Nu levereras VW e-Golf i Tyskland

VW e_Golf VW e_Golf

VW Golf är den mest sålda europeiska bilen i historien och nu finns det en elektrisk version av den . VW E - Golf  som premiärvisades på LA Auto Show i november har nu blivit kommersiellt tillgänglig i Tyskland. Utgångspris 34.900 € ( 313 000 SEK ) . Den kommer med en batterigaranti på 8år / 160.000 kilometer. Den har nästan exakt samma pris som BMW i3.

E-Golfen har låg strömförbrukning på 12,7 kWh/100 km(som jämförelse kan nämnas att Nissan LEAF förbrukar 15 kWh/100 km) Motorn levererar 85 kW/115 hk och vid stående start utvecklar den ett maximalt vridmoment på 270 Nm. Den högpresterande motorn och transmissionsboxen EQ270 bildar en kompakt enhet, som också har en integrerad differential och en elektromekanisk parkeringsbroms. Motor och transmission har utvecklats internt och är gjord på Volkswagens komponenter på fabriken i Kassel.

E - Golf når en hastighet på 60 km/h på 4,2 sekunder och 100 km/h på 10,4 sekunder .
Denna Golf A7 utvecklades från början för att vara ett batteri elbil, med Modular Transverse Matrix ( MQB ) arkitektur som bas. Detta har gjort att Volkswagen kunnat integrera litiumjonbatteriet i den utrymmesbesparande ramen i bilens golv , under främre och bakre sätena samt i bilens centrumtunnel. Liksom den elektriska motorn och transmissionen har batteriet också utvecklats internt hos Volkswagen och tillverkas vid företagets anläggning i Braunschweig.

Det vätskekylda litiumjonbatteriet står för 318 kg av e–Golfens 1402 kg tjänstevikt. Batteriet består av 264 individuella prismatiska celler, som är integrerade i 27 moduler. Tillsammans har cellerna en nominell spänning på 323 volt och med en total kapacitet på 24,2 kWh .

Beroende på vilken typ av väg , körstil och last är räckvidden mellan 130 och 190 kilometer. Mer specifikt säger Volkswagen, att enligt NEDC cykeln är räckvidden 190 km, faktisk räckvidd enligt Volkswagen är 130-190 km och vid vinterkörning ca 80-120 km.

Se videoklippet från LA Auto Show November 2013 nedan!

Kommentera gärna:

  • MMotors • 27 februari 2014 22:46:27
    Skulle vara kul att prata med din kontakt på Nissan, jag jobbar som servicetekniker på just Nissan LEAF och din kontakt på Nissan får gärna visa mig var jag skall sätta in ytterliggare 24kWh i LEAFen!???
    MMotors Kalle
  • olle • 27 februari 2014 22:07:31
    Enligt min kontakt på Nissan så skall det finnas plats redan nu och någon ny bottenplatta skall inte vara nödvändigt
  • kalle • 26 februari 2014 17:12:43
    ja hörde att de besteldes 1200 e-golfar i norge under de första 3,5h de öpnade för bestelning :)
    man kan ju säga att fransmännen klantade sig lite när det geller lanseringen av renault zoe. som fortfarande inte sälgs i norge.
  • Mats Hägglund • 25 februari 2014 16:40:48
    Enginer i USA säljer satser på 8 kWh att lägga i bakluckan (med laddare och inverter), då får man 32 kWh+33%. Nu har jag min Leaf som personalbil men köper jag ut den blir det första åtgärden.
  • Zoe4Ever • 25 februari 2014 12:17:09
    48kWh batteri i Leafen???
    Ett gäng i Spanien tog ut baksätet och fyllde bagage och utrymmet där sätet varit med ett "extra 24kWh batteri"! Det går inte att få in ett 48kWh batteri i LEAFen utan helt ny konstruktion av bottenplatta!!!!!!
  • Micke • 25 februari 2014 10:33:20
    När Leafens batteri i dubbla storlek (48 kWh jämfört med dagens 24 kWh) kommer så lär det rassla till bland konkurrenterna. Det ryktas att 2015 års modell ska få detta batteri (säljstart denna sommar) men det mest sannolika är att det inte blir förrän 2016.
  • Kalle • 25 februari 2014 08:53:22
    Det ryktas om att nissan kommer koma med ett större batteri till leafen. De har tyfligen frågat runt kunder hur mycket de är villiga att betala för et sådant batteri
  • Peter • 25 februari 2014 06:29:43
    Bra att Europas största biltillverkare (9 miljoner bilar per år) VW följer upp sina utfästelser att satsa på eldrift. Synd att man inte vill/kan leverera en bil med lite längre räckvidd än det som verkar ha blivit de facto standard just nu, nämligen runt 8-10 mil vintertid och 14-18 mil sommartid med normal körstil.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln