Mahindra Reva tar upp kampen med Nissan att fylla Bhutans gator med elbilar.

Mahindra Reva e2o Mahindra Reva e2o

Vi har tidigare berättat om det lilla landet Bhutan där man satsar stort på att byta ut hela bilparken mot elbilar på en väldigt kort tidsperiod. Det har pratats mycket om Nissan LEAF som den bil som kommer att fylla gatorna i Bhutan. Nu kommer med all säkerhet Nissan att få tuff konkurrens av Indiska Mahindra Reva. Nissan LEAF kommer troligtvis vara i dyraste laget för den typiska Bhutanesiska bilkunden.

Mahindra Reva e2o har en prisnivå som passar den typiska Bhutanesiska bilkunden bättre.
Den kommer i tre olika utföranden med en prisbild mellan 11 278 USD ( ca 72 000 SEK ) och
13 537 USD (ca 86 500 SEK) Detta är billigt men är det tillräckligt billigt för befoklningen i Bhutan?

LEAFen kostar ca 29 000 USD vilket är ca 12 årslöner för en Bhutansk invånare med medelinkomst. Så Mahindra Reva e2o är om inte tillgänglig för alla i alla fall på en mer åtkomlig prisnivå.

Kommentar: Det skall nämnas att Nissan LEAF och Mahindra Revo e2o är två bilar som inte skall jämföras med varandra, då det är som att jämföra äpplen och päron. De är dock båda elbilar!

Fakta e2o T2 Premium:
Räckvidd 100km
Motoreffekt 19kW
Toppfart 81km/h
Laddtid 5 timmar 220VAC 15A

Mahindra e2o hemsida här!

Har den här typen av kompakta små elbilar någon framtid i Sverige?
Kommentera gärna!

Kommentera gärna:

  • kalle • 23 mars 2014 12:28:06
    hmm gogel säger att de bara lär ta 95h. (förutsatt att man kör hela tiden utan stopp. https://www.google.se/maps/dir/Stockholm/Wazirpur,+New+Delhi,+Delhi,+Indien/@43.3601039,26.9408696,4z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465f763119640bcb:0xa80d27d3679d7766!2m2!1d18.06491!2d59.32893!1m5!1m1!1s0x390d023ab6e97dd9:0xa7e4f7819868d948!2m2!1d77.1585822!2d28.6965638!3e0
  • kalle • 23 mars 2014 12:26:43
    de e en bit till närmaste återförsälgaren, men de e ingen omöjlig sträcka.
    road tripp någon? ;)
    största problemet blir vell att pasera grensen mellan indien och packestan. och man måste skaffa lite visa för endel länder (iran tex)
  • olle • 18 mars 2014 20:53:13
    Nej, inte biffiga stadsjeepar, vanliga familjebilar, sanna man åker till skola, dagis, Ica, mormor å morfar.
  • Morfar • 18 mars 2014 16:24:00
    Fundera på hur många snöskotrar och motorcyklar det finns i Sverige. En Mahindra Reva är billigare än många av dem. Dessutom är den mer användbar året om, har bättre krocksäkerhet än dyraste Harley-Davidson, sittplatser med ryggstöd och bälte samt uppvärmd kupé. Den kan kanske placeras på elfordonsstegen mellan Renault Twizy och billigaste elbilen. Det verkar som att företaget nu äntligen fick råd att anställa en designer. Nya sportiga modellen Mahindra Reva Halo har nog större marknadspotential i Sverige. Hoppas den kommer i produktion.
  • Leif • 18 mars 2014 13:56:02
    Olle är inne på att den skulle ersätta en biffig stadsjeep. Helt fel, detta är en andra eller tredjebil. Barna är utflugna, 15A en baggis. Hört talas om svenska 16A-säkringar och 3G2,5-kabel?. Vägarna runt här har 70-skyltar och i stan är det 30 och 40-skyltar. 80kmh är fullt tillräckligt. Vintervärme saknas förstås, då tar man förstabilen.
    Dyker den här upp inom EU så köper jag den direkt!
  • Olle • 17 mars 2014 00:53:18
    Nej
    Jag tror inte på sådana här bilar i Sverige.
    Vi gillar bilar med status.
    Vi gillar säkra bilar
    Vi vill kunna skjutsa barn, helst 3-4 stycken. Även om vi bara har 2 själva.
    Vi vill ladda hemma, 15 Amp funkar inte i motorvärmaruttag. 10amp MAX klart dominerande
    Vi vill åka fortare än 80 km/h
    Vi vill ha komfort

    Jag misstänker att denna typ av elbilar uppfyller alla fördomar elbilstvekarna har.

    /Olle (Åker Leaf-Drömmer om Tesla)
  • Mats • 16 mars 2014 14:28:31
    Tror att en sådan här liten bil hade fungerat i större städer med liknande system som finns med cyklar. Betala, ta en bil på ett ställe, kör och gör vad du skall, lämna tillbaka på ett annat ställe och betala för nyttjandetiden!
    Detta skapar möjligheter för de som bor i städerna att på ett enkelt sätt få tillgång till en liten bil för att exempelvis köra och storhandla.
  • Mats Hägglund • 16 mars 2014 13:21:18
    Tveksamt, tror att denna är i minsta laget det känns som om krokckskyddet är obefintligt. Batteriet är på 9,6 KWh såg jag, så en fråga är vintertåligheten och vilket uppvärmningssystem som det finns.
    Möjligtvis finns det ett användningsområde för ren citytrafik inom tullarna.
  • Konrad • 15 mars 2014 21:55:44
    Den kostar som en Renault Twizy, fast har 4 säten och man äger batteriet! Samma prisbild så tror jag att många Citypendlare skulle kunna tänka sig en Mahindra Reva e2o!
    /Konrad

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln