljer idag en av de mest eftertraktade extrembilarna i världen. Han ville vara med och bygga elbilar i Trollhättan!!! Men som sagt NEJ sägarna fick bestämma! :(
    Gissa vem som idag uppvaktar och sträcker ut handen för att vilja jobba med CVK? Christian är en eldsjäl och har lärt sig mycket under resan med att få fram dessa åtråvärda bilar folk köar för att betala fantasisummor för! Denna kompetens finns det de som ser ett värde i ;)
  • Anders Hansen • 7 september 2014 20:37:29
    Är så oerhörd impad av Elon Musk och hans medarbetare. I Nevada är det nu bestämt att Teslas Gigafactory ska ligga. Här skall produceras morgondagens batterier för Teslas Model 3, som kommer att bli märkets första modell som är prissatt för att kunna säljas i stora breda upplagor. Hur mycket kostar fabriken? Knappt 50 miljarder! All el som behövs för fabriken produceras med vind- och solkraft i närområdet. Antal nya jobb på fabriken: 6500! Tänk att Tesla växte fram samtidigt med SAAB´s resa med Spyker och Müller började. Man hade även då idéer och prototyper på elbilar, men nejsägerna fick sista ordet. Tänk om vi hada satsat lika målmedvetet i Trollhättan!
  • Missing E • 3 september 2014 08:37:45
    Rätt Micks!
    Tar de andra till sig den utsträckta Tesla handen, så skulle exempelvis en LEAF, Zoe eller BMW i3 laddas på ca 10min i en Tesla Super Charger!
    /Missing E
  • micks • 3 september 2014 08:18:08
    Jag tycker att andra biltillverkare ska göra bilar med tillräckligt stort batteri så att dom klarar av att ladda från teslas laddstationer (dom är ju inbjudna att haka på ifall dom pyntar till utbyggnaden och drift).
    Under tiden så får väl teslas laddstationer stå som reklampelare och som en nagel i ögat på andra tillverkare, samt att ladda teslabilar med.
    Det är tydligen redan 170st sålda i sverige och bra många mer är på väg, samt alla norskar som laddar, så dessa laddare blir nog väl utnyttjade av "bara" teslabilar.
    Kul utveckling.
  • Marcus • 2 september 2014 23:11:19
    Nu börjar det äntligen hända saker i rask takt. Positiva saker, för oss bilister och för vår närmiljö.

    Men känns det inte som att det är slöseri med resurser eftersom endast tesslabilar kan ladda på dessa stationer ? Då får man ju vänta tills minst år 2016 innan vanligt folk kan köpa en bil som går att ladda hos tessla. Vad tycker Ni ?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln