TJÄNSTEBILSKONSULTEN YNNOR KOMMENTERAR FFF-UTREDNINGEN

Begreppet miljöbil, som har använts under många år, har framförallt bidragit till den snabba ökningen av dieseldrivna bilar. För drygt ett år sedan införde regeringen en ny mer komplicerad miljöbilsdefinition som bl a tog hänsyn till fordonets vikt. Nu visar det sig att de företag som har stora vagnparker håller fast vid den gamla utsläppsgränsen på 120 gram CO2 per km och inte tagit till sig den nya definitionen.

Dessa bilar används i verksamheten tre fyra år, ofta som förmånsbilar, innan de hamnar på
begagnatmarknaden, där de rullar i ytterligare 10-15 år innan de är redo att skrotas. Därför är det viktigt att företagen har siktet inställt på framtiden redan idag, för att kunna agera så att vi kan nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030, konstaterar Ynnor.

Vi på laddaelbilen.se förordar givetvis att gynna fordon som inte alls använder fossila bränslen. Nu tar tjänstebilskonsulten Ynnor ett steg i samma riktning och publicerar en lista över bilar de anser vara sant fossiloberoende. De anser att endast rena elbilar, laddhybrider och gasbilar skall räknas som fossiloberoende. Listan innehåller 22 stycken gasdrivna bilar medan tio är elbilar och sju laddhybrider. Både personbilar och lätta lastbilar finns med.

Ynnor påpekar också, att om regeringen menar allvar med ambitionen en fossiloberoende
fordonsflotta 2030, så måste man också vidta åtgärder för att nå dit, säger man på Ynnor.

Länk till hela artikeln här!

Kommentera gärna:

  • Elbils-Lennart • 17 januari 2014 10:26:59
    Finns det verkligen någon som trodde att moderatregeringens fossiloberoende fordonsflotta var något annat än vackra ord? Inte för att det skulle bli särskilt mycket bättre om sossarna fick bestämma. Väljarna är ju nöjda med sakernas tillstånd!

    Medelbilisten och Motormännen är nöjda med att dagens bilar drar någon deciliter mindre fossilbränsle per mil än gårdagens och att bränslepriset inte stiger. (De insparade pengarna används gärna till att klämma in en Egyptenresa mellan Thailandsresorna) Bil Sweden är nöjda med att det säljs nya bilar som aldrig förr, oavsett vilka. Volvos ägare är nöjda med att fortsätta tjäna skattefria miljarder på att sälja sina tunga, törstiga fossilbilar som tjänstebilar.

    Om det finns en uppriktig vilja hos våra ledare att Sverige ska vara ett miljöföredöme och en ledande industrination krävs bred, blocköverskridande samverkan. En sådan motiveras absolut av krisläget, såväl ekonomiskt som klimatmässigt, men Supervalåret gör tyvärr all samverkan mindre trolig i år.

    Om en sådan samverkan kommer till stånd kan den nödvändiga attitydförändringen uppnås den hårda vägen med enorma skattehöjningar och kraftigt förändrade tjänstebilsregler eller den mjuka med massiv utbildningssatsning för att råda bot på kunskapsunderskottet hos beslutsfattare och allmänhet.
  • Ove • 17 januari 2014 08:58:08
    Hur seriös är en lista över fossiloberoende bilar när laddhybrider som drivs med bensin & diesel finns med, som tex Mitsubishi Outlander som inte ens har ett Pure-läge för ren eldrift?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln