3362 laddbara fordon i Sverige 1 Februari

Mitsubishi Outlander PHEV Mitsubishi Outlander PHEV

Tillväxten av laddbara fordon i Sverige fortsatte under januari i ungefär samma takt som i slutet av 2013. Vid utgången av januari månad fanns 3 362 laddbara fordon i Sverige, en ökning med 140 fordon från föregående månad. Det visar nya detaljerade siffror från statistikdatabasen ELIS - Elbilen i Sverige, som drivs av Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.

Ökningen på 140 laddbara fordon under januari är även i nivå med samma månad 2013, då ökningen uppgick till 164 fordon. Beståndsökningen dominerades av Mitsubishi Outlander PHEV följt av Volkswagen e-Up!. Sett till hela beståndet kan det konstateras att intresset för laddbara fordon är störst hos företag och organisationer, endast 16 procent av fordonen är privatägda. Och flest laddbara fordon finns i Stockholms län, nästan 1 300 fordon finns registrerade där.  

-  Jag är förvånad över att det inte blev en större ökning i januari. Sannolikt blir februari betydligt bättre. Det finns stora kundbeställningar på några av de populära modellerna, det är bara en fråga om när leveranserna dyker upp. Februari föregående år var en rekordmånad, och jag tror det rekordet slås inom kort, säger Olle Johansson, VD för Power Circle.  

-  Samtidigt noterar antalet laddplatser i förhållande till laddbara fordon en ny lägstanivå. Det investeringsstöd för laddinfrastruktur som föreslogs i utredningen om fossiloberoende fordonsflotta behövs snarast möjligt för att få igång utbyggnaden. Risken är annars att de 1 700 laddhybrider som finns hittills tvingas att köra på bensin eller diesel i större utsträckning än nödvändigt, fortsätter Olle Johansson.  

Bruttokvoten av antal laddplatser delat med antal laddbara bilar, CPEV, sjönk till 0,15.



Källa: Power Circle AB

 

Kommentera gärna:

  • Jonas • 9 februari 2014 20:43:05
    Mitshubishis Outlander PHEV har inte kunnat levereras i den takt de beställts. Fabriken orkar bara bygga 4000 i månaden och Holland har fått i princip alla. Vi har väntat 6 månader på våran men nu verkar det komma några till Sverige i mitten på februari.

    Kanske blir det lite mer fart på försäljningen när det finns en laddbar SUV på marknaden.
  • Morfar • 9 februari 2014 20:33:25
    Jag har själv mailat en McDonalds som är under renovering. Jag argumenterade för montering av snabbladdare när elektrikere och hantverkare ändå var på plats. De svarade faktiskt, men det blev ingen just nu. Men ju fler olika som tjatar på dem ju före ändrar de sig :-)
  • Mats Hägglund • 9 februari 2014 19:22:35
    Martin, Pröva med att kontakta Mc Dolnads som ligger i Mariestad (där 26:an korsar E20), det verkar som om de och Fortum arbetar ihop om att bygga ut körstråken. Din observation är klockren det borde sitta en laddare där.

    Även Västerås och Gävle har snabbladdare om du vill ha en alternativ sträckning.


    MVH/Mats
  • Martin • 9 februari 2014 13:18:31
    Den plats som saknas mest för elbilsladdning i Sverige är en snabbladdstation i Mariestad. Då skulle man ledigt kunna ta sin Nissan Leaf och åka tur och retur från Göteborg via Trollhättan - (Mariestad) - Karlskoga - Ludvika - Falun till Bollnäs. Nu saknas en snabbladdstation i denna region, där det i övrigt är ont om laddstationer och mycket skogs- och ödemark. Detta isolerar Göteborg från Värmland och norra Sverige för oss som kör elbil.
  • Arne A • 8 februari 2014 10:25:35
    Ja, stimulansen för att skaffa elbil är under all kritik. Det är mycket billigare för mig att köpa en gammal BMW 525 (som håller hur länge som helst) och pendla med den de 5 mil jag kör dagligen. Så länge jag inte ser ekonomi i att skaffa elbil, typ gratis parkering, laddstationer där de behövs o.s.v. Kommer många som jag fortsätta köra fossilt!
  • Kåre L • 8 februari 2014 10:19:52
    Detta talar ju sitt tydliga språk, NÅGOT MÅSTE GÖRAS NU!!!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln