Nu är Zoe släppt i Sverige


Efter en lång väntan släpper nu Renault sin elbil Zoe på den svenska marknaden. Den enklare modellen Life kommer att kosta 209.900 kr och den lite mer påkostade Intens 224.900 kr. Priserna är exklusive supermiljöpremie på 40.000 kr. Batterihyra tillkommer och startar på 799 kr/mån för en årlig körsträcka av 12500 km. Laddaelbilen.se har testat Zoe vid ett flertal tillfällen och kan konstatera att det är en mycket trevlig bil, bekväm, bra utrymmen, bra sikt och mycket pigg.
Mer information och prislista finns på Renaults svenska hemsida: www.renault.se

Etiketter: renault zoe elbil

Kommentera gärna:

  • Simon • 15 maj 2014 14:41:56
    Ni har skrivit tidigare om ZOE och hur anledningen till att den inte lanserades i Sverige var något med kylning/uppvärmining av kupé i vinter och hur strömladdaren behövde förbättras för att inte få superlånga laddningstider vid vanligt vägguttag. Är dom sakerna fixade i denna model nu?
  • Kalle • 10 maj 2014 16:38:19
    Kan man leasa hela zoe? Hur mycket kostar de?
  • Maze • 9 maj 2014 07:14:30
    Trots batterileasing så är ju Zoe billigare att äga än en Golf 1,2 TSi, alltså Volkswagens billigaste version av Golfen. Då har jag räknat med grundpriset inklusive supermiljöbilspremie, service, bränslekostnad, batterileasing. Jag har också räknat med en ökning av både elpriset och bensinpriset. Dock har jag inte tagit med värdeminskning då det är svårt att sia om detta. Jag har inte heller räknat med att man parkerar gratis på många ställen och att man inte betalar någon skatt de 5 första åren. Och det tar väldigt många år innan Zoen har kostat dig mer lika mycket som en E-up.
  • Sebastian • 8 maj 2014 15:03:53
    Tyvärr så är McDonalds snabbladdare inte kompatibla med zoe:n då de endast har chademo och CCS kontaker, medans zoe har Mennekes kontakt. För närvarande finns det nästan inga ställen I hela Sverige där det går att snabbladda zoe:n, vilket innebär att bilen troligen kommer att floppa. Renault skulle lätt kunna lösa detta problem genom att ge tillgång till 22kwh laddare hos alla Renault's återförsäljare, men det ser vi desvärre inga tecken på för tillfället.
  • Lars E Magnusson • 8 maj 2014 06:15:50
    Titta på beg priser i Europa. En Leaf kostar ca 120-150 kkr med bra rykte kring batterierna. Ställ detta mot en Zoe som "alltid kostar" med en värdelös garanti (se Thomas2 inlägg elbil.forum24.se). "Kontraktsbilar" kommer få en förödande värdeminskning pss som Berlingo! Renault KANSKE ändrar sig? Citroen gjorde det inte (se Ny Teknik förstasida för några år sedan). Renaults kundvård runt strandsatta elclio är inget att vara stolt över!
  • Olle • 8 maj 2014 06:15:31
    Leafen laddar ju i vanligt 6amp motorvärmaruttag(med orginalkabel), det var avgörande för mig när vi valde elbil. Har en bra arbetsgivare som tycker det är ok.
    Att ladda hemma är bara i nödfall, har bara 16amp huvudsäkring så någon laddbox är inte aktuellt. Är inte insatt i vad som är smart med ZOEs laddning, förklara gärna.

    Att hyra batteri skulle stjälpa hela min elbilsbudget. Vi har lånet på 7 år och betalar med ALLT ca 3500 i månaden. När jag läste det finstila om Nissans batterihyra/köpa så var det exakt sammma garantier även om jag köpte batteriet. Läggs dessutom en batterihyra på så blir det bättre med en fossilbil. Efter sju år är bilen avskriven och eventuellt restvärde är ju en bonus. Att då betala batterihyra på en i övrigt sliten gammal bil skulle kännas fel.
    Skall bli kul att få testa ZOE! Kommer den i en version att går över 20 RIKTIGA motorvägsmil vintertid. Så kan det bli en sån. (eller någon annan som uppfyller de önskemålen)
    I dag har vi en Leaf och en Mazda...
  • Lars • 8 maj 2014 01:12:24
    @Per Lyngmark
    Var står nyheten om att Zoe skall uppgradera batterierna till 300 km range??? Var kommer den nyheten från? Renault???? Tror inte det för det är nonsens! Man kanske från Renaults sida har en ambition att om två år kunna leverera Zoe med 300km range, men det är inte samma sak som att den kommer att levereras med 300km range! Förklara även hur befintliga Zoes skulle gratis uppgraderas!??? Det är inte en "Duracell kanin" med två AA celler bakom en lucka vi talar om!!!
    Jag hade hoppats att det stämde det du skrev, men det gör det inte! Jag blir så trött när folk som skriver här hittar på fakta, som sen visar sig helt felaktiga! Nu har du säkert fått några att vänta att skaffa elbil, ihopp med att de de kulle
  • Pierre • 8 maj 2014 00:56:57
    @Tomas
    "Något lurt med deras batterier"???
    Zoe är Europas mest sålda elbil, som använder samma batterier som Nissan LEAF (Renault och Nissan driver stor del av elbilsteknik utvecklingen tillsammans)
    Varför skulle Renault vilja äga batterier om de var sämre än konkurrenternas? Din logik förstår jag inte! Renault vill däremot slippa kunder som är oroliga för att köpa en fem år gammal Zoe, då de är osäkra på hur länge batteriet är OK! Batteriehyran gör ju att bilen kostar 100 000:- mindre än om du skulle köpt batterie! De 800:-/mån som du betalar i hyra gör att när det gått 10år har bilen kostat samma som om du köpt batteriet från början. Det finns dock en stor skillnad, att Zoen kan du sälja till någon som vet att de inte behöver oroa sig för att batteriet skall "lägga av" innan bilen är 20 år!!!! (För Renault garanterar att se till att ditt batteri alltid har minst 75% kapacitet ända tills bilen skrotas) Hur får du betalt för bilen efter 10år om du äger ett 10år gammalt batteri utan garanti på 75% av kapaciteten??????
  • marcus • 8 maj 2014 00:54:54
    Per :

    E-up är sjukt billig i Danmark. varför då ?
  • Tomas • 7 maj 2014 15:27:27
    För 800 i månaden får man ju en full tank på en motsvarande småbil. Troligtvis behöver man inte tanka mer än så på ett år.

    Vad är finessen med en elbil då? Jag hävdar fortfarande att det är något lurt med Renaults batterier när de inte duger att säljas med vanlig garanti.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln