Fortsatt stor ökning för laddbara fordon

Under april månad ökade beståndet av laddbara fordon med 459 fordon, vilket återigen är den högsta ökningen någon månad hittills. Det finns nu 4 452 laddbara fordon i trafik i Sverige. Det visar nya detaljerade siffror från statistikdatabasen ELIS - Elbilen i Sverige, som drivs av Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.

Det är fortsatt laddhybriderna som står för den stora ökningen, där Mitsubishi Outlander laddhybrid står för den i särklass största ökningen (+273). De rena elbilarna ökade med totalt 93 fordon, där Tesla Model S sticker ut som den modell som ökade mest. Under april kom de första exemplaren av Renaults nya elbil Zoe till Sverige, som under maj har Sverigepremiär. Renault Zoe är unik genom att den efter avdragen supermiljöbilspremie enbart kostar från 169 900 kronor, dock tillkommer en månatlig kostnad för batterihyra.

-  Laddhybriderna ökar ordentligt, och trenden att laddhybrider och rena elfordon ökar ungefär lika är helt klart bruten. Det blir intressant att se hur Renault Zoe tas emot på marknaden. Det borde vara en modell som tilltalar exempelvis kommuner både storleksmässigt och prismässigt, säger Olle Johansson, VD för Power Circle.

Samtidigt fortsätter trenden att marknadsintroduktionen av laddbara fordon går snabbare än utbyggnaden av laddinfrastruktur. Nyckeltalet CPEV, kvoten mellan laddstationer och laddbara fordon, sjunker för andra månaden i rad. Nu finns 0,13 laddstationer per laddbart fordon, och de flesta laddstationerna saknar stöd för standarden mod 3 typ 2, som EU har beslutat ska vara standard för elbilsladdning.  

-  Laddhybridernas framgångar beror förstås till viss del av att de är mycket bra produkter, men jag anser också att det är ett underkännande av den svenska laddningsinfrastrukturen. De rena elbilar som finns tillgängliga är också riktigt bra, men bristen på laddstationer skapar stor osäkerhet. Förutom fler laddstationer behövs också ett strukturerat sätt att förmedla till användarna var laddstationerna finns, vilket jag hoppas att vi snart kan presentera en lösning på tillsammans med de stora aktörerna inom e-mobilitet i Sverige, fortsätter Olle Johansson.

Källa: mynewsdesk.com

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln