Därför blir elbilar en succé

Tänk dig att du är en biltillverkare som kan bygga en bil som kunderna helt enkelt bara älskar. Inte bara tycker om. Inte bara säger ”jo den är OK och duger till vad jag skall ha den till”, utan verkligen älskar, prisar den, pratar som besatta om den och rekommenderar den till alla de träffar.

Sådana bilar finns idag och de är elbilar!

Kundundersökningar för elbilar får så höga poäng att de hamnar utanför skalan och så har det varit sedan de introducerades.

När GM släppte sin Chevrolet Volt i USA 2010 fick den högsta ”nöjd kund poäng” en GM bil någonsin fått. Även 2012 toppade Chevrolet Volt ”nöjdkund kund index” i USA

Samma sak gäller för Nissan med deras LEAF, bekrfäftar CEO Carlos Ghosn. Leafen har fått det högsta betyg någon Nissan bil fått sedan de började med kundundersökningar.

I Frankrike har Nissans allianspartner Renault fått samma resultat med sin Zoe som nu funnits på Europamarknaden i lite mer än ett år.

Förra året fullkomligt ”knockade” Tesla Model S all konkurrens när det gällde ”nöjd kund index”, genom att visa upp siffror som aldrig tidigare skådats för någon bilmodell.

Varför är det då så här?

En bidragande orsak är att elbilar är helt enkelt behagligare att köra!

De är tystare, lugnare och mer avkopplande att köra även i stressig stadstrafik, i jämförelse med bilar som låter, rycker och byter växel hela tiden.

Man blir förvånad över hur lugnt och fint det är att  sitta i en elbil en fredag eftermiddag mitt i rusningstrafiken. Man kör nästan helt med bara en pedal och njuter av tystnaden i kupén.

Om det nu är så här varför tar det inte fart, när dessa bilar är så fantastiska?

Nu är det ju inte så att elbilar är perfekta. Räckvidden ser många som ett hinder. Man kan ju inte precis sätta sig bakom ratten och köra genom landet på vilken väg som helst! Tesla har har ju en fördel med sina stora batteripackar, men som sagt för att kunna köra riktigt långt måste man köra vägar med tillgång till Tesla Super Charger´s nätverk. Är det sådana här saker som bromsar?

Men trots minus, så är kundernas betyg det som är värt mest!
Kanske sjunker ”nöjd kund index” ju fler elbilar som kommer ut?
Är det så att de som idag kör elbilar har en övertygelse, har valt en elbil för att de har tänkt ”omvänt” och att de skall bevisa att det går bra att köra elbil. När det visar sig att det fungerar bra så blir dessa elbilsägare ”överdrivit positiva”?

Eller är det hela en prsifråga som bromsar?

Vad tror ni Laddaelbilen.se läsare?

Kommentera gärna:

  • Mats Hägglund • 8 mars 2014 21:47:45
    Om ni kan tyska så är den här trendspaningen helt grym: http://www.greencarreports.com/news/1089325_electric-cars-so-disruptive-gas-cars-will-be-obsolete-in-2016-says-futurist
    Han förutspår tipping point för elbilarna from 2018 sedan kommer ingen vilja köpa fossilbilar, dvs ännu mer optimistisk än C Köningsegg. Det är 30 min industrihistoria och alla andra teknikskiften refereras det till, mycket bra underbyggd spaning, TESLA höjer han till skyarna.
  • Olle • 5 mars 2014 23:18:30
    Roade mig med EXEL en stund. I exemplet nedan har jag halverat min bränslekostnad för gammvolvon ( mellan 2500 och 3000 Kr) och räknat på en snåldiesel. Skall jag ha samma bränslekostnad som på volvon så har jag "råd" med ett lån på ca 60 000. Då bör man nog lägga till en kalkylpost "service"...


    EL

    Månadskostnad Amortering Ränta
    3200 3072 128

    Bränsle

    Månadskostnad Bränsle Amortering Ränta Lån
    3200 1500 1632 68 137088


  • Olle • 5 mars 2014 22:21:29
    Hmm
    För mig är inte priset avgörande utan min månadsutgift. Med Leafen har jag 3200 kr/månad INKL drivmedel med avskrivning på bilen på 7 år. Jag kör ca 150-200 mil i månaden så skall jag köpa fossilbil så blir det inte mycket pengar kvar att finansiera själva bilen.
    Men jag tänker kanske fel...
    /Olle
  • micke2 • 5 mars 2014 12:19:27
    @Micke
    Jag tror du har rätt ang priset på jämförbara bilar.
    Det är ju faktiskt bara teslan som är prisvärd som elbil jämfört mot motsvarande bensin/diesel.
    Jag tror att det är Tesla som kommer att pusha elbilarna framåt (och andra tillverkare att äntligen göra det samma)
    Elon Musk kommer kanske att lyckas igen.
  • Micke • 4 mars 2014 17:35:24
    @Olle
    Jag jämför inte skrotvolvon med något egentligen, den är bara relevant när man ställer sig frågan om man ska byta bil eller inte. Har man kommit fram till att man ska byta så finns det ingen anledning att på något sätt blanda in skrotvolvon. Det jag jämför är alternativen till ny bil och mer specifikt en elbil mot dess direkta fossilmotsvarighet.
    Säg att du ska köpa ny bil. Du går in till Volkswagen och vill ha en Golf. Då har du möjligheten att köpa en fossilgolf eller en elgolf och den ekonomiska skillnaden mellan dessa två är omöjlig att räkna hem.

    (däremot så kan man ju komma ut med en e-UP istället för en fossilgolf eftersom de är ungefär likvärdiga i totalpris... eller en fossil-UP som spöar e-UP:en stort i en ekonomisk kalkyl...)

    Det är den sinnessjuka prisskillnaden som jag irriterar mig på och som är en stor faktor till att elbilarna inte säljer bättre. Jag menar, hur motiverar man ett pris som är 150-200 tusen högre än motsvarande fossilbil.

    Fossilbil - (fossilmotor + växellåda + bränsletank etc.) + 20-25 kWh batterier + elmotor = 150-200 kkr i prisökning...

    Det är en ekvation som borde vara fullständigt orimlig., men som tyvärr är så som det ser ut idag..

    Tack för infon, frågan är ju om du haft tur eller hur vanligt det är att motorvärmarstolpar fungerar med orginalsladden. Det är sådana här småfrågor som man hade fått svar på lätt om det hade funnits fler ägare av Leaf:ar och andra elbilar. Jag hoppas verkligen att det tar fart snart så att det åtminstone står en elbil i varje kvarter.
  • Olle • 4 mars 2014 02:29:24
    @micke
    Kalkylen: Visst kan man visa precis vad man vill med kalkyler och statestik, men jag vet inte om du jämför skrotvolvon men en BMW 5-serie eller Lambo..;-) Det enda jag säger är att jag åker bättre i LEAFen än i volvon, till i stort sett samma pris. Sen kan man ju ställa upp kalkylen mot vilken bil man nu vill. Jag valde att jämföra med den jag hade hemma.

    Elstolpen: Det är en "vanlig" notorvärmarstolpe, 6Amp automatsäkring + jordfelsbrytare. Min arbetsplats har några hundratal stolpar. På några av dem har timrarna, av mekanisk typ, slutat att fungera. Dem har jag koll på.... På min frus jobb är det enbart moderna, digitala, timrar. Funkar inte lika bra då de släpper på ström olika länge beroende på utetemp. Men även där funkar det med 6 Amp

    Att det funkar med 6 Amp är i mitt okunniga tycke en aning märkligt. Enligt uppgift så drar (jag har bara orginalkabel) EVSE-kabeln 10 Amp. Men skall tydligen i verkligheten vara 9. Att då en 6Amp säkring håller i 8-12 timmar känns inte rätt. Undrar hur mycke ström den där kabeln egentligen släpper igenom???
  • olle • 3 mars 2014 11:31:47
    Jag betalade 295 000 för min LEAF mellan modellen, med vinterdäck och batteri. Senaste årsmodellen
  • Mattias • 3 mars 2014 00:58:58
    En Toyota Auris med någorlunda vettig motor kostar 214K.

    En Nissan Leaf utan batteri kostar 245K.

    Batteriet till en Leaf kostar 70K.

    En Leaf ink batteri är alltså 100K dyrare än en Auris. Andra får avgöra om dessa båda bilar är jämförbara.

    Om batteriet i Leafen klappar ihop samma dag som garantin går ut (5 år/10000 mil) så betyder det att man har fått betala 10 kr per mil för batteri och elbilens extrakostnad.

    Addera el och service. Man hamnar inte över 15 kr per mil om man kör 10 000 mil innan batteriet klappar ihop. Om även nästa batteri kostar 70K så kommer de 10 000 mil i sämsta fall kör att kosta 7 kr per mil i batterikostnad.

    Med tanke på att Li ion kostar max 1500 kr / kwh så kan man gissa att det kommer att poppa upp massor med batteriverkstäder som byter batteri till ett lägre pris än "orginal".

    Addera även att elmotorn är betydligt mer hållbar. Finns det någon som lämnar 10 000 mils garanti på en dieselmotor?

    Jag tycker nog att kalkylen för elbilen ser väldigt ljus ut. Laddningen, däremot, är nattsvart.
  • Perre • 2 mars 2014 22:47:20
    Hej!
    Jag tror att "nöjd-kund-index" kommer att svänga in på mera normala nivåer när skalan justeras till elbilar (kommer att hända när det finns fler bilar och fler förare) I dag är det nog mest nyhetens behag när man jämför med sin gamla bensinare. Säger inte detta för att förta elbilens fördelar. Jag kör själv en Prius idag och skulle önska att den gick längre/fortare/oftare på batteri. Dock kan jag inte motivera en elbil som enda bil då jag ibland behöver åka längre sträckor med hela familjen, och kan inte se mig själv stå och ladda "några timmar" längs vägen.
  • Micke • 2 mars 2014 14:07:22
    @Olle
    Hur har det gått att ladda med 6 ampere då? Har hört att det är problematiskt med vissa modeller och orginalladdsladdar mm.
    Behövt annan laddsladd än orginal? Behövdes det göras något med laddstolpen (antar att det är en vanlig motorvärmarstolpe) eller elektriska ingrepp? Är stolpen utrustad med timer?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln