Supermiljöbilpremien snart slut

Pengarna för den statliga supermiljöbilspremien är på väg att ta slut. Bara 800 bilar återstår innan den som köper till exempel en elbil eller en laddhybrid blir går miste om 40 000 kronor, uppger Ekot i Sveriges Radio.

Branschorganisationen Bil Sweden vill att regeringen skjuter till mer pengar, utöver de 200 miljoner kronor som redan är avsatta, för att premien ska räcka året ut.

- För om du ska beställa en sådan bil är leveranstiden kanske en till två månader och vi gör bedömningen att pengarna tar slut i mitten på september. Det är avgörande för beslutet att våga beställa en bil att man får de 40 000 kronorna som är supermiljöbilspremien, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén till Ekot.

Regeringen lovar inget besked om de ytterligare 50 miljoner kronor som krävs förrän i höstbudgeten.

Källa: Energinyheter.se/TT

Kommentera gärna:

  • Micke • 14 augusti 2014 16:48:50
    @Thomas
    Kan man köpa bil för 500k-800k så ska man inte få någon rabatt för det. Finns ingen anledning att sponsra så rika människor.

    Däremot så vore ju en straffskatt bra på tunga. motorstarka och utsläppande fossilbilar. Kanske 150k extra på en vanlig V60. Norge har ju visat vägen där.

    Däremot så är jag för en hög supermiljöbilspremie på rena elbilar (och elbilar med räckviddsförlängare som går minst 15 mil på el).

    För laddhybrider så borde straffskatten eller premien ligga så att de är billigare än motsvarande ren fossilbil men mycket dyrare än en ren elbil (där har Norge missat lite).
  • Thomas • 13 augusti 2014 20:02:53
    Tycker super miljöpremien borde vara ännu högre.
    Dessutom borde man vara flexibel med premien. Ex. En V60 kostar 400000kr en V60 hybrid kostar 600000kr. Då hjälper inte 40000kr. Man kanske skulle ta bort momsen på mellanskillnaden ev. andra skatter om det finns några.

    Sedan finns det ju batteribilar mellan 500000 -800000kr då känns 40000kr snålt. Borde vara högre miljöpremie om den är ren elbil.

    För övrigt tycker jag att en hybridbil skall ha en förbränningsmotor på max 150hk och att elmotorn måste stå för minst 30% av total effekten. Detta borde sedan uppdateras om 5-10år. 50% av effekten måste vara elmotor.
  • Mats Hägglund • 3 augusti 2014 14:41:51
    Suss
    Titta på en Renault Zoe i så fall den är mindre än Leafen m,en större än E-up, E-golf tror jag är dyrare än Leafen.

    MVH/Mats (1400 mil i Leafen och supernöjd)
  • Stefan S • 2 augusti 2014 17:31:48
    Jag har en kompis som köpte en LEAF på Mobility Motors i Malmö i Onsdags. De erbjöd en LEAF för 1380:- + moms /månad i 12 månader och max 1500 mil!
    Han är tvungen att betala i 12 månader och även tvungen att lämna tillbaka bilen efter 1500 mil även om inte det gått 12 månader.
    Ingen kontantinsats utan endast en uppläggningsavgift på typ 550:-. Han får även betala trafikförsäkringen under tiden som är mycket låg.
    De tar tillbaka bilen och han behöver inte bekymra sig om restvärde! Detta är den mest förmånliga dealen jag sett någon få i Sverige! Perfekt för de som vill testa elbil och till en mycket billig peng utan risk!
    /Stefan S
  • Kalle • 2 augusti 2014 17:19:59
    För mig blir det begangnad eller leasning. Men en elbil blir det :)
  • KennyRogers • 2 augusti 2014 09:18:01
    Hej Suss!!
    Du kan ju alltid köpa en begagnad....Som jag, en Leaf ,älskar den!!
  • Suss • 2 augusti 2014 01:44:05
    Nu är det bråttom, vilken bil skall jag köpa? BMW i3 snygg, men för dyr!
    Tesla Mod S, snyggare men ännu mer för dyr!
    Nissan LEAF, vet inte vad jag tycker om utseendet men för dyr :(
    VW-eUp, känns som en "mopedbil" men priset börjar närma sig acceptabel nivå... Men inte för en mopedbil!
    ...eller skall jag köpa en en liten billig Disel istället????
    Usch vad svårt!! Vill ju ha elbil!!!!
    Hjälp mig!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln