Varför vill vissa bilhandlare inte sälja elbilar?

Vi får ofta mail på laddaelbilen.se från personer som är intresserade av att köpa elbil. De berättar tyvärr ofta om att de "läst på", förberett sig med frågor kring bilen de är intresserad av och går in till bilåterförsäljaren som sedan försöker övertyga dem om att köpa en fossilbränslebil. Varför?

Några av argumenten som de fått höra är,  
-"Du kommer att köra slut på batteriet och bli stående vid vägkanten och det hjälper inte hur många vänliga människor som stannar till och kommer springande med reservdunken"

- "Batteriet måste bytas ut vart femte år och ett byte kostar skjortan"
(svårt att veta vad skjortan kostar?)

Vissa berättar om att demobilen ej varit uppladdad så de har endast kunna köra några kilometer med blinkande "Low Battery Warning" under hela testturen! Vill man sälja en elbil om man låter någon som första gången de kör elbil ser detta meddelande blinkande framför sig?

Beror detta bara på okunskap eller är det mycket medvetet beteende för att få den potentiella elbilsköparen att köpa en annan bil?

Varför skulle det kunna vara ett medvetet beteende?

En anledning kan vara att det krävs mycket mer tid idag att sälja en elbil än en fossilbränslebil och bilförsäljaren vill naturligtvis få ut så mycket av den tid han lägger ned per bilkund. Att förklara den ekonomiska modellen, hur laddar man, var laddar man, vad händer om... o.s.v. för att komma till affärsavslut för en elbilskund tar uppskattningsvis mellan tre till fem gånger längre tid än för en fossilbränslebilskund. Detta för att dessa frågor inte finns för fossilbränslebilskunder efter 120 år av försäljning.

Hade kunden kommit in och köpt en ny elbil varje år så hade kanske intresset att lägga 3-5ggr mer tid på elbilskunden varit värt besväret tänker kanske bilförsäljaren?

Det bilförsäljaren glömmer är att varje elbilskund är en "potentiell ambassadör" för den elbil han eller hon tänker köpa. Många personer som denna person träffar i vardagen kommer att ställa massor av frågor om den elbil han kör. Jag kör själv en Nissan LEAF och har säkert låtit ett hundratal personer provköra min bil de två år jag haft den! Jag har tre vänner som jag vet köpt sin elbil helt p.g.a. av att jag satte igång denna process.

Jag har de senaste tjugo åren kört bl.a. SAAB 900 V6, SAAB 9000 AERO, Volvo V70, BMW 540,
Chrysler Voyager, VW Passat, Audi A3, Audi A6, men under denna tjugoårsperiod och med dessa bilar fått frågan om en provtur kanske tio ggr! Det är ingen som frågat mig hur man tankar en Volvo V70! Ingen har frågat vad händer om jag kör slut på bensinen i min SAAB 9000 AERO... o.s.v.

Jag tror inte, jag vet att de bilförsäljare som får sina "elbilsambassadörer" är de som kommer att lyckas och de billeverantörer som har dessa bilåterförsäljare är de som kommer att lyckas bäst!

Ni potentiella elbilskunder som skrivit till oss, ge inte upp! Gå till en annan återförsäljare!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:

  • Henrik Wåhlin • 20 februari 2014 20:05:31
    Hej,
    har i januari beställt en E-up från VW i Hammarby som första bil. Gamla dieselbettan blir kvar som tvåa för resor till fjällen etc. Kunnig säljare med fokus på el hjälpte oss. Ingen helt ekonomisk hit, men det blir kul och känns helt rätt!
  • Andersemanuel • 20 februari 2014 15:07:09
    Detta låter som ett helt vanligt bilköp. Bra bilförsäljare är värda guld för företaget, men de är ovanliga. Att detta skulle vara et typiskt elbilsproblem, tror jag inte på. Möligen att den genomblåsta försäljaren har ännu större problem med att förstå en elbil ;-)
  • Bloppe • 18 februari 2014 11:09:54
    Apple store skrämmer mig. Skulle föredra något mindre sektaktigt. Jag hoppas verkligen inte Tesla går mot ett mer stängt koncept som Apple är i framtiden. IOS i en Tesla skulle få mig att totalvägra märket.

    Jag förstår varför Tesla valt att ha egna butiker men jag hoppas de öppnar upp för andra återförsäljare i framtiden. Idén om en elbilsåterförsäljare är faktiskt inte så dum.
  • Maja • 15 februari 2014 23:33:35
    Jag tror att de biltillverkare som jobbar tight med sina partners (gillar inte ordet återförsäljare) och dessa partners tillför mervärde i kedjan är de som överlever. När man kliver in hos bilhandlaren skall man känna på samma sätt som när man kliver in i en Apple Store, att man är hos tillverkaren. Man blir väl och proffsigt omhändertagen oavsett vad man är intresserad av!
    /Maja
  • Mattias • 15 februari 2014 23:19:58
    Vi lever i en spännande tid eftersom nätet gör att kartan för försäljning och distribution håller på att ritas om. Många konsumenter skaffar idag sin kunskap om produkten via nätet och åker sedan till butiken för slutkoll och avhämtning.
    Många butiker slår igen pga att deras kunder köper via nätet, nationellt eller internat. Stora kedjor skaffar istället egna varumärken så att de kan hoppa över distributionsledet, samtidigt som varumärkena lever vidare genom att de kan köpas på nätet.

    Vad bilar beträffar adderas dessutom det faktum att en elbil inte behöver lika mycket service och underhåll. En BMW i3 lär vara en riktig rysare med sin 100% underhållsfria elmotor och rotfria materialval.

    Lägg sedan till att många större företag sitter fast i gamla mönster, vilket innebär en hög sannolikhet för den traditionella bilhandelns konkurs och konkurs för de delar av den traditionella bilindustrin som inte kan ställa om.

    Att ett uppstickarföretag som Tesla kan ta så stora marknadsandelar är exeptionellt och visar tydligt hur dålig traditionell bilindustri är på att försvara sina marknadsandelar genom innovation.
  • kalle • 15 februari 2014 15:56:18
    ska vi gå ihop och starta en "el-bils" kedja. som bara sälger elbilar av alla märken under samma tak? eller är det svårt och få tilvärkare att gå med på de tror ni?
  • Jan S • 15 februari 2014 15:25:18
    Bra ide med "Elbilshandlare vi rekommenderar"! Vi skall inte skriva vilka vi är missnöjda med, för alla kan ha en dålig dag. Skriver dock många att de är nöjda med en viss Bilhandlare så känner andra en trygghet att vända sig dit!
    Laddaelbilen.se skulle ni kunna tänka er att ha en sådan lista?
  • Mats Hägglund • 15 februari 2014 15:18:30
    Det finns bara en sak som fungerar och det är konsumentmakt i detta läge.
    - Det är uppenbart att elbilar med 30% av service kostnaden jmf en fossilbil inte applåderas av alla.
    - Serviceverkstäderna får mindre intäkter, bensinmackarna får slå igen bränsletransporter uteblir fordonsutbildningen måste förnyas.
    - Dock tror jag att det blir fler körda mil per bil då driftkostnaden är så låg.

    Kanske kan vi be laddaelbilen lägga upp en lista där vi skriver in de bilhandlare som sköter sig för respektive bilmodeller eller dyligt.

    De handlare som försöker bromsa utvecklingen kommer sannolikt inte att överleva på sikt (jmf Teslas nätförsäljning). Alla förändringar är svåra att anpassa sig, jag blev själv väldigt väl bemött vid köpet av Leafen men jag kunde mycket mer om bilens teknik än försäljaren.
  • Bengt • 15 februari 2014 13:56:46
    Jag har varit med om precis det du beskriver! Jag hade läst på för att göra det lättare för bilförsäljaren, men trots att jag inte ställde de dummaste frågorna så märkte jag direkt hur han tyckte jag skulle köoa en VW Golf istället! Men det är ju en e-Up jag är intresserad av! "Men du får ju så mycket mer bil för pengarna om du väljer Golfen" får jag till svar!????
    Bilåterförsäljarna kanske skall ha speciella elbilssäljare som får bonus på ett annat sätt än om de säljer fossilbränslebilar!?
  • Morfar • 15 februari 2014 11:37:56
    Jag vet inte hur mycket en återförsäljare i Sverige i dag tjänar på en ny bil. Jag tror att man egentligen bara har nybilsförsäljningen för att ge reservdelsavdelningen och verkstaden vinstgivande kunder. Får man en kund att skriva på kommer de snart tillbaka och köper oljefiltre, avgasrör, katalysatorer, topplockspackningar, luftfiltre, kylare, växellådor, luftmassemätare, turboladdare, slangar, partikelfiltre, termostater, motorvärmare, bränsletankar, kopplingslameller, olja, bränslepumper mm mm. Dessutom håller bromsarna ju längre i en elbil pga regenerativ bromsning. Några bilföretag kommer att klara omställningen. Andra skrivs in i historieboken på samma sida som de som envisades med att bygga ånglok.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln