Laddaelbilen.se provladdar Zoe

22kW laddning av Renault Zoe 0-100% på ca 1 timme 22kW laddning av Renault Zoe 0-100% på ca 1 timme

Hur snabbt laddar man en elbil? Var laddar man en elbil? Hur laddar man en elbil? Dessa frågor är några av de vanligaste frågorna när det gäller elbilar. Renault Zoe som nu lanseras i Sverige har en mycket speciell laddkrets "ombord", den sk. Chameleon Charger (se bild nedan). Renault utnyttjar bilens komponenter till drivlinan för att skapa en mycket kompakt ombordladdkrets som klarar upp till 43kW laddning. Hur många av elbilarna på marknaden, förutom Tesla har möjlighet att ladda upp till 43kW AC?

Den stora fördelen är att det är väldigt enkelt att hitta platser i Sverige att installera en mycket enkel laddbox till både 3x16A och 3x32A anslutning. I vårt test så använde vi en mobil laddbox från SunDrive som endast kostar ca 10 000:- och kopplade denna till 3x32A anslutning. Med denna lösning laddade vi Zoen från 0-100% på 1 timme och 10 minuter! Vi kopplade även in laddboxen på en 3x16A anslutning och då tog det ca 2 timmar och 20 minuter att ladda Zoen 0-100%. Dessa laddtider på en enkel mode 3 laddstation öppnar otroliga möjligheter att skapa bra laddinfrastruktur för Zoe till en mycket låg kostnad!

Laddboxen från SunDrive gick enkelt att ställa ned till laddströmmen 3x13A vilket skulle fungera att ladda med i en "normalvilla" med inkommande elservis 3x20A. Laddtiden blev ca 3 timmar 0-100% i 13A läget. Många konkurrenter erbjuder enbart 1fas laddning och i bästa fall upp till 32A, men hur många har möjlighet att ladda med 1Fas 32A hemma?

Resultat laddning av Zoe med SunDrive mode 3 wallbox:
3x32A (22kW) 0-100% 1 tim, 8 min
3x16A (11kW) 0-100% 2 tim, 21 min
3x13A (9kW) 0-100% 3 tim, 3 min

Räckvidd med en fulladdad Zoe är 210km  NEDC.

Ett tips till alla Renaults återförsäljare sätt upp en 22kW laddstation (kostar ca 1/20 av vad en DC snabbladdare som många konkurrenter måste investera i) och ni har skapat möjligheter för Zoe ägare att köra över hela landet med sina bilar på ett sätt som inga konkurrenter kan idag!

Mer info om Zoe på Laddaelbilen.se här!

Renault Zoe utnyttjar komponenterna i bilen drivlina för att skapa en mycket kompakt laddkrets

Kommentera gärna:

  • filip • 18 augusti 2015 10:55:15
    Nej, Tesla klarar inte 43kW AC. Den klarar 11kW och 22kW med en extra inbyggd laddare för 14tkr utöver kostnad för laddbox som krävs för att kunna ladda 22kW. 11kW kklarar "UMCn".
  • David • 18 juni 2015 17:40:17
    Hej Peter
    Tack för förtydligandet.
    Min omskrivning "specialsladd" avsåg just en sådan lösning även om jag var något vag i formuleringen..;-)
  • Peter Bäckström • 18 juni 2015 14:33:19
    Hej David. Om du tittar på SunDrives Webbshop på sundrive.se hittar du en mobil laddväska som du kan använda till Zoe. Med den kan du ladda Zoe snabbare med de vanligen förekommande röda CEE-industriuttagen på 400V trefas 16A eller 32A. Med 16A laddar du ca 80% på 2 timmar och med 32A får du 80% på ca 1 timme. Detta gör att Zoe kan snabbladdas på tusentals platser i vårt avlånga land med denna laddväska.
  • David • 18 juni 2015 11:02:09
    Zoen tillhör de mest flexibla bilarna vad gäller laddmöjligheter.
    Den laddas via kontakttypen Type 2 vilken finns på de allra flesta nyare laddstolpar.
    Exempelvis finns ofta semisnabba (22kw) laddare i anslutning till McDonalds.
    Vidare kan man skaffa en "specialsladd" så att man kan ladda från vanliga röda 3-fasuttag eller blåa "husvagnsuttag".
  • Michael Schenkenberg van Mierop • 14 juni 2015 09:25:42
    Vad innebär det här i praktiken? Dvs måste man hitta särskilda Chameleon laddare? Var finns dom i så fall? Eller kan man ladda med ett andra tekniker? Vilka då?
  • Marcus • 19 april 2014 01:00:22
    Zoe verkar vara en av de bättre men jag vill inte hyraa batteriet eftersom det ger en fast kostnad varje månad. Låt kunden själv välja mellan köp och att hyra.
  • Kalle • 14 april 2014 18:05:09
    man kan köpa zoe MED batteri i norge, går kanske att importera den därifrån?
  • Lars E Magnusson • 14 april 2014 17:02:17
    Tillägg:
    Det är bra om båda modellerna för batterileasing och batteriägande kan finnas. Man måste dock ta hänsyn till:
    - Garanti på Leaf´s batteri är relativt omfattande (8kmil/5 år?) UTAN kontrakt
    - Andrahandsvärdet efter första 3-5års perioden kommer vara katastrofalt (~=0 som i Berlingofallet) om man fortsätter ta 8 kr/mil i oändlig tid. Detta drabbar också första ägare i form av hög avskrivning. Dessutom finns inlåsningseffekter/krångel/begränsningar) på andrahandsmarknaden (läs kontraktets detaljer) som kommer göra det ännu mindre attraktivt att köpa en begagnad bil med kontrakt.
    Jag tycker leasingkontraktet med ganska små medel går att få bättre men som nu så hamnar ägaren och alla framtida ägare i underläge mot Renault som gör det dyrt och krångligt. Dessutom är Renaults hantering av Clio Eleqtrique inte direkt något fall som man gör att man känner tillit till Renault om något börjar krångla....

    Läs på själv och gör Din egen bedömning!
    https://www.dropbox.com/s/ykrqaec1c6bs3kx/allmanna_avtalsvillkor_for_hyresavtal_avseende_batterier_i_elbilar_av_market_renault.pdf
  • Lars M • 14 april 2014 16:27:07
    Genmäle:
    Kontrakt saknar mekanism när bilen blir äldre! Se elbil.forum24.se där argument och kontrakt i original finns. Bemöt gärna men detta kontraktet har samma fel som Berlingo kontrakten och min bedömning är att vi kommer se samma problem! Hälsningar Lars
  • Micke • 14 april 2014 13:40:24
    Katastrofen är ju inte själv batterileasingsavtalet utan att alternativet att köpa hela bilen inte finns. Det finns säkert de som tycker det är bra och en trygghet att veta exakt vilken kostnad man får och att man inte behöver oroa sig för batteriet.
    Varför inte erbjuda båda lösningarna? "många" kanske kan tänka sig den lösningen men i princip alla jag pratat och diskuterat med tycker det är en mycket sämre lösning med batterihyra och Zoe:n går fetbort som alternativ på grund av det.
    Så för oss som vill se många elbilar på vägarna så är det en klar miss...

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln