Renault Zoe får 5 stjärnor av Euro-NCAP

Euro-NCAO har krocktestat Renault Zoe Euro-NCAO har krocktestat Renault Zoe

När Euro-NCAP nyligen utsåg “2013 BEST IN CLASS CARS” visade det sig att återigen var en elbil i topp. Det var Renault Zoe som vann i supermini-klassen med 5 stjärnor. I USA har ju Tesla under 2013 sopat mattan med alla andra tillverkare, när det kommer till säkerhet. Besvikelsen under 2013 var BMW i3 som endast fick 4 stjärnor av Euro-NCAP.

Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan många av Europas stater, biltillverkare och frivilliga organisationer. Målet är en säkrare trafikmiljö, liksom färre personskador i samband med olyckor. Det praktiska arbetet består i princip av krocktest med olika former av simulerade olyckor. Man testar även hur fotgängare skadas i samband med kollisioner. Den aktuella bilen skall uppfylla speciella kriterier för att uppnå en viss poängsats, som sedan sammanställs i ett resultat i form av stjärnor (1-5). Bilen betygssätts i hur väl den skyddar vuxna, barn, fotgängare och säkerhetshjälpmedel (såsom elektronisk stabilitetskontroll, farthållare, etc.). Utifrån detta får den sedan ett totalt betyg, också 1-5 stjärnor.

Se mer på: http://www.euroncap.com

Kommentera gärna:

  • johan • 26 mars 2014 13:46:38
    Beställningsbar nu: http://www.elbilsupphandling.se/2014/03/renault-zoe-nu-bestallningsbar-for-elbilsupphandlingens-medlemmar/
  • Lasse • 30 januari 2014 12:46:49
    Tack LE för era intressanta artiklar. Jag klickade på euroncap länken och sökte på i3. Hårresande läsning: The passenger compartment remained stable in the frontal impact. Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of both the driver and passenger. BMW showed that a similar level of protection would be available to occupants of different sizes and to those sat in different positions. In the side barrier test, the i3 scored maximum points, with good protection of all body regions. In the more severe side pole impact, dummy readings of rib compression indicated that protection of the chest was weak. The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash in the event of a rear-end collision.
    Vem köper en bil 2014 som inte kan minimera whiplash skador? Även om det är en elbil!
  • Sven • 30 januari 2014 11:32:14
    Jonas! Förlåt mig, jag uttryckte mig lite väl elakt! Din åsikt är guld värd och jag var lite hård i min kritik! Men jag är inte sämre än att jag kan försöka be om ursäkt!
    /Sven
  • Jonas • 30 januari 2014 11:15:27
    Sorry om jag gjorde er upprörda. Jag är snart själv laddhybridsägare (Mitsubishi Outlander PHEV) och har tittat på en del modeller även om jag kanske inte vet lika mycket som ni.

    Att man inte kan köpa batteriet tycker jag är en inlåsningseffekt. Det känns inte som "min" bil fast jag betalat hårt beskattade pengar för den. Jag tolkade det faktum att de inte släpper batteriet ifrån sig är för att de vill kunna fixa med det om det krånglar. Det finns kanske andra förklaringar.

    i3 var jag först begeistrad för och allt var rätt till dess jag upptäckte att hela familjen inte fick plats. 4 säten där de två bakre har svårt att få plats med bilstolar och sen fick man skicka den 5:e med taxi gick liksom inte att sälja in här hemma.

    Jag önskar det fanns större elbilar. Teslan är tyvärr utanför min budget.
  • Olle • 29 januari 2014 21:53:41
    Jonas, visst är det smartaste man kan göra när man köper bil, att förköpa 15 000 liter bensin som skall räcka hela bilens livslängd! Känns bra att veta att man äger både bil och bensin från dag 1 ;)
  • Sven • 29 januari 2014 21:47:39
    Jonas! Vad pratar du om, "Renault osäkra på sina batterier"? "I3 räcker inte till singelhushåll"? Har du kört en Zoe? Har du kört en i3? Har du överhuvudtaget sett bilarna i verkligheten? Eller är du bara ett "Troll" som inte tillför något annat än förvirring för de som är osäkra?
    BMW'n är fantastisk, på många sätt! Vet du varför de missade en Stjärna? Om du vet det så inser du att det kanske inte var en så allvarlig brist, men naturligtvis något som ligger BMW i fatet! Att i3 skulle vara för liten för ett singelhushåll??? Var kom det ifrån? Jag kör själv en LEAF och visst var bagaget mindre, men kupen var rymlig och fantastiskt bekväm.
    Jag kör en Zoe 3dagar i veckan i Danmark där jag jobbar. Den är lite mindre än min LEAF i kupén, fantaskt kul att köra och som EU's mest sålda elbil väldigt få inrapporterade problem med batterier! Så var har du dina påstådda fakta om Zoe och i3 från???
  • Klas • 29 januari 2014 21:26:19
    Vad menar du med att Renault är "osäkra på sina batterier"? De har samma batterier som Nissan LEAF, utvecklats ihop med Nissan världens mest sålda elbil. De har sedan år tillbaka elbilar i trafik vilket inte BMW har! Att de hyr ut batterierna är ju ett sätt att göra bilen billigare och se batteriet som en driftskostnad! Nissan hyr också ut batterier och de har sålt fler än 100 000 st LEAF! Jag skulle vilja att du förklarar vad Renault har för problem med sina batterier? För mig låter det som en kommentar från en person som bara slänger ur sig något utan belägg!
    Väntar på det svar!
    /Klas
  • Jonas • 29 januari 2014 21:13:39
    Nja, Renault är ju lite osäkra på sina batterier så de hyr ju bara ut dem. Köper du en BMW så äger du ju din egen bil inklusive batterierna.

    Dock är ju i3:an så liten så den räcker knappt till singelhushåll.
  • Lasse • 29 januari 2014 20:59:42
    Anmärkningsvärt att BMW misslyckats så gruvligt och att Renault lyckats så bra. Trodde att BMW hade koll på läget! När Zoe släpps kommer den att hamna under 200kkr, i3 kostar nästan 400kkr, snarlik prestanda men Zoe mycket säkrare. Svårt att välja.
  • Carl F • 29 januari 2014 13:09:15
    Snälla Renault i Sverige, låt mig få köpa en, vill gärna ha. Zoe är ju den mest prisvärda elbilen som finns. Allting är ju helt rätt. Alla tester ger den med beröm godkänt. Varför kan danskarna men inte vi svenskar få köra denna fräcka bil?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln