35 mil med en Zoe på två korta laddstopp!

För två veckor sedan bar det av till Borgholm med den nyinförskaffade Zoen. I bagaget hade jag med mig en smart portabel mode3 laddbox som laddar 3x32A (22kW) alternativt 3x16A(11kW). Zoen har en internladdare som klarar ända upp till 43kW AC-laddning. Vid 43kW laddas den full på 30 min, 22kW ca 1 timme och 11kW på ca 2 timmar. Jag startade resan i Höllviken och körde upp till Norje Boke i Blekinge, där jag enkelt hittade ett trefasuttag som jag fick ansluta min portabla laddbox till. Lyckan var att det var ett 3x32A uttag.

Efter två mjukglassar och en kaffe (ca 1 timmes laddning) fortsatte jag färden i rikting mot Kalmar. När jag passerade Karlskrona googlade jag "Renault återförsäljare" och fann Liljas i Bergkvara.  Jag ringer Liljas och frågar om de fått upp någon laddbox till Zoe? Tyvärr har vi inte det än, blev svaret lite skamset. (Nu kan de väl inte neka mig att få "låna ett trefasuttag" en timme tänkte jag) Jag frågar hur är det med trefasuttag? Det är inget problem, det fixar vi, blev svaret!

Nu la jag in Bergkvara i GPSen och visste att där kan jag svänga in med Zoen för att ladda. Väl framme konstaterade jag att det behövdes ca 80km för att ta mig till Borgholm och jag hade ca 40km i range kvar. Det blev ett stopp på ca 50 min i Bergkvara. När vi lämnade så hade vi ca 130km i range och nådde enkelt Borgholm.

Jag har kört ca 5000 mil med en Nissan LEAF innan jag nu skaffade Zoen. Båda bilarna är jag mycket nöjd med, men det som jag direkt ser som en fördel med Zoen är möjligheterna med AC laddning upp till 43kW!

Med en enkel Mode 3 laddare i en väska, har jag en "snabbladdare" med mig i bagaget! Denna väska kostade mig 14000:- och jag laddar fullt på 1 timma på ett vanligt 3x32A trefasuttag!

På vägen hem från Öland så tog jag en "omväg" genom Nybro, växjö, ljungby och sedan E4 ner och detta utan någon räckviddsångest som helst! Det visade sig att det var mycket lätt att hitta platser där det fanns vilja att låna ut en trefasanslutning.

Det lär bli många längre bilturer med Zoen i Sommar!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:

  • Peter • 24 juli 2017 13:31:51
    Det där är en KEBA laddare Sundrive.se säljer dom för 7.800 kr inkl moms.
    Billigare är att köpa en Tesla WALLBOX 5.400 kr. (den är mindre och lättare).
    Båda kräver att en elektriker monterar en trefas hane på kabel.
    Men just nu kommer så många nya 43kW laddstationer runt om i Sverige och Europa så det är snart ganska onödigt med en sådan lösning. Kolla på uppladdning.nu
  • mikael eriksson • 20 augusti 2014 23:46:42
    Tänker jag fel, eller vad gäller för snabbladdare.
    Idag finns Chademo och CCS som standard för DC laddare och med effekter på 55 kW .
    Detta är "externa" laddare som kostar mycket pengar att investera i. Typ-2 ger upp till 43 kW, men ger även semi-laddning (11-22 kW) Kostanden för dessa laddare är i princip 0. Industri uttag finns överallt, ibland 16A ibland 32A. Om infrastrukturen bygger på AC, bilen vill ha DC och vissa tillverkare verkar ha löst problemet med ombordladdare upp till 43 kW, varför investera 1 miljon i DC laddare.
    Tesla bygger med sin SC ut infrastrukturen själv, men stödjer typ-2.
    Vem skall betala för DC laddning, tillverkarna gör ju inte det.
    Skall snart besluta om snabbladdare för en kommun.
    Tankar kring detta ?
  • Bo Johansson • 19 augusti 2014 12:46:19
    Antar att leverantören är Sundrive?
  • Bo Johansson • 19 augusti 2014 11:56:33
    Vore intressant att veta var man köper en sådan förträfflig kabel, tack!
  • roland Müller-Suur • 18 augusti 2014 21:56:24
    Interessant att läsa om din Mode 3 laddare som du kan stoppa in i valfri trefas uttag. Inget om sånt nämndes vid köp av min Zoe i juli 2014 hos Bilia i Stockholm. Det finns dock en kabel med som ser ut att vara trefas på ena ändan och koppling till Zoe laddkoppling på andra sidan. Stämmer det? Kan den användas vid valkig trefas?


    Själv har jag nappat på gratis laddstolpe från vattenfall ( värde 12000:-) vid köp av ZOE under juli 2014 och den är installerad och funkar med 3x16 Ampere ( huset säkring fick ökas till 3x 25 Ampere) och laddningen nu tar 3 timmar eller 4 ggr snabbare än med den vanliga 10 ampere en fas flexi charge kabeln ( fick köpa den för4741 :-). Med den tar det ju 12 timmar att ladda.

    Ja vi är också mycket nöjd med Zoe och i jämförelse med e up och e golf är den både bättre utrustad och billigare och modernare. Nissan Leaf tyckte vi var små ful och inte alls så modern som Zoe.

    Din tips av Mode 3 laddare tackar jag för , skall höra om Bilia säljer sådan. Tycker förstås att sånt borde ingår i standardutförande och inte som extra för 14000:- Vad tycker Du?

    Hälsningar Roland Müller-Suur, Täby,
  • Anders Karlsson • 4 augusti 2014 16:38:52
    Åkte Stockholm-Töcksfors-Oslo-Bergen i somras.
    Åker Plugg-in Mitsubishi, för att jag behöver kunna åka upp till 40 mil, och drar rätt mycket släp.
    I sverige fungerar det att tanka i gratis snabbladdare, men i Norge skulle dom ha ganska mycket betalt på snabbladdarna. Då jag inte får in mer än ca 6 kWh, på en halvtimme, lönar det sig inte att tanka batteriet för upp till 200 kronor som det kostade på ett ställe i Norge. Annars tog dom från 1,5 Norsk krona per minut för snabbladdningen, men 45 Nok för två till tre mil är dyrt för miljön.
    Däremot är parkeringarna och laddarna i Oslo ett jättebra fungerande system. Även för mig som turist var det bara att gå till miljökontoret och hämta en nyckel, och sedan ladda och parkera var som helst vid en laddare. Gratis och alltid fulladdad.
    Bergen hade inte alls samma utbyggda system. Där fick jag leta efter laddare, och det var flera elbilar som fick vända då det var fullt.

    /Anders
  • Olle • 2 augusti 2014 21:40:08
    Kul att se att bloggen lever!

    Jag har gjort ett par turer med våran LEAF
    Karlstad Oslo tor. över dagen inga problem tack vare CHAdeMO i Töcksfors
    Karlstad-Strömstad funkar också fint tack vare samma laddare
    Är dock lite besviken på Fortum som lovat CHAdeMO i Örebro "före sommren" utan att de har fått upp någon ännu. Jag har pratat med dem och de säger bara att de jobbar på.
    Med CHAdeMO i Örebro så är det inga problem Oslo-STHLM, Med Laddning Karlstad,Örebro, Västerås.

    Kul att se att det kommer nya alernativ för snabbladdning. Med den typ av laddning du beskriver i bilarna skulle varenda bonde/Kiosk/ICA/korvmoj etc. bli en bra "Mack"

    /Olle
  • Pierre • 2 augusti 2014 15:41:26
    Detta låter mycket lovande :) Kostar en laddare som laddar Zoen på en timme bara 14000:-? Om detta stämmer så måste ju Renault kunna bygga ett nätverk med snabbladdare både snabbare och billigare än konkurrenterna!
    Ska bli spännande att se vad som sker de kommande månaderna! :)
    /P
  • Kalle • 2 augusti 2014 10:36:07
    Kul att höra :)
    Ja, Camelion charger är man lite avundsjuk på.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln