"Julafton" för elbilssverige närmnar sig!

Tesla Super Chargers snart över hela landet Tesla Super Chargers snart över hela landet

Som ni säkert redan vet så kommer det att öppnas ett antal Tesla Super Charger Stations i Sverige inom kort. Det spekuleras, spioneras, kommuner blir uppringda, Personal på vägrestaturanger blir intrvjuade... Jag listan kan bli lång på vad Svenska elbilsentusiaster gör för att få den senaste informationen om Var? När? Hur? Tesla kommer att bygga sina Super Chargers i Sverige. 

På varje Super Charger Station kommer Tesla sätta upp ett större antal snabbladdare än det idag finns kanske i hela landsdelen. Inte nog med det de har en laddeffekt som är mer än dubbelt så hög som hos de idag existerande snabbladdarena i Sverige. Tesla Super Charger 135kW och de idag förekommande snabbladdarna i Sverige är på max 50kW.

Precis lagom till att dessa Super Chargers skall öppnas släpper även Tesla nyheten att man öppnar upp för att andra biltillverkare skall kunna använda Teslas patent. 

Tesla sätter ribban högt för hur en laddstation skall se ut och låt oss nu hoppas att andra laddstationsoperatörer vågar "hänga på"!

Hur många Super Chargers i Sverige? När? Var?...En sak vet vi med säkerhet... "Julafton för Elbilssverige" närmar sig!
 

Kommentera gärna:

  • Victor • 6 juli 2014 15:39:20
    Men snälla, skafa korrekturlesare
  • Lyngemark • 3 juli 2014 15:22:07
    Rickard, jag håller med om att CCS är en mycket dålig standard. Min eUP! har CCS, och kollar man på standarden för Mennekes Typ-2 kan man se att två pinnar är för 50kW DC, men på CCS lade dem ner DC på två stora pinnar, varför?
    Mennekes Typ-2 klarar både AC och DC snabbladdning, dock är det ingen som använder Mennekes till DC snabbladdning vad jag vet (Zoe och Tesla kör Mennekes snabbladdning på AC).
  • Per • 29 juni 2014 16:21:44
    Angående snabbladdning av Lithium-Ion batterier. När man laddar batterier så utvecklas värme och det är värmeutvecklingen som kan skada batterierna. Därför byggs laddkretsarna i elbilarna med olika typer av kylning av battericellerna. Laddkretsen i bilen kommunicerar med snabbladdaren och styr vilken effekt bilen kan ta emot för laddning av batterierna. Så fungerar det hos alla biltillverkarna oavsett laddstandard för snabbladdning, Tesla SC, CCS eller CHAdeMO.
    De billtillverkare som gör bäst kylsystem för batterierna och reglering får bäst livslängd på batterierna!
    Summering: Snabbladdning av elbilar är inte skadligt för batterierna om bilen har en bra laddkrets som styr laddningen. Naturligtvis är det mindre risk när man "långsamladdar", men vet tillverkaren att laddkretsen är bra och fungerar ihop med snabbladdarna optimalt så är det inte skadligt för batterierna. Det är därför extra tryggt för Tesla ägarna som snabbladdar på Super Chargers tillverkade av Tesla!
    Det skall dock vara lika tryggt med CCS och CHAdeMO om både biltillverkare och tillverkare av laddstationer följt standarden till 100%.
    /Per
  • Per • 29 juni 2014 14:27:17
    Hej,
    Tesla a vänder Mennekes Typ2 både för AC laddning upp till 43kW och även till DC laddning 135kW i SuperCharger! Smidigt ;)
  • Rikard • 29 juni 2014 08:56:34
    Har en Tesla privat, det är en fantastisk bil. Testade en Nissan Leaf förra helgen och blev rätt så positiv inställd ända till jag och frugan skulle ladda på Glumslövs Backar. Har någon av er gjort detta? Kontakten väger rätt mycket och det är svårt att fixa alla moment med låsning etc. Kontakten är mycket klumpig jämfört med min Tesla sladd, som laddar mycket snabbare.
  • Rikard • 29 juni 2014 08:32:06
    Beträffande CCS,
    Var var ni när kriget om VHS pågick. Bäst teknik vann, eller hur? Vill någon påstå att CCS kontakten är den bästa tekniska lösningen? Den är bara skit. En konstruktion gjord med en massa kompromisser i någon överbetald EU-kommision betald av VW och BMW.
    Nästan lika klumpig som CHAdeMO som i mitt tycke borde förbjudas..
  • Rikard • 29 juni 2014 08:22:56
    Beträffande Litium-Jon.
    Varför tror ni Tesla garanterar 8-år för batteriet om deras snabbladdare på 135kW "dödar" batteriet? Det finns ingen vetenskaplig undersökning som bevisar att snabbladdning degenererar ett Li-jon batteri. Tvärt om, jag litar mer på Teslas ingenjörer än på detta forums självutnämnda experter.
  • Rikard • 29 juni 2014 08:17:03
    Hallå,
    i vilken tidsålder är ni födda? CCS är en Mennikes kontakt med tillägg för DC. Vad Tesla har gjort är att använda Type 2 kontakten men kan hoppa mellan AC och DC. Vilket är bäst? Har ni sett Tesla laddintag jämfört med t.ex VW eller BMW? Kolla verkligheten!
  • Olle • 28 juni 2014 20:44:43
    @patrik
    Helt fritt att läsa eller inte.
    Jag tycke att jag var tydlig att jag i just det inlägget hade en ogrundat tes och spekulerade vilt.
    För att översätta så att alla kan förstå så betyder det att om man spekulerar och eller har ogrundad tes, så vet man inte vad man pratar om.

    Jag skrev det i början i inlägget så att man skulle kunna välja att läsa eller ej. Ber om ursäkt för min otydlighet och att jag tog av din dyrbara tid.

    /Olle

  • Patrik • 28 juni 2014 20:15:17
    @Olle
    Vadå CHAdeMO gänget släpper tekniken???? CHAdeMO är en ôppen standard!!! Ni kan ladda hem allt ni behöver veta för att bygga en CHAdeMO laddare från nätet och bygga helt lagligt!
    Trist att läsa kommentarer från folk som inte vet vad de pratar om!
    /Patrik

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln