Elektrifieringen av New Yorks gator fortsätter

Nissan LEAF som taxi i NEW YORK Nissan LEAF som taxi i NEW YORK

Förutom att införa ny lagstiftning som säger att 20 procent av nya parkeringsplatser skall vara elbilsanpassade , vill stadens styrande att en tredjedel av New Yorks taxibilar år 2020 skal vara elbilar. Borgmästare Michael R. Bloomberg satte upp detta mål redan i januari 2013, då han skapade en arbetsgrupp för att ta fram en rapport som visar vad som krävs för att nå detta mål.

Arbetsgruppen inkluderade stadens taxi och limousine förening, elbolaget Con Edison och Metropolitan Taxicab . De redovisade sin rapport för genomförande av elektrifiering av taxiflottan dagen innan Bloomberg lämnade sin borgmästarpost, den 30 december 2013.

En tredjedel av New Yorks licensierade taxiflotta är lika med 4412 bilar och arbetsgruppen förväntar sig betydande miljövinster. Rapporten uppskattar att elektrifieringen skulle ta bort 55640 ton CO2-utsläpp, vilket är en minskning med 18 procent. Analytiker säger att det skulle vara detsamma som att ersätta 35000 privata förbränningsbilar med plug-ins, denna kalkyl baserad på taxibilarnas mycket högre årliga körsträcka.

Elektriska taxibilar skulle också spara 13 miljoner liter bensin per år och enligt rapporten skydda taxibolagen mot fluktuerande bensinpriser. Dock förutsätter planen med införande av elbilstaxis att utvecklingen av elfordonsteknik kommer att fortsätta i den takt den har gjort under de senaste åren och att priserna pressas ned. Arbetsgruppen räknar med att fordonspriser och batteripriser stadigt minskar och att en lämplig elektrisk taxi går att köpa för 33370$ (ca 216 000 SEK) år 2017 och 30990$ (ca 200 000 SEK) år 2025.

De förutsätter också att 7500$ (ca 48 000SEK) statlig skattereduktion för elbilar kommer att finnas fram till 2025 och att elektriska taxibilar kommer att bli billigare att underhålla.

Projektrapporten visar att den totala ägandekostnaden för en elektrisk taxi kommer att vara lägre än för en taxi med förbränningsmotor ​​under fordonets livstid.  Även utan den federala skattelättnaden, kommer den totala kostnaden för en elektrisk taxi att vara lägre än en bensindriven, visar rapporten.

Naturligtvis kommer elektriska taxibilar att kräva laddstationer. Arbetsgruppen uppskattar att en tredjedel av taxiflottan som elbilar, skulle kräva ett nätverk av ca 350 50-kilowatt snabbladdningsstationer, placerade i parkeringsgarage, på parkeringsplatser eller i anslutning till fastigheter där taxibilarna rör sig. Detta skulle skapa ett 1:13 förhållande av laddningsstationer för elektriska taxibilar. Analytiker säger stadens elnät har kapacitet att hantera dessa stationer. Om man antar en genomsnittlig batteripaket på 35-kilowattimmar, uppskattar man att förarna kommer att spendera 40 minuter per skift för laddning.Observera att 35-kWh är något mer än de 24kWh batteri som finns i Nissan Leaf och eNV200,  två elektriska fordon som tidigare har visats som taxibilar. Ett antal Leaf taxibilar rullar redan idag på New Yorks gator. Arbetsgruppen anser att det större batteriet kommer att krävas för att klara kraven för ett typiskt taxiskift.

Att elektrifiera taxiflottan är uppenbarligen möjligt, så nu kan New York fortsätta sina experiment med plug-in taxibilar. Arbetsgruppen rekommenderar trevande steg, samt att prata med fordonstillverkare om potentiella taximodeller, eventuellt modifiera gällande taxi/limousineregler för att uppmuntra elektriska taxibilar och att söka medel för att bygga upp ett laddningsnätverk.

Det är dock oklart om den nya borgmästaren Bill De Blasio kommer att driva på lika hårt som sin föregångare för att göra den ”gula taxiflottan” grön. Med andra ord, det finns en hel del arbete att göra och knappt sex år för att göra det.

Kommentera gärna:

  • Micke • 21 januari 2014 14:29:09
    Återigen kommer vi tillbaka till den magiska punkten, 35 kWh. Trots att väldigt många refererat till den så saknas det ännu bilar som erbjuder denna kapacitet. Både till privatpersoner (oftast refererat till 20 mil i verkligheten) och till företag.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln