Formula E Racing med elbilar, så fungerar det!

Renault Spark SRT 01 den bil alla team kommer att använda år 1 i Formula E Renault Spark SRT 01 den bil alla team kommer att använda år 1 i Formula E

I september startar den nya motorsport serien Formula E med första tävlingen i Peking. Bilarna som köres har friliggande hjul, är ensitsiga och 100% eldrivna. Denna serie kommer att vara toppnivån inom elbilsracing och kommer förhoppningsvis bidra till att teknikutveckling inom området elbilsteknik accelererar snabbare även för vanliga vägbilar.

Man avslöjar nu alla detaljer om hur dessa Formula E tävlingar kommer att genomföras. En detalj som varit känt ett tag är att alla racing team kommer att köra med samma bilmodell första året av Formula E. För att säkerställa att serien verkligen kommer igång med minsta möjliga mängd problem, har Franska Renault tagit fram Renault Spark SRT 01, vilken alla teamen kommer att köra första året av racing serien. Detta blir som en slags referens för vad de olika teamen skall utveckla sina egna bilar mot för de kommande åren.

Bilarnas prestanda är imponerande, 0-100km/h på 3 sekunder och med toppfart på ca 225 km/h. Detta är inget som imponerar om man jämför med Formula 1 och även Formula 2 bilar, men detta är en bra start på en helt ny serie för 100% elbilar.

Dessa elbilar kommer inte att vara så tysta som många tror, ljud från elmotorerna, vägljud, "däckskrik" och starka vindljud som skapas när bilarna kör i hög hastighet gör att man kommer upp i ljudnivåer över 80 decibel. Detta är ca 10 decibel mer än en typisk vanlig personbil med förbränningsmotor. Denna ljudnivå är inget direkt oroande, men naturligtvis har det varit mycket diskussioner om ljudnivåer då dessa tävlingar köres i stadsmiljö.

I de två kvalifikations sessionerna har tävlingsförarna hela 270 hästkrafter i bilarna. Motorerna stryps sedan i tävlingen ned till 180 hästkrafter för att spara energi, men bilarna kommer att ha en extra kraftreserv att ta till vid exempelvis vid omkörningar.

Trots detta kommer bilarna att köra slut på batterierna innan tävlingen är slut och det är därför man har skapat ett "bilbyte system". Detta fungerar så att föraren vid ett av de två depåstoppen under tävlingen hoppar ur bilen och in i en ny fulladdad bil.

Det finns tio team och varje team har två förare. Detta betyder att varje team behöver fyra bilar i tävlingen. Formula E serien kommer att ha totalt 42 bilar, vilket betyder att det finns två bilar för backup.

Efter tävlingarnas slut kommer åskådarna att ha massor att göra, inte bara runt om själva "tävlingscirkusen", de kommer att befinna sig i stadskärnor som Peking, Los Angeles, Miami, Monte Carlo, Berlin, London och Rio di Janero. Formula E kommer att sändas i TV och on-line på internet för att göra det möjligt för global publik att följa tävlingarna.

Den första tävlingen i Peking äger rum den 13 september. Vi på laddaelbilen.se återkommer med uppdaterad information kontinuerligt fram till dess.

Kommentera gärna:

  • Mika Häkkinen • 12 juni 2017 21:08:27
    Nu år 2017 så börjar dom stora F1 stallen tal om elbil race, detta kommer att bli stort i framtiden!
  • anders • 4 februari 2014 19:08:34
    Varför inte konstruera ett släp med gengasdriven motor på som driver ett elverk. Skulle förbättra verkningsgraden på gengasaggregatet och räckvidden på bilen. Man skulle inte behöva starta elden vid kortare turer och kunna låta aggregatet brinna ut vid parkering för att optimera laddning. Dessutom finns alla bonuseffekter med ett mobilt elaggregat. Med jordfelsbrytare monterat är generatorn säker och inga jordspett behövs då yttre fel inte kan förekomma.
  • Kalle • 4 februari 2014 14:44:24
    Komer aldrig henda i sverige, mins ni när redbull air race skulle hållas i stockholm.
    De hadde kört upp alla grejer till sverige och allt, fåt klart med tilstånd för flygning och så. men då satte sig nån inom polisen på tvären för de fans risk för "köbildning?" Så då packa dom i hopa och fick åka nån annan stans.
  • Micke • 2 februari 2014 23:23:09
    Haha... visst hade det varit kul att få ett Formula-lopp i Sverige oavsett om det är F1 eller FE men det kommer ju säkerligen aldrig att hända.
    Är ju bara världsmetropoler och extremrika/inflytelserika ställen på listan. Senare kanske någon mer F1 bana får något lopp men Sverige får hålla sig till speedway och rally vilket inte är fy skam det heller.
  • Ronnie P • 2 februari 2014 16:30:37
    Hade varit kul om det gick att få till en deltävling i Sverige. Stockholm hade varit perfekt en fin sommardag!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln