Endast 141 privatpersoner köpte "supermiljöbil" i fjol

VW e-Up Supermiljöbil VW e-Up Supermiljöbil

Bara 141 privatpersoner köpte i fjol en så kallad supermiljöbil med hjälp av premien för el- och hybridbilar.

Totalt betalades 1 546 premier ut, vilket är betydligt färre än vad Transportstyrelsen budgeterat för, skriver Dagens Nyheter.

– Det räcker inte bara med att subventionera kostnader för själva bilen. Man måste också se till att det går att ladda den i hemmet och på arbetsplatsen, säger professor Harry Frank, professor i innovationsteknik.

Källa: Expressen

Kommentera gärna:

  • Micke • 12 februari 2014 21:33:12
    @Kalle
    Sen måste du räkna med räntan på den extra investeringskostnaden. Säg ca. 5% på dina 81 000. Det är ca. 4 000 om året. Din besparing blir då ca. 2 600. Det betyder att du aldrig kan räkna hem det ekonomiskt.
  • Mats Hägglund • 12 februari 2014 20:03:56
    Kalle
    Tycker att du räknat rätt och 5 mi om dagen är i dagsläget i lägsta laget för att räkna hem den enkelt. Det du kan ta med i din kalkyl är även att servicekostnaden är ca 30% av en fossilbil, Dvs du slipper kamremmar oljebyten och skurna växellådor kopplingslameller osv.

    Den uteblivna servicen kommer inta att applåderas av alla handlare som ibland säljer billigt för att ta igen detta på serviceverksamheten, för elbilarna går detta helt enkelt inte.

    När jag skaffade min Leaf blev jag fantastiskt väl bemött av Mobility Motors, där säljarna själva körde Leafar.

    Då jag kör minst 2500 mil (till och från jobbet) blev kalkylen en ren vinst att gå över till eldrift.

    Jag tror även att räckvidden underskattas då det idag krävs att familjen ställer upp på att familiens enda bil "bara går 10 mil i 110 km/h", men här hoppas jag på att detta löses inom kort av SAAB 9-3 som har något spännande på gång.
  • kalle • 12 februari 2014 16:03:59
    ett annat hinder värkar va okunskap hos bilhandlarna.
    Jag va inne hos en VW återförsälgare och blev förvånad över hur ovilliga de är att sälga elbilar.
    ja blev trevligt bemött men så fort ja sa att jag va intreserad av elbilar blev de inte alls så jälpsamma.
    och när jag frågade saker som om man kan starta värmen med en app på tellefånen sa de att de inte fans till e-Up (fast det stog i brochyren som låg brevid bilen att den hadde en sån. jag fick inte heller öpna "ladd luckan" och titta hur den såg ut.
    besöket hos återförsälgaren va kort sagt en besvikelse.

    bil tillverkarna borde kanske börja med att utbilda sälgarna på elbilar.
  • Matteläraren • 12 februari 2014 16:02:49
    I mitt exempel så var sträckan det dubbla och bensinförbrukingen 0,7l/mil . Skatten är 0:- de första fem åren! Ta även med i kalkylen att bensinen kanske kostar 25:-/l om fem år ;)
  • Mats • 12 februari 2014 13:42:54
    @Kalle,

    Andra kostnader som skiljer: Skatten borde bli lägre, försäkringen däremot lika, pratade med VW men fick inte besked om servickostnad när jag provkörde E-Up:n men borde bli lägre enligt säljaren.
    T ex 1500 mil per år, vanliga Up, ca 4000:-, halva kostnaden för E-Upen. Du borde komma ner payback efter 9 år kanske...lite för länge ändå kan jag tycka...
  • kalle • 12 februari 2014 11:49:47
    @matteläraren
    ok, ny kalkyl blir det:


    Jag vill köpa ny bil och har ca 5 mil resväg
    (det är längre en genomsnitts pendlingen med bil i sverige, sinttet ligger på 16 km /dag *1)

    jag behöver ingen stor bil så jag tittar på en Up vs en e-Up

    en VW Up kostar ca 145'000 kronor.
    den drar 0,47 liter per mil blandad körning
    det blir för mig 2,35 liter/dag
    det kommer kosta mig 32,5 kr/dag med dagens bensin pris (13,84 kr/L)

    en e-Up kostar ca 266'000 kronor (-40'000 kr i miljöpremie)
    den drar 11,7 kWh/100km blandad körning
    det blir för mig 5,85 kWh/dag det kostar mig 6,8 kr/dag med mitt elpris (116,5 öre/kWh)

    jag sparar alltså 25,7 kr varje dag på att köra elbil.
    om jag räknar med att jag kör 5 dagar i veckan blir det 6682 kr/år i besparingar.

    skillnaden i pris är 266'000 - 40'000 - 145'000 = 81'000 kr
    81'000 / 6682 = 12 år

    för mig tar det 12 år för bilen att betala sig.
    det är (för mig) en ganska lång tid, speciellt eftersom
    det flesta bil tillverkare med litium jon batterier har satt 8 år som garanti på batteriet.

    har jag räknat rätt?


    *1 http://www.tft.lth.se/fileadmin/tft/dok/publ/Artiklar/Artikel_CL_220.pdf
  • Matteläraren • 12 februari 2014 09:07:20
    Ett annat problem är att "folk" är usla på att räkna rätt!
    Alla bilar som köres i snitt 10mil/dag och drar 0,7 liter milen skulle direkt kunnas bytas ut (om det är för ändamålet möjligt) till en elbil. Hela bilens kostnad (leasing+värdeminskning) täcks till 80% av bara inbesparing på drivmedel! Nu säger massor, "det är han som inte kan räkna!" Ni som säger det, sätt er ned och gör en riktig kalkyl!
    /Matteläraren
  • Mats • 12 februari 2014 08:21:14
    Håller med Anders om "All in" i Norge för att få fart. Dubblera Norges mål, 100 000 st elbilar på gatorna asap! Momsbefria vid köp, alt i alla fall halv moms. Halva priset tillbaka på el som laddas hemma. Gratis parkering. Gratis laddning, kanske inte överallt men på många ställen. Ingen trängselskatt, till att börja med, får fasas ut sedan. Varubilar, för att få köra i stan vissa tider så måste du ha en nollutsläppsbil.
  • Kalle • 11 februari 2014 12:49:05
    det skulle recka med subventioner om de var tillreckliga. med den supermiljöbilspremie vi har idag är ju fortfarande elbilar mycket dyrare en bensinbilarna.
    (kolla VW e-Up gemfört med en Up) subventionerna måste åtminstånde få ner dom till samma pris innan de kommer att funka.
  • delaelbil • 11 februari 2014 10:58:59
    Längst ner på DN-sidan finns en grafik som visar hur långt man kan köra med olika bilmodeller. Elbilen visar det sig kommer inte så långt....men med en riktigt fossiltörstig bil kommer man långt!
    Visst om man köper en dyr bensinstinn bil kan man köra hela 160 mil!
    Ett annat perspektiv vore att tala om att en normal elbil kör ca 15 mil innan man behöver el-tanka. En normal svensk personbil körs i genomsnitt ca 40 km per dag och 75% av körsträckan görs kortare än så.Ytterligare ett perspektiv (om jag hade skrivit och illustrerat artikel själv). Varför inte en illustration som visar staplar ...med gasmasker...som visar olika bilmodellers nedsmutsning

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln